![](/images/stories/car_manufacturers/logos/renault_nissan_logo.jpg)
Prezes i dyrektor generalny Aliansu Renault-Nissan, Carlos Ghosn, określił partnerstwo firm jako jeden z przykładów najbardziej korzystnej współpracy w przemyśle motoryzacyjnym.
- Dzięki tej współpracy udało się skrócić czas wprowadzania produktu na rynek w przypadku ważnych premier pojazdów, a każdy z partnerów uzyskał oczywistą przewagę strategiczną - powiedział Ghosn. - Z przyjemnością oczekujemy na dalszy rozwój tej współpracy i na kolejne wspólne projekty.
Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars, dodał: - Od rozpoczęcia współpracy w 2010 roku nasze wspólne projekty przynoszą korzyści wszystkim partnerom i klientom z całego świata. To pasmo sukcesów, które chcemy kontynuować.
Do najważniejszych wydarzeń 2015 roku do tej pory należą:
- Rozpoczęcie budowy wspólnej fabryki w Aguascalientes (Meksyk): Nissan i Daimler rozpoczęły roboty ziemne w ramach wartej 1 mld USD inwestycji w Aguascalientes. W nowej fabryce będą produkowane samochody kompaktowe klasy premium nowej generacji marek Infiniti (od 2017 roku) i Mercedes-Benz (od 2018 roku). Nissan i Daimler wspólnie opracują projekty pojazdów. Oczekuje się, że do 2020 roku fabryka osiągnie wydajność ponad 230 tysięcy samochodów rocznie. Auta będą produkowane również w innych zakładach Daimlera i Nissana w Europie i Chinach. Wspólna montownia powstaje w sąsiedztwie zakładów Nissana w Aguascalientes.
- Opracowanie 1 tonowego pick-upa marki Mercedes-Benz: Daimler i Nissan informowały już w tym roku o planach dotyczących pierwszego pick-upa marki Mercedes-Benz. Model, którego założenia konstrukcyjne będą częściowo wspólne z nowym Nissanem NP300, zostanie jednak skonstruowany i zaprojektowany przez Daimlera z uwzględnieniem specyficznych potrzeb klientów tej firmy z Europy, Australii, RPA i Ameryki Łacińskiej. Samochód będzie posiadał wszystkie cechy charakterystyczne dla marki Mercedes-Benz. Półciężarówka będzie produkowana przez Nissana w zakładach Renault w Kordobie (Argentyna) razem z Nissanem NP300 i 1-tonowym pick-upem Renault, przeznaczonymi na rynek Ameryki Łacińskiej. Wszystkie trzy modele będą również produkowane w hiszpańskiej fabryce Nissana w Barcelonie. Produkcja pick-upa marki Mercedes-Benz rozpocznie się przed końcem dekady.
- Rynkowy debiut Infiniti Q30: Ten kompaktowy model klasy premium active powstał w oparciu o podzespoły architektury samochodów kompaktowych marki Daimler, ale został skonstruowany i zaprojektowany od podstaw przez Infiniti, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb klientów tej marki. auto zadebiutowało na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie. Produkcja w zakładach Nissana w Sunderland (Wielka Brytania) ruszy jeszcze w tym roku.
- Elektryczne wersje nowych modeli smart fortwo i forfour: te innowacyjne miejskie samochody są obecne na rynku od niemal roku. Obok Renault Twingo były pierwszymi pojazdami opartymi na wspólnej platformie firmy Daimler i Aliansu. Klienci zareagowali bardzo pozytywnie na wszystkie trzy modele. Zgodnie z oświadczeniem obu szefów firm elektryczne wersje nowych smartów fortwo i forfour trafią do sprzedaży pod koniec 2016 roku. Obydwa samochody zostaną wyposażone w elektryczny napęd, produkowany we francuskich zakładach Renault w Cléon, wykorzystywany również w modelu Renault ZOE. Akumulatory napędu elektrycznego nowego smarta będą produkowane przez spółkę zależną firmy Daimler – Deutsche ACCUmotive w Kamenz (Niemcy).