W 2024 roku Porsche AG kompleksowo odnowiło gamę swoich produktów - przeprowadzono wymianę generacyjną czterech z sześciu linii modelowych: Panamera, Taycan, 911 oraz Macan.
Producent zwiększył dostawy w czterech z pięciu regionów sprzedaży i osiągnął historyczne rekordy. Udział zelektryfikowanych aut sportowych wzrósł z 22 do 27%; niemal połowa z nich dysponowała napędem w pełni elektrycznym.
W 2024 roku producent udowodnił, że jest solidnie spozycjonowany, i dostarczył 310 718 samochodów. Stanowi to niewielki, 3-procentowy spadek względem 2023 roku. Co istotne, klienci Porsche coraz chętniej personalizują zamawiane auta i wzbogacają ich standardowe wyposażenie zgodnie z osobistymi preferencjami.
W ubiegłym roku Porsche wprowadziło na rynek swój drugi model z napędem w pełni elektrycznym – to nowy Macan. „Ta premiera dosłownie nas zelektryzowała, dlatego jestem bardzo zadowolony, że w ciągu ostatnich miesięcy w pełni elektryczny wariant trafił do ponad 18 000 klientów” – mówi Detlev von Platen, członek zarządu Porsche AG ds. sprzedaży i marketingu. „Ogólnie rzecz biorąc, w 2024 roku udowodniliśmy, że jesteśmy niezwykle solidni, i to w trudnym otoczeniu rynkowym. Poczyniliśmy znaczne inwestycje w naszą markę i cieszymy się, że podział naszej sprzedaży między poszczególne regiony świata pozostaje bardzo zrównoważony”.
Porsche rośnie w czterech z pięciu regionów świata
W Europie (z wyłączeniem Niemiec) Porsche dostarczyło w zeszłym roku 75 899 samochodów. To o 8% więcej niż w 2023. Na rodzimym niemieckim rynku swoje nowe auta sportowe odebrało 35 858 klientów, co stanowi wzrost o 11%. Największym regionem sprzedaży ponownie okazała się Ameryka Północna, z 86 541 dostawami (+1%). W Chinach nabywcom przekazano 56 887 samochodów (-28%). Tamtejszy spadek wynika głównie z wciąż trudnej sytuacji gospodarczej w regionie. Porsche trwa jednak przy swoim podejściu do sprzedaży, opartym na generowaniu wartości. Celem jest tu zrównoważenie popytu oraz sprzedaży. Pozytywny rozwój reprezentowały rynki zamorskie i wschodzące, gdzie odnotowano 6-procentowy wzrost. Łącznie przekazano tam klientom 55 533 samochody.
Nowy, w pełni elektryczny Macan dostępny od końca września
Na początku roku w Singapurze swój globalny debiut świętował nowy, w pełni elektryczny Macan. Od końca września SUV jest sukcesywnie wprowadzany na kolejnych rynkach. Do końca 2024 roku do klientów trafiło 18 278 egzemplarzy. W większości krajów poza UE Porsche nadal oferuje poprzednią, spalinową generację, która padła wyborem 64 517 nabywców. Łącznie w 2024 roku dostarczono 82 795 egzemplarzy Porsche Macan. Oznacza to 5-procentowy spadek r/r; na ten wynik rzutowało między innymi wycofanie wersji spalinowej z Europy i stopniowe wprowadzanie w pełni elektrycznej generacji na kolejnych rynkach.
Kultowy samochód sportowy 911 cieszył się w ubiegłym roku niezmiennie dużą popularnością – wynik 50 941 dostarczonych aut oznacza 2-procentowy wzrost r/r. Modele 718 Boxster i 718 Cayman odebrało 23 670 klientów (+15%).
W ubiegłym roku klienci odebrali 20 836 egzemplarzy Porsche Taycan. Oznacza to spadek o 49%. Tu również nastąpiła zmiana modelu, a rozwój elektromobilności generalnie przebiega wolniej niż planowano. Cayenne, gruntownie zmodernizowane przed niespełna dwoma laty, w 2024 roku stało się bestsellerem wśród sześciu linii modelowych Porsche. Do klientów trafiło 102 889 sztuk – o 18% więcej niż w 2023. Na linię Panamera przypadało 29 587 dostaw, co oznacza 13-procentowy spadek, który można wytłumaczyć głównie niższym popytem na rynku chińskim.
Spoglądając w przyszłość, na 2025 rok, Detlev von Platen mówi: „Dzięki najmłodszej gamie produktów w historii firmy oferta Porsche jest dla naszych klientów bardzo atrakcyjna. Oczywiście spodziewamy się, że warunki ekonomiczne i geopolityczne w 2025 roku będą dla nas większym wyzwaniem niż kiedykolwiek. Mimo to naszym celem pozostaje dalsze wzmacnianie naszej marki na całym świecie i wykorzystywanie jej rynkowego potencjału. Zrobimy to zgodnie z popytem w poszczególnych regionach, abyśmy w przyszłości pozostawali wierni naszej koncepcji sprzedaży opartej na budowaniu wartości”.
Europa
W 2024 roku Porsche dostarczyło 310 718 samochodów
- Szczegóły
- Autor: Porsche