Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
Zakłady BMW Group w Dingolfing testują nowy proces lakierowania bez przetrysku, który umożliwia wielokolorowe lakierowanie i nanoszenie wzorów bez konieczności stosowania szablonów lub maskowania pojazdu.

Ta wysoce innowacyjna technologia aplikacji nie tylko zwiększa możliwości indywidualizacji, ale także przyczynia się do zrównoważonego rozwoju poprzez zmniejszenie ilości odpadów i niższe zużycie energii. Technologia zostanie po raz pierwszy zastosowana w 19 egzemplarzach BMW M4 Coupé z indywidualnym dwukolorowym lakierem oraz oznaczeniem M4 na masce i klapie bagażnika, które wkrótce zjadą z linii montażowej w zakładach w Dingolfing .

Milan Nedeljkovic, członek zarządu ds. produkcji w BMW AG: - W naszej produkcji wymagamy najwyższych standardów w zakresie wydajności, zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji. Ta inteligentna technologia lakierowania łączy w sobie wszystkie wymagania innowacyjnego procesu produkcyjnego, a także oferuje wyjątkowe korzyści dla klientów.

Wspólnie z producentem maszyn i urządzeń Dürr BMW Group opracowała nowy proces lakierowania za pomocą EcoPaintJet Pro do aplikacji lakierów wodnych i lakieru bezbarwnego 2K. W metodzie konwencjonalnej lakier jest rozpylany przez dyszę obrotową poruszającą się z prędkością 35 do 55 tysięcy obrotów na minutę i przywiera elektrostatycznie do karoserii. Nowy proces działa bez elektrostatyki z zastosowaniem strumienia. Lakier jest nanoszony przez płytę natryskową i może być aplikowany od krawędzi do krawędzi ze zmienną szerokością malowania od jednego do około 50 mm. Wymaga to najwyższej precyzji robotów i aplikacji. Nowa technologia umożliwia dwukolorowe wykończenia, np. kontrastujący dach, a także nanoszenie pasów i wzorów, np. na masce silnika. Rozwój technologii i materiałów skupiony był na maksymalnym zakresie zastosowań. W przyszłości nowy proces lakierowania umożliwi malowanie każdego elementu karoserii i zaoferuje klientom niemal nieograniczone możliwości indywidualizacji.

Do tej pory takie specjalne wzory mogły być realizowane tylko poprzez ręczne maskowanie. Nowa technologia eliminuje koszty materiałowe i osobowe, co pozwala na tańsze wykonanie. Innowacyjny proces zapobiega również powstawaniu tzw. przetrysku, czyli mgły lakierniczej, której nie trzeba będzie utylizować. Kolejny wkład w zrównoważoną produkcję wynika z niższego zużycia energii: brak konieczności separacji lakieru zmniejsza ilość wymaganego powietrza. Przy około 7000 roboczogodzin daje to oszczędność energii wynoszącą ponad 6000 MWh i redukcję emisji CO2 o prawie 2000 ton rocznie. Rozwój innowacyjnej technologii lakierowania będzie kontynuowany w kolejnych zastosowaniach seryjnych.

W ramach lakierowania niewielkiej serii M4 Coupé BMW Group testuje możliwości nowego procesu. Te unikalne pojazdy będą na początku stosowane we flocie firmy. Seryjne zastosowanie testowanego procesu lakierowania ma wejść do sieci produkcyjnej BMW Group już w 2022 r.

Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Dotyczą one pojazdów w Niemczech. Podane zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranych rozmiarów kół i opon oraz ewentualnego wyposażenia dodatkowego.

Wszystkie wartości zostały już ustalone zgodnie z nowym cyklem testowym WLTP. Podatki i inne opłaty samochodowe uwzględniające (również) emisję CO2 oraz ewentualne bonifikaty obliczane są na podstawie wartości WLTP.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.
Kempny Komponenty
Etisoft Sp. z o.o.
Wirthwein Polska Sp. z o.o.
Alucrom Sp. z o.o.
ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)