Dzięki nowemu rozporządzeniu etykiety mają bardziej rzucać się w oczy i oferować konsumentom więcej informacji, tak by mogli wybrać opony, które będą bezpieczniejsze, bardziej paliwooszczędne i cichsze. Rozporządzenie musi jeszcze zostać formalnie przyjęte przez Parlament Europejski.
- Nowe etykiety to wymierna korzyść dla konsumentów w całej Europie: zapewnią więcej informacji o paliwooszczędności, bezpieczeństwie i hałasie zewnętrznym. Nowe przepisy wpłyną również na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych - mówi Tomislav Ćorić, chorwacki minister środowiska i energii, a zarazem przewodniczący Rady.
Rozporządzenie wprowadza szereg istotnych zmian do poprzednich przepisów. Etykiety staną się bardziej widoczne i bardziej przejrzyste dla konsumentów dzięki nowym wymogom dotyczącym sposobu ich umieszczania i usunięciu niewykorzystywanych klas właściwości użytkowych. Dodane zostaną ikony symbolizujące przyczepność na nawierzchni ośnieżonej i oblodzonej, a wzór etykiety zostanie zaktualizowany. Rozporządzeniem będą też objęte opony bieżnikowane. Wymogi dla opon bieżnikowanych będą miały zastosowanie, gdy dostępna będzie odpowiednia metoda pomiaru ich właściwości użytkowych. Rozporządzenie mówi też o nowych parametrach: przebiegu i ścieraniu opon, które zostaną wprowadzone, gdy tylko dostępne staną się odpowiednie metody ich pomiaru. Ma to pomóc zredukować ilości mikroplastiku trafiającego do środowiska na skutek ścierania opon.W przyszłości etykietę taką będą musiały nosić także opony do ciężarówek i autobusów.
Kontekst
System etykietowania opon ma ograniczyć emisje gazów cieplarnianych i hałas w sektorze transportu oraz zwiększyć bezpieczeństwo drogowe. Pozwoli konsumentom uzyskać przydatniejsze i bardziej porównywalne informacje o efektywności paliwowej, bezpieczeństwie i hałasie i tym samym podejmować racjonalne pod względem kosztów i przyjazne dla środowiska decyzje przy zakupie nowych opon. Opony, głównie ze względu na opór toczenia, odpowiadają za 20–30 proc. zużycia paliwa przez pojazdy. Zmniejszenie oporu pomaga więc obniżyć emisje, a niższe zużycie paliwa zaoszczędza konsumentom kosztów.
Zmianę rozporządzenia Komisja zaproponowała w maju 2018 r. Wstępne porozumienie między Parlamentem Europejskim a Radą nastąpiło 13 listopada 2019 r.
Co dalej?
Dzisiejsza decyzja oznacza, że Rada przyjęła swoje stanowisko w pierwszym czytaniu. Rozporządzenie musi teraz zostać przyjęte przez Parlament Europejski w drugim czytaniu, następnie zaś zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym.