Mniej więcej rok po pomyślnej ofercie publicznej, która miała miejsce 29 września 2022 r., firma Porsche AG ogłosiła mocne wyniki biznesowe za trzeci kwartał 2023 r.
W okresie od stycznia do września włącznie producent samochodów sportowych zwiększył zarówno przychody ze sprzedaży Grupy – o 12,6%, do 30,13 mld euro, jak i zysk operacyjny – o 9,0%, do 5,50 mld euro. Na koniec trzeciego kwartału rentowność operacyjna sprzedaży Grupy wyniosła 18,3%, a zatem mieściła się w górnej połowie założonego docelowego przedziału (2023: 18,9%). Przepływy pieniężne netto dla sektora motoryzacyjnego osiągnęły wartość 3,39 mld euro (2023: 3,27 miliarda euro), przy marży przepływów pieniężnych netto dla tego segmentu na poziomie 12,2% (2023: 13,4 proc.). Dostawy do klientów w pierwszych dziewięciu miesiącach roku wzrosły o 9,6%, do 242 722 samochodów.
- Inwestując intensywnie w markę i w technologie, równocześnie osiągnęliśmy dobre wyniki oraz solidne przepływy pieniężne. W dalszym ciągu czerpiemy korzyści z wysokiego popytu oraz pozytywnego asortymentu produktów i efektów cenowych – powiedział Meschke, wiceprezes zarządu i członek zarządu ds. finansów i IT.
- Wszystkie nasze linie modelowe cieszą się dużym zainteresowaniem na całym świecie. Jednocześnie stale wzrasta ekskluzywność i indywidualizacja naszych produktów – wyjaśnił Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG. - Korzystamy z mocnej pozycji w kluczowych regionach świata. Ponadprzeciętne wzrosty zaobserwowaliśmy w Europie, Ameryce Północnej, a także w regionie rynków zamorskich i wschodzących – dodał Blume. - Nasz model biznesowy bazuje na naszej wyjątkowej pozycji w branży motoryzacyjnej. W przeciwieństwie do niszowych producentów aut luksusowych korzystamy z efektów skalowania w ramach Porsche oraz korzyści kosztowych dzięki współpracy z Grupą Volkswagen.
W trakcie roku Porsche przyspieszyło inwestycje w przyszłe technologie, aktywności w sporcie motorowym oraz działania mające na celu wzmocnienie marki – takie jak jubileusz „75 lat samochodów sportowych Porsche”. Do tego dochodzą koszty przygotowań do nadchodzących premier produktów; w 2024 r. na rynek mają trafić nie mniej niż cztery nowe modele. Pomimo powyższych wydatków oraz czynnika inflacji rentowność operacyjna Grupy utrzymuje się na wysokim poziomie.
Historia sukcesu Taycana wciąż trwa
-Dostawy w pełni elektrycznego samochodu sportowego Taycan w pierwszych dziewięciu miesiącach względem analogicznego okresu przed rokiem wzrosły o 11%, do 27 885 sztuk. - Taycan jest i pozostanie historią sukcesu – kontynuuje Meschke. Przed wprowadzeniem modelu na rynek w 2019 r. Porsche zakładało roczną sprzedaż na poziomie 20 tys. sztuk. - Zawsze wyraźnie przekraczaliśmy ten cel – pomimo trudnych okoliczności związanych z łańcuchem dostaw oraz regionami sprzedaży, w których rozwój elektromobilności może być znacznie zróżnicowany.
Chociaż sytuacja makroekonomiczna pozostaje wymagająca, Porsche potwierdziło swoje prognozy na bieżący rok obrotowy. Jeśli globalna sytuacja gospodarcza i podażowa nie pogorszy się znacząco, producent sportowych aut spodziewa się rentowności operacyjnej sprzedaży za cały rok w przedziale od 17 do 19%. Prognoza ta bazuje na założeniu przychodów ze sprzedaży w przedziale od 40 do 42 mld euro. W dłuższej perspektywie Porsche dąży do uzyskania rentowności operacyjnej sprzedaży Grupy na poziomie ponad 20%.
Dział usług finansowych Porsche Financial Services (PFS) w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku kontynuował stabilny wzrost: przychody ze sprzedaży wzrosły do 2,52 mld euro (miniony rok: 2,47 mld euro). Zysk operacyjny segmentu usług finansowych spadł do 230 mln euro (poprzedni rok: 301 mln euro). Spadek ten jest głównie związany z podwyższeniem poziomu stóp procentowych oraz działalnością refinansową.
Europa
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2023 r. firma Porsche AG odnotowała znaczące wzrosty swoich wyników
- Szczegóły
- Autor: Porsche