Volvo Cars będzie pierwszym producentem samochodów na świecie, który użyje stali wytapianej bez stosowania paliw kopalnych.
Przez wiele dekad do procesu wytapiania stali używano węgla koksującego. Firma SSAB opracowała technologię, w której węgiel zastąpiono wodorem i energią elektryczną. A Volvo Cars będzie pierwszym producentem aut, który ją zastosuje.
Szwedzki koncern stalowy SSAB stworzył inicjatywę HYBRIT, która ma na celu wdrożenie bardziej ekologicznych metod wytwarzania stali. Stworzył ją wraz z producentem rudy żelaza LKAB i firmą energetyczną Vatenfall. Te firmy dążą do zastąpienia węgla koksującego, tradycyjnie potrzebnego do produkcji stali opartej na rudach żelaza, energią elektryczną i wodorem. W rezultacie powstanie pierwsza na świecie technologia produkcji stali wolna od paliw kopalnych, praktycznie bez śladu węglowego.
W ramach współpracy Volvo Cars będzie pierwszym producentem samochodów, który użyje stali dostarczonej przez SSAB wytwarzaną z pilotażowego zakładu HYBRIT w Luleå w Szwecji.
Stal ta będzie wykorzystywana do celów testowych i ma być wykorzystana w samochodzie koncepcyjnym. W 2026 roku SSAB zamierza dostarczać na rynek ekologicznie wytapianą stal na skalę komercyjną. Volvo Cars zamierza być również pierwszym producentem samochodów, który będzie wykorzystywał stal wolną od kopalnych we własnych samochodach produkcyjnych.
Ponieważ stale zmniejszamy nasz całkowity ślad węglowy, proces produkcji stali jest głównym kierunkiem naszych najbliższych działań – powiedział Håkan Samuelsson, prezes Volvo Cars. Współpraca z SSAB w zakresie rozwoju stali wolnej od paliw kopalnych może przynieść znaczne redukcje emisji w naszym łańcuchu dostaw.
Budujemy całkowicie wolny od paliw kopalnych łańcuch wartości aż do klienta końcowego – powiedział Martin Lindqvist, prezes i dyrektor generalny SSAB. Nasza przełomowa technologia praktycznie nie pozostawia śladu węglowego i pomoże wzmocnić konkurencyjność naszych klientów. Wspólnie z Volvo Cars dążymy do opracowywania produktów ze stali wolnej od paliw kopalnych dla samochodów przyszłości.
Światowy przemysł stalowy odpowiada za około 7% globalnej bezpośredniej emisji dwutlenku węgla związanej z wytapianiem stali. Branża motoryzacyjna korzysta ze stali wytapianej w wielkich piecach opalanych węglem koksującym. W przypadku Volvo Cars emisje CO2 związane z produkcją stali i żelaza w jej samochodach wynoszą około 35% w przypadku samochodu z napędem spalinowym i 20 % w przypadku samochodu elektrycznego. W odniesieniu do całkowitej emisji CO2 koniecznej do pozyskania materiałów i produkcji każdego pojazdu. Współpraca z SSAB to najnowsza inicjatywa wspierająca ogólny plan działań Volvo Cars na rzecz klimatu, jeden z najbardziej ambitnych w branży motoryzacyjnej. Centralnym punktem planu jest ambicja Volvo Cars, aby do 2030 r. stać się w pełni elektryczną marką samochodów, z gamą wyłącznie samochodów elektrycznych. Jednak plan wykracza poza rozwiązanie problemu emisji z rury wydechowej poprzez całkowitą elektryfikację, a także ma na celu rozwiązanie problemu emisji dwutlenku węgla we wszystkich działaniach firmy, jej łańcuchu dostaw oraz poprzez recykling i ponowne wykorzystanie materiałów. W perspektywie krótkoterminowej te i inne kroki mają na celu zmniejszenie śladu węglowego w cyklu życia na samochód o 40% w latach 2018-2025. Do 2040 roku ambicją Volvo Cars jest bycie firmą neutralną dla klimatu.
Europa
Volvo Cars użyje stali od SSAB wytapianej bez paliw kopalnych. Jako pierwsze w swojej branży
- Szczegóły
- Autor: Volvo