Pomimo rosnących wyzwań makroekonomicznych i geopolitycznych, firma utrzymuje stabilny kurs, koncentrując się na wartości, a nie wyłącznie na wolumenie sprzedaży.
Kluczowe dane finansowe za III kwartał 2024 r.:
- Zysk operacyjny (z wyłączeniem spółek joint venture i zależnych): 5,7 mld koron szwedzkich (w porównaniu do 6,1 mld koron szwedzkich w III kw. 2023 r.)
- Całkowity zysk operacyjny: 5,8 mld koron szwedzkich (w porównaniu do 4,5 mld koron szwedzkich w III kw. 2023 r.)
- Marża podstawowa EBIT (z wyłączeniem spółek joint venture i zależnych): 6,2% (w porównaniu do 6,7% w III kw. 2023 r.)
- Całkowita marża podstawowa EBIT: 6,2% (w porównaniu do 4,8% w III kw. 2023 r.)
- Przychody: 93 mld koron szwedzkich (w porównaniu do 92 mld koron szwedzkich w III kw. 2023 r.)
- Udział sprzedaży samochodów zelektryfikowanych: 48% (w porównaniu do 34% w III kw. 2023 r.)
- Udział sprzedaży samochodów w pełni elektrycznych: 25% (w porównaniu do 13% w III kw. 2023 r.)
Volvo Cars w trzecim kwartale 2024 roku zanotowało zysk operacyjny w wysokości 5,7 mld koron szwedzkich, z wyłączeniem spółek joint venture i zależnych. W tym samym okresie zeszłego roku zysk ten był na poziomie 6,1 mld koron szwedzkich.
Marża brutto firmy osiągnęła poziom 20,5%. Przychody za trzeci kwartał br. wyniosły 93 mld koron szwedzkich, a marża podstawowa EBIT osiągnęła poziom 6,2%. Wolne przepływy pieniężne pozostały na niemal niezmienionym poziomie, wynosząc -0,4 mld koron szwedzkich.
Celem Volvo Cars jest osiągnięcie dynamiki wzrostu przewyższającej rozwój rynku samochodów segmentu premium[1] przy jednoczesnym wypracowaniu podstawowej marży EBIT na poziomie 7-8% oraz generowaniu znaczących wolnych przepływów pieniężnych od 2026 roku. Spółka jest zdeterminowana do realizacji przyjętych założeń i dysponuje precyzyjnie opracowaną strategią do ich osiągnięcia. Analitycy branżowi w swoich skorygowanych prognozach na lata 2024 i 2025 zwracają jednak uwagę na narastającą słabość rynku. Ogólny popyt w branży nadal maleje, co wpływa również na segment samochodów premium. Firma ma jasno określony plan działania, aby zrealizować te ambicje.
Nasza branża stoi w obliczu dynamicznych zmian i coraz bardziej niestabilnego otoczenia – przyznaje Jim Rowan, dyrektor generalny Volvo Cars. – Niewiadome makroekonomiczne oraz geopolityczne nasilają się. Pomimo tych wyzwań, wykazaliśmy się odpornością w trzecim kwartale 2024 roku, co znajduje odzwierciedlenie w naszych ogólnych wynikach finansowych – dodaje.
Nasza branża stoi w obliczu dynamicznych zmian i coraz bardziej niestabilnego otoczenia – mówi Jim Rowan, dyrektor generalny Volvo Cars. Niewiadome makroekonomiczne oraz geopolityczne nasilają się. Pomimo tych wyzwań, wykazaliśmy się odpornością w trzecim kwartale 2024 roku, co znajduje odzwierciedlenie w naszych ogólnych wynikach finansowych – dodaje.
Volvo Cars odnotowało szybszy wzrost sprzedaży detalicznej w trzecim kwartale niż konkurencja w segmencie premium. Sprzedaż wzrosła o 3%, do 172 849 sprzedanych egzemplarzy. Modele zelektryfikowane (w pełni elektryczne i hybrydy typu plug-in) stanowiły 48% całej sprzedaży. W Europie Volvo Cars miało najwyższy udział sprzedaży samochodów zelektryfikowanych w segmencie premium. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r. sprzedaż Volvo Cars wzrosła o 10% rok do roku. Firma spodziewa się, że ten wynik przewyższy prognozowany wzrost rynku samochodów premium w 2024 roku, który szacuje się na mniej niż 1%.
W Europie Volvo Cars zwiększyło swój udział w rynku do 2,4% w trzecim kwartale (w porównaniu do 1,7% w analogicznym okresie ubiegłego roku), utrzymując jednocześnie swoją pozycję cenową w segmencie premium na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Pomimo osłabienia rynku, firma utrzymuje wyniki sprzedaży swojego portfolio, obejmującego samochody w pełni elektryczne (BEV), hybrydy typu plug-in (PHEV) i miękkie hybrydy (mild hybrid). Model EX30 utrzymał się w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie, a XC60 nadal jest jednym z najpopularniejszych modelów PHEV na rynku europejskim.
Rynek motoryzacyjny w głównych regionach działalności Volvo Cars, czyli w Europie, Chinach i Stanach Zjednoczonych, pozostaje pod coraz większą presją, co znacząco wpływa na popyt. Biorąc pod uwagę przyspieszone osłabienie rynku i koncentrację Volvo Cars na ochronie wartości ponad wolumenem, firma spodziewa się minimalnego wzrostu wolumenu w czwartym kwartale. Przewidywany wzrost sprzedaży w całym roku zmniejszył się z prognozowanego 12-15% do poziomu 7-8%.
Volvo Cars utrzymało swoją pozycję w segmencie premium w Chinach, koncentrując się na dyscyplinie cenowej, co skutkowało niższym wolumenem sprzedaży. W Stanach Zjednoczonych wyniki sprzedaży gamy zelektryfikowanej pozostały na solidnym poziomie, mimo że ogólny rynek również osłabł. Niższe stopy procentowe mogą z czasem poprawić sytuację na tych rynkach, a Volvo Cars stale monitoruje rozwój sytuacji i odpowiednio się do niej dostosowuje.
Volvo Cars aktywnie dostosowało swój plan sprzedaży i produkcji, aby zmniejszyć zapasy w drugiej połowie roku. Proces ten przebiega zgodnie z planem, a firma nadal koncentruje się na starannym zarządzaniu zapasami. Jednocześnie firma jest w trakcie wycofywania samochodów ze swojego bilansu na niektórych rynkach europejskich w ramach dostosowanego podejścia komercyjnego.
Firma jest zdeterminowana, aby chronić wartość i środki pieniężne, jednocześnie zdecydowanie dążąc do realizacji swoich ambicji na rok 2026. Skorygowane prognozy sprzedaży na cały rok na poziomie 7-8% wpływają również na oczekiwania Volvo Cars dotyczące wolnych przepływów pieniężnych w bieżącym roku. Firma nadal dąży do neutralnych wolnych przepływów pieniężnych w 2025 r. i ich wzmocnienia od 2026 r., jednak obecnie przewiduje ujemne roczne wolne przepływy pieniężne w jednocyfrowym przedziale miliardów koron szwedzkich w 2024 r. Wpływ na to ma ogólne osłabienie rynku i wynikające z tego niższe oczekiwania dotyczące sprzedaży w czwartym kwartale.
Volvo Cars inwestuje w nowe technologie, infrastrukturę i samochody, aby zapewnić pozycję lidera w dziedzinie mobilności nowej generacji. Szczyt tych planowanych inwestycji ma przypaść na lata 2024–2025. Po tym etapie firma planuje generować silne wolne przepływy pieniężne od 2026 roku.
Patrząc w przyszłość
Volvo Cars ma w swoim portfolio pięć w pełni elektrycznych samochodów, a pięć kolejnych jest w fazie rozwoju. Firma planuje rozpocząć produkcję modelu EX30 w fabryce w Gandawie w pierwszej połowie 2025 roku, zwiększając wolumeny w drugiej połowie roku.
Firma kontynuuje również inwestycje w samochody hybrydowe, czego przykładem jest nowa wersja kultowego SUV-a XC90 w wariancie hybrydy typu plug-in. Dzięki odświeżaniu modeli hybrydowych Volvo Cars utrzymuje zrównoważone portfolio produktów. To pozwoli firmie przewyższyć wzrost rynku samochodów premium i zdobyć większe udziały. Dodatkowo, jest przekonana, że to silne i zrównoważone portfolio produktów utrzyma swoją atrakcyjność. W połączeniu z pozycjonowaniem marki premium, pomoże to częściowo złagodzić skutki słabnącego rynku.
Firma spodziewa się utrzymującej się presji w branży motoryzacyjnej. Dlatego podwaja wysiłki, aby sprostać tym wyzwaniom i wzmocnić efektywność operacyjną. Wewnętrzna inicjatywa firmy w zakresie efektywności kosztowej przyniosła już obniżenie kosztów zmiennych i pozostaje kluczowym obszarem zainteresowania, a działania w tym obszarze zostaną zintensyfikowane. Poprawa efektywności kosztowej jest ciągłym procesem i stanowi istotny element funkcjonowania firmy. Volvo Cars analizuje zarówno inwestycje, jak i koszty stałe i zmienne, aby obniżyć strukturę kosztów i uwolnić środki pieniężne.
Nie jesteśmy w stanie kontrolować obecnej sytuacji geopolityczno-gospodarczej – mówi Jim Rowan. – Możemy jednak zarządzać nimi z szybkością i mając na uwadze konkretny cel. Bardziej niż kiedykolwiek skupiamy się na ochronie środków pieniężnych przy jednoczesnym budowaniu wartości – z myślą o naszych akcjonariuszach, klientach i pracownikach. Udowodniliśmy już, że potrafimy sprostać wyzwaniom i poradzimy sobie z nimi ponownie. Biznes to nie gra o doskonałość, a o postęp. Pomimo obecnych wyzwań Volvo Cars notuje progres. Widać to w naszych wynikach, technologii, talencie naszych pracowników, a ostatecznie – w naszych samochodach – podsumowuje Rowan.
[1] Ambicja Volvo Cars, aby przewyższyć wzrost rynku, oznacza przewyższenie wzrostu rynku samochodów premium w latach 2023-2026 na podstawie skumulowanego rocznego wskaźnika wzrostu (CAGR).
Materiały powiązane