W ceremonii otwarcia wzięło udział kilkudziesięciu liderów biznesu z Europy i Ameryki Północnej, którzy zwiedzili ten najnowocześniejszy obiekt.
Jako, że popyt na samochody elektryczne stale rośnie, recykling baterii Li-Ion staje się coraz ważniejszą częścią łańcucha dostaw materiałów do produkcji baterii EV. W Unii Europejskiej do 2030 roku nowe baterie będą musiały zawierać minimalną ilość materiałów pochodzących z recyklingu. Recykling baterii Li-Ion zapobiega także składowaniu niebezpiecznych materiałów na wysypiskach oraz minimalizuje wpływ na środowisko związany z wydobyciem niklu, kobaltu i litu.
„Znacząco zbliżyliśmy się do pozycji globalnego lidera na rynku materiałów z recyklingu niezbędnych do produkcji baterii EV” – stwierdził Michał Zygmunt, CEO Elemental Strategic Metals. „W ramach naszego wkładu w joint venture z renomowanym amerykańskim partnerem, oddajemy do dyspozycji najnowocześniejszy zakład przetwórstwa przemysłowego w Zawierciu oraz jedną z najbardziej rozwiniętych sieci punktów zbiórki odpadów w Europie z szeroko rozbudowaną wiedzą i doświadczeniem w zakresie recyklingu i logistyki odpadów.”
Zakład AE Elemental będzie zajmować się procesami demontażu, rozładowania i recyklingu baterii EV. Produktem końcowym będzie tzw. czarna masa wykorzystana między innymi do produkcji materiałów do nowych baterii EV, w tym aktywnego materiału katodowego (CAM) i prekursora katody (pCAM). Budowa instalacji do ekstrakcji litu na skalę komercyjną rozpocznie się jesienią 2024 roku, a działalność operacyjną ma osiągnąć w 2026 roku.
„To istotny kamień milowy dla Ascend Elements, reprezentujący nasz pierwszy zakład recyklingu baterii na skalę komercyjną w Europie. Cieszymy się, że ściśle współpracujemy z Elemental Strategic Metals w tym pięknym obiekcie” – mówi Mike O’Kronley, CEO Ascend Elements. „Ekspansja na rynek europejski pozwoli nam lepiej obsługiwać naszych klientów lokalnie i pomóc branży w dostosowaniu się do nowych przepisów UE, wymagających wykorzystania w nowych bateriach materiałów pochodzących z recyklingu.”
Poza Polską joint venture planuje budowę największego w Europie zakładu recyklingu baterii Li-Ion w Niemczech. Planowany zakład AE Elemental w Niemczech będzie miał zdolność recyklingu do 25 000 ton baterii rocznie, czyli około 58 000 EV rocznie.