
Valeo nie zostało ukarane grzywną, ponieważ ujawniło Komisji istnienie kartelu. Wszystkie firmy przyznały się do swojego zaangażowania i zgodziły się z decyzją Komisji.
Systemy oświetlenia samochodowego obejmują części takie jak reflektory lub światła dzienne. Kartel dotyczył dostaw części zamiennych do producentów pojazdów osobowych i użytkowych, po zakończeniu masowej produkcji danego modelu samochodu. Badanie przeprowadzone przez Komisję wykazało, że od ponad trzech lat Automotive Lighting, Hella i Valeo koordynowały ceny i inne warunki handlowe w zakresie dostaw oświetlenia samochodowego w całym Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG).
Firmy omawiały oferty przetargowe i strategie negocjacyjne oraz wymieniały się informacjami o stanie negocjacji z klientami w zakresie podwyżek cen, a także innymi informacjami. Uczestnicy kartelu uzgodnili także m.in., że powinni dążyć do wzrostu cen części zamiennych po zakończeniu masowej produkcji konkretnych modeli samochodów.
Nałożono grzywny w następującej łącznej wysokości:
Zmniejszenie grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar | Zmniejszenie grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie postępowań ugodowych | Grzywna w euro |
|
Valeo | 100 proc. | 10 proc. | 0 |
Automotive Lighting | 35 proc. | 10 proc. | 16 347 000 |
Hella |
20 proc. | 10 proc. | 10 397 000 |
Łącznie | 24 744 00 |