Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
W tym roku w fabrykach Toyoty na Dolnym Śląsku powstały napędy hybrydowe do ponad 220 000 zelektryfikowanych Yarisów i Yarisów Cross, a także silniki i skrzynie biegów do benzynowych wersji obu modeli.

Od stycznia do września 2022 roku zakłady w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach opuściły 220 272 przekładnie hybrydowe 1.5, 243 145 silników TNGA 1,5 l oraz 42 401 pięcio- i sześciobiegowych skrzyń manualnych do konwencjonalnych silników benzynowych o pojemności 1,0 l i 1,5 l. Łącznie to ponad 505 000 komponentów, które składają się na układy napędowe obu subkompaktowych modeli marki.

„Wybierając Yarisa lub Yarisa Cross w salonach Toyoty, kupujemy europejski samochód z polskim sercem. Rodzina Yarisa to jeden z filarów sukcesu Toyoty na polskim rynku. Oba modele oferują bardzo dobre właściwości jezdne, praktyczne wnętrze, ciekawą stylistykę i bogate wyposażenie w najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa, multimediów i łączności. Jednak ich największym atutem jest superoszczędny napęd hybrydowy, który powstaje w naszych polskich fabrykach. Już ponad 80% Yarisów Cross i 45% Yarisów kupowanych w naszym kraju to wersje hybrydowe” – skomentował Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Central Europe.

Europejski ośrodek produkcji napędów hybrydowych

Cztery lata temu Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) stała się pierwszym ośrodkiem poza Azją, w którym Toyota ulokowała produkcję elektrycznych napędów hybrydowych, w tym silników elektrycznych. Firma wytwarza silniki i przekładnie opracowane w architekturze TNGA dla całej Europy oraz na inne rynki.

Pierwsza linia produkcyjna TNGA, na której powstają przekładnie do napędu hybrydowego 1.8, ruszyła we wrześniu 2018 roku. Rok później TMMP rozpoczęło montaż benzynowego silnika 2,0 l do napędu hybrydowego. Oba układy napędowe – zarówno 1.8 o mocy 122 KM, jak i 2.0 o mocy 184 KM – należą do gamy napędowej Corolli i Toyoty C-HR.

Napęd hybrydowy Yarisa i Yarisa Cross powstaje w Polsce

W czerwcu 2020 roku pomimo trudnych warunków spowodowanych pandemią fabryka w Jelczu-Laskowicach uruchomiła linię produkcyjną silnika 1,5 l, montowanego zarówno w Yarisie hybrydowym, jak i benzynowym. Kiedy w kwietniu 2021 roku ruszyła produkcja przekładni hybrydowej 1.5 oraz silników elektrycznych, które są jej integralną częścią, TMMP stało się producentem całego napędu hybrydowego do Yarisa. A jeszcze przed końcem 2021 roku w związku z rynkową premierą nowego Yarisa Cross produkcja napędu hybrydowego 1.5 została podwojona. We wrześniu rozpoczęła pracę druga linia produkcyjna przekładni hybrydowej 1.5, a w listopadzie druga linia silnika 1,5 l.

„TMMP jest jednym z wzorcowych zakładów na mapie fabryk Toyoty. Sześć projektów hybrydowych w ciągu trzech lat w jednym ośrodku produkcyjnym to ewenement na skalę światową. Polskie fabryki Toyoty udowodniły, że potrafią produkować komponenty najwyższej jakości z zachowaniem wysokich standardów bezpieczeństwa. Nasz zespół w szczególny sposób pokazał swoją sprawność, kiedy w pandemii własnymi siłami instalowaliśmy linie produkcyjne, korzystając tylko ze zdalnej pomocy naszych japońskich kolegów podczas konsultacji online” – powiedział Grzegorz Górski, rzecznik prasowy Toyota Motor Manufacturing Poland.

Polskie fabryki Toyoty rozbudowują europejski łańcuch dostaw

W związku z tymi projektami Toyota zatrudniła dodatkowo blisko 1000 pracowników w obu fabrykach. Obecnie całkowite zatrudnienie w TMMP wynosi ponad 3300 osób. Toyota zainwestowała w oba zakłady łącznie ponad 6 miliardów złotych, a ich możliwości produkcyjne sięgają 1,9 miliona podzespołów rocznie. Znaczenie TMMP dla europejskiego rynku motoryzacyjnego zwiększa Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, który odgrywa bardzo ważną rolę w poszerzaniu lokalnej sieci poddostawców zaangażowanych w produkcję komponentów hybrydowych w Europie.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Etyfol
Link International Transport
Shapers’ Polska Sp. z o.o.
ITA Sp. z o. o.  Sp. k.
FORTY Sp. J. A. Korczyński, M. Tytkowska
GREG-PLAST