Volvo Cars i Uber przedstawiają wspólnie opracowany samochód zdolny do jazdy autonomicznej. To kolejny krok w strategicznej współpracy dwóch firm, z których pierwsza jest liderem bezpieczeństwa w branży samochodowej, a druga zrewolucjonizowała rynek przewozu pasażerów w miastach.
Uber i Volvo Cars podpisały umowę dotyczącą współpracy technologicznej w 2016 r. Od tego czasu opracowały kilka prototypów, których celem jest opracowanie aut zdolnych do jazdy autonomicznej. Zaprezentowany dzisiaj duży SUV - Volvo XC90 - jest pierwszym samochodem produkcyjnym, który w połączeniu z systemem jazdy autonomicznej opracowanym przez specjalistów z Ubera jest w stanie jeździć całkowicie samodzielnie.
Uber i Volvo Cars podpisały umowę dotyczącą współpracy technologicznej w 2016 r. Od tego czasu opracowały kilka prototypów, których celem jest opracowanie aut zdolnych do jazdy autonomicznej. Zaprezentowany dzisiaj duży SUV - Volvo XC90 - jest pierwszym samochodem produkcyjnym, który w połączeniu z systemem jazdy autonomicznej opracowanym przez specjalistów z Ubera jest w stanie jeździć całkowicie samodzielnie.
To nie przypadek, że samochód zdolny do całkowicie samodzielnej jazdy zbudowano na bazie istniejącego modelu Volvo XC90. To auto ma wiele systemów bezpieczeństwa aktywnego, które ułatwiły firmie Uber doposażyć go we własny system jazdy autonomicznej. W przyszłości takie samochody będzie można zamawiać za pomocą aplikacji Uber. Docelowo mają wozić pasażerów całkowicie samodzielnie, bez kierowcy.
Nowe Volvo ma kilka istotnych cech i funkcji, które są niezbędne do jazdy autonomicznej w przyszłości. Kluczowe znaczenie ma zduplikowanie systemów i stworzenie ich „kopii zapasowych”. Dotyczy to układu kierowniczego, hamulcowego, czy systemu awaryjnego zasilania. Jeżeli jakikolwiek z podstawowych systemów zawiedzie, system zapasowy natychmiast przejmie jego funkcje i zatrzyma pojazd.
Poza seryjnymi systemami auta, ten szczególny model XC90 wyposażono dodatkowo w szereg czujników umieszczonych na dachu samochodu, które ułatwią pojazdom autonomicznym bezpiecznie poruszać się i manewrować w zatłoczonych miastach.
Docelowo Volvo XC90 z system jazdy autonomicznej Uber ma docelowo samodzielnie wozić pasażerów bez obecności w pojeździe tak zwanych Mission Specialists. Ci pojawią się w pojazdach w pierwszej fazie projektu. Będą to specjalnie przeszkoleni pracownicy Uber obsługujący i nadzorujący samochód poruszający się w wyznaczonych obszarach do jazdy całkowicie autonomicznej.
Prezentowany dzisiaj pierwszy produkcyjny samochód zdolny do jazdy autonomicznej stanowi część umowy z 2016 roku na dostarczenie przez Volvo Cars firmie Uber kilkudziesięciu tysięcy aut przygotowanych do jazdy autonomicznej w najbliższych latach.
Wierzymy, że technologia jazdy autonomicznej pozwoli nam jeszcze bardziej podnieść poziom bezpieczeństwa na drogach, a bezpieczeństwo jest dla naszej firmy fundamentem - powiedział Håkan Samuelsson, prezes Volvo Cars. W połowie następnej dekady chcemy, by jedna trzecia wszystkich sprzedawanych przez nas samochodów miała funkcję jazdy w pełni autonomicznej. Nasza umowa z firmą Uber podkreśla naszą ambicję, byśmy byli dostawcą tych technologii pierwszego wyboru dla wiodących na świecie firm z branży motoryzacyjnej.
Ścisła współpraca z firmami takimi jak Volvo jest kluczowym elementem efektywnego budowania bezpiecznej, autonomicznej floty aut o zróżnicowanej wielkości - powiedział Eric Meyhofer, prezes Uber Advanced Technologies Group. Volvo od dawna jest znane ze swojego zaangażowania w bezpieczeństwo. Z zachowaniem jego najwyższych standardów powstał prezentowany dziś pojazd gotowy do jazdy autonomicznej, który ma być produkowany w bliskiej przyszłości. W połączeniu z naszą technologią ten samochód będzie kluczowym elementem autonomicznego pakietu produktów Uber.
Volvo Cars planuje na początku przyszłej dekady wprowadzić opracowane samodzielnie samochody z funkcją jazdy autonomicznej. Taka funkcja ma być dostępna w kolejnej generacji nowych modeli Volvo bazujących na platformie podłogowej SPA2. Auta w nią wyposażone będą mogły jeździć bez nadzoru kierowcy w ściśle określonych miejscach takich jak autostrady, czy obwodnice miast.
Firma Volvo Cars wierzy, że rozwój technologii jazdy autonomicznej przyczyni się do dalszej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jeszcze większe korzyści czekają społeczeństwo, gdy wszystkie auta będą wyposażone w takie technologie. Do tego czasu firma oferuje klientom wiele rozwiązań, które wyręczą ich choćby z powolnej jazdy w korku wymagającej wykonywania wielu nużących czynności.
Grupa Volvo Cars w 2018 roku
W roku obrotowym 2018 firma Volvo Car Group odnotowała zysk operacyjny w wysokości 14 185 mln SEK (14 061 mln SEK w 2017 r.) Przychody w tym okresie wyniosły 252,653 MSEK (208.646 MSEK). W całym roku 2018 globalna sprzedaż osiągnęła rekordową liczbę 642 253 aut (2017: 571 577), co stanowi wzrost o 12,4 proc. w porównaniu z rokiem 2017. Te wyniki to owoc całościowej transformacji firmy Volvo Cars dokonanej w ciągu ostatnich lat. Efekty tych zmian otwierają firmie perspektywę kolejnych wzrostów.
O Volvo Car Group
Początki firmy Volvo Cars sięgają 1927 roku. Dziś jest jedną z najbardziej znanych i szanowanych marek samochodów segmentu premium na świecie ze sprzedażą 642 253 aut w 2018 roku realizowaną w niemal stu krajach. Od 2010 r. Volvo Cars jest własnością Zhejiang Geely Holding of China.
W 2018 r. firma Volvo Cars zatrudniała około 43 000 pracowników pełnoetatowych. Siedziba główna Volvo Cars, dział badawczo-rozwojowy, marketing i administracja znajdują się w Göteborgu w Szwecji. Główne zakłady produkcyjne samochodów firmy znajdują się w Gothenburgu (Szwecja), Gandawie (Belgia), Południowej Karolinie (USA), Chengdu i Daqing (Chiny), natomiast silniki są produkowane w Skövde (Szwecja) i Zhangjiakou (Chiny), a elementy nadwozia w Olofström (Szwecja).
Firma Volvo Cars w ramach idei Freedom to move dąży do zapewnienia klientom swobody przemieszczania się z bezpieczny, wygodny i spersonalizowany sposób, przy jak najmniejszym obciążeniu środowiska naturalnego. W ramach tego celu firma wyznaczyła sobie określone cele biznesowe. W połowie następnej dekady połowę światowej sprzedaży Volvo Cars mają stanowić samochody w pełni elektryczne. Także połowa aut do tego czasu ma być oferowana klientom w ramach abonamentu, a jedna trzecia aut ma być wyposażona w funkcję jazdy autonomicznej.
O Uber Advanced Technologies Group
O Volvo Car Group
Początki firmy Volvo Cars sięgają 1927 roku. Dziś jest jedną z najbardziej znanych i szanowanych marek samochodów segmentu premium na świecie ze sprzedażą 642 253 aut w 2018 roku realizowaną w niemal stu krajach. Od 2010 r. Volvo Cars jest własnością Zhejiang Geely Holding of China.
W 2018 r. firma Volvo Cars zatrudniała około 43 000 pracowników pełnoetatowych. Siedziba główna Volvo Cars, dział badawczo-rozwojowy, marketing i administracja znajdują się w Göteborgu w Szwecji. Główne zakłady produkcyjne samochodów firmy znajdują się w Gothenburgu (Szwecja), Gandawie (Belgia), Południowej Karolinie (USA), Chengdu i Daqing (Chiny), natomiast silniki są produkowane w Skövde (Szwecja) i Zhangjiakou (Chiny), a elementy nadwozia w Olofström (Szwecja).
Firma Volvo Cars w ramach idei Freedom to move dąży do zapewnienia klientom swobody przemieszczania się z bezpieczny, wygodny i spersonalizowany sposób, przy jak najmniejszym obciążeniu środowiska naturalnego. W ramach tego celu firma wyznaczyła sobie określone cele biznesowe. W połowie następnej dekady połowę światowej sprzedaży Volvo Cars mają stanowić samochody w pełni elektryczne. Także połowa aut do tego czasu ma być oferowana klientom w ramach abonamentu, a jedna trzecia aut ma być wyposażona w funkcję jazdy autonomicznej.
O Uber Advanced Technologies Group
Misją firmy Uber jest ułatwianie ludziom życia poprzez dostęp do swobodnego przemieszczania się. Firma zaczęła działalność w 2010 roku rewolucjonizując i upraszczając zamawianie przejazdów, inicjowanych za pomocą jednego dotknięcia ekranu telefonu. Ponad 10 miliardów przejazdów później firma rozszerzyła portfolio swoich usług, tym razem o nowatorskie dostarczanie jedzenia i innych towarów bezpośrednio do klientów. Po co gdzieś się udawać, skoro to czego chcesz może przyjechać do Ciebie? Platforma Uber daje znacznie więcej możliwości, a zespół Advanced Technologies Group (ATG) podejmuje kolejne wyzwanie: jak zbudować i wdrożyć bezpieczne samochody z funkcją jazdy autonomicznej na szeroką skalę? Światowej klasy grupa inżynierów pracuje w jego ramach nad systemami bezpieczeństwa, oprogramowaniem do jazdy autonomicznej, mapami i wieloma innymi rozwiązaniami. Uber zawiązał różne partnerstwa technologiczne, które mają przybliżyć go do celu, jakim jest stworzenie samochodu gotowego do przewozu pasażerów bez udziału kierowcy i to na szeroką skalę.