
Producenci pojazdów ciężarowych działając w zmowie przez 14 lat ustalały ceny samochodów, a także wprowadzanie technologii związanych z ograniczaniem emisji spalin.
Komisja nałożyła rekordową grzywnę w wysokości 2 926 499 000 euro. MAN nie został ukarany gdyż ujawnił Komisji istnienie kartelu.
- Nakładamy dziś rekordową karę za poważne naruszenie. Istnieje łącznie ponad 30 mln ciężarówek na europejskich drogach, które stanowią około trzy czwarte transportu lądowego towarów w Europie i odgrywają istotną rolę w gospodarce europejskiej. Jest nie do przyjęcia, aby MAN, Volvo/Renault, Daimler, IVECO i DAF, które razem odpowiadają około 9 na 10 średnich i ciężkich samochodów ciężarowych produkowanych w Europie, były częścią kartelu zamiast ze sobą konkurować. Przez 14 lat były w zmowie w sprawie ustalania cen i przenoszenia na klientów kosztów za spełnienie norm środowiskowych dla klientów. Jest to również jasny sygnał dla firm, że kartele nie są akceptowane - mówiła unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.
Naruszenie obejmuje cały Europejski Obszar Gospodarczy (EOG) i trwało 14 lat, od 1997 do 2011 roku, kiedy Komisja przeprowadziła niezapowiedziane inspekcje w firmach. W latach 1997 - 2004 odbyły się spotkania na wyższych szczeblach menedżerskich, czasami przy okazji targów i innych imprez. Kontakty uzupełniano rozmowami telefonicznymi a od 2004 r., wymiana informacji w kartelu odbywała się w formie elektronicznej.
Nałożono grzywny w następującej łącznej wysokości:
Zmniejszenie grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar | Zmniejszenie grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie postępowań ugodowych | Grzywna w euro |
|
MAN | 100 proc. | 10 proc. | 0 |
Volvo/Renault | 40 proc. | 10 proc. | 670 448 000 |
Daimler | 30 proc. | 10 proc. | 1 008 766 000 |
IVECO | 10 proc. | 10 proc. | 494 606 000 |
DAF | 10 proc. | 752 679 000 | |
Łącznie | 2 926 499 000 |