Scenariusze wskazują, że do 2030 r. 75 milionów do 375 milionów pracowników (3 do 14 procent globalnej siły roboczej) będzie musiało zmienić kategorie zawodowe. Polski rynek pracy nadal należy do tradycyjnych, przez co takie zjawiska często napotykają opór mentalny.
Wprawdzie wielu pracowników nierzadko samodzielnie decyduje się na przekwalifikowanie, ale nadal brakuje wiedzy jak efektywnie to zrobić, a wspomniana restrukturyzacja zawodów jawi się w ogólnej opinii jako zło konieczne. Co zrobić w sytuacji, gdy pracodawca redukuje etaty lub posiadane kwalifikacje nie do końca odpowiadają nowym potrzebom biznesu? Jakie kompetencje są w cenie?
Polacy nie są tak skłonni do zmiany zawodu, jak nasi zachodni sąsiedzi. Bezpieczeństwo zatrudnienia, ustabilizowana sytuacja i satysfakcjonujący poziom wynagrodzenia są głównymi celami, do których większość osób dąży w życiu zawodowym. Jednocześnie, wystarczy niewiele, by budowana latami równowaga została zachwiana. W czasach ciągłego postępu technologicznego, zmian jakie zachodzą na globalnych rynkach, w organizacjach oraz ich strukturach coraz częściej pracownicy poddają w wątpliwość swoją przyszłość zawodową.
Najbardziej zagrożone zawody
Tempo zachodzących zmian na rynku pracy wymusza na pracownikach konieczność dodatkowego kształcenia w celu uzupełnienia brakujących kompetencji. Niejednokrotnie prowadzi również do konieczności całkowitej zmiany zawodu. Braki kadrowe są obecnie tak duże, że każdy nowy specjalista jest na wagę złota – szczególnie tam, gdzie deficyt jest najbardziej odczuwalny. Jednocześnie, przed kandydatami otwiera się bardzo wiele nowych możliwości rozwojowych, a zatem zjawisko przebranżowienia staje się coraz bardziej popularne. Do stanowisk najbardziej zagrożonych koniecznością zmiany kategorii zawodowych należą m.in.: księgowy, pracownik administracji w banku, agent ubezpieczeniowy, częściowo pracownicy produkcji.
Poważne braki kadrowe
Podczas gdy część zawodów powoli odchodzi do lamusa, nadal wiele branż odczuwa poważne braki wykwalifikowanej kadry. Sytuacja ta nie omija choćby dynamicznie rozwijającej się branży IT, przemysłu chemicznego, motoryzacyjnego czy spożywczego. O ile z problemem dostępności inżynierów i handlowców na rynku mamy do czynienia już od dłuższego czasu, tak widzimy też rosnące zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów od digital marketingu, e-commerce, social media czy od strony HR, odpowiedzialnych za realizację strategii employer brandingowych. Pracodawcy prześcigają się obecnie w staraniach o pozyskanie do swoich struktur tych najbardziej utalentowanych kandydatów, a ofert pracy z całą pewnością nie brakuje.
Stanowiska digital na topie
Większość organizacji, które zakładają rozwój swojej działalności czy powiększanie struktur, nie może obejść się już bez obecności w internecie czy social mediach. W cenie są kandydaci o bogatym doświadczeniu w realizacji strategii digital marketingowych, praktycznej znajomości narzędzi internetowych (Google AdWords/Analytics, SEO, e-mail marketing). Osoby, które dysponują takimi kompetencjami z całą pewnością odnajdą się w roli digital marketing managera, specjalisty ds. e-commerce czy specjalisty ds. strategii w mediach społecznościowych. Kandydaci, którzy chcą się dokształcić mogą liczyć na pomoc pracodawców, którzy coraz częściej prowadzą solidne szkolenia wdrożeniowe oraz umożliwiają w pierwszych miesiącach pracy stały kontakt z doświadczonymi pracownikami. Co więcej, chcąc pozyskać i zatrzymać tych najlepszych kandydatów z rynku, firmy zwracają coraz większą uwagę na regularną edukację pracowników i wspierają ich w dalszym rozwoju oferując regularne cykle szkoleniowe.
Wprawdzie wielu pracowników nierzadko samodzielnie decyduje się na przekwalifikowanie, ale nadal brakuje wiedzy jak efektywnie to zrobić, a wspomniana restrukturyzacja zawodów jawi się w ogólnej opinii jako zło konieczne. Co zrobić w sytuacji, gdy pracodawca redukuje etaty lub posiadane kwalifikacje nie do końca odpowiadają nowym potrzebom biznesu? Jakie kompetencje są w cenie?
Polacy nie są tak skłonni do zmiany zawodu, jak nasi zachodni sąsiedzi. Bezpieczeństwo zatrudnienia, ustabilizowana sytuacja i satysfakcjonujący poziom wynagrodzenia są głównymi celami, do których większość osób dąży w życiu zawodowym. Jednocześnie, wystarczy niewiele, by budowana latami równowaga została zachwiana. W czasach ciągłego postępu technologicznego, zmian jakie zachodzą na globalnych rynkach, w organizacjach oraz ich strukturach coraz częściej pracownicy poddają w wątpliwość swoją przyszłość zawodową.
Najbardziej zagrożone zawody
Tempo zachodzących zmian na rynku pracy wymusza na pracownikach konieczność dodatkowego kształcenia w celu uzupełnienia brakujących kompetencji. Niejednokrotnie prowadzi również do konieczności całkowitej zmiany zawodu. Braki kadrowe są obecnie tak duże, że każdy nowy specjalista jest na wagę złota – szczególnie tam, gdzie deficyt jest najbardziej odczuwalny. Jednocześnie, przed kandydatami otwiera się bardzo wiele nowych możliwości rozwojowych, a zatem zjawisko przebranżowienia staje się coraz bardziej popularne. Do stanowisk najbardziej zagrożonych koniecznością zmiany kategorii zawodowych należą m.in.: księgowy, pracownik administracji w banku, agent ubezpieczeniowy, częściowo pracownicy produkcji.
Poważne braki kadrowe
Podczas gdy część zawodów powoli odchodzi do lamusa, nadal wiele branż odczuwa poważne braki wykwalifikowanej kadry. Sytuacja ta nie omija choćby dynamicznie rozwijającej się branży IT, przemysłu chemicznego, motoryzacyjnego czy spożywczego. O ile z problemem dostępności inżynierów i handlowców na rynku mamy do czynienia już od dłuższego czasu, tak widzimy też rosnące zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów od digital marketingu, e-commerce, social media czy od strony HR, odpowiedzialnych za realizację strategii employer brandingowych. Pracodawcy prześcigają się obecnie w staraniach o pozyskanie do swoich struktur tych najbardziej utalentowanych kandydatów, a ofert pracy z całą pewnością nie brakuje.
Stanowiska digital na topie
Większość organizacji, które zakładają rozwój swojej działalności czy powiększanie struktur, nie może obejść się już bez obecności w internecie czy social mediach. W cenie są kandydaci o bogatym doświadczeniu w realizacji strategii digital marketingowych, praktycznej znajomości narzędzi internetowych (Google AdWords/Analytics, SEO, e-mail marketing). Osoby, które dysponują takimi kompetencjami z całą pewnością odnajdą się w roli digital marketing managera, specjalisty ds. e-commerce czy specjalisty ds. strategii w mediach społecznościowych. Kandydaci, którzy chcą się dokształcić mogą liczyć na pomoc pracodawców, którzy coraz częściej prowadzą solidne szkolenia wdrożeniowe oraz umożliwiają w pierwszych miesiącach pracy stały kontakt z doświadczonymi pracownikami. Co więcej, chcąc pozyskać i zatrzymać tych najlepszych kandydatów z rynku, firmy zwracają coraz większą uwagę na regularną edukację pracowników i wspierają ich w dalszym rozwoju oferując regularne cykle szkoleniowe.
Kontakt:
Monika Jabłońska
Manpower
+48 22 50 40 737
+48 660 453 775
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wyniki Barometru Manpower Perspektyw Zatrudnienia dla Polski wskazują
na spowolnienie tempa wzrostu zatrudnienia, jednak pracodawcy pozostają
umiarkowanie optymistyczni w I kwartale 2011 r.
Perspektywy zatrudnienia są największe dla Instytucji sektora publicznego,
a takŜe w sektorach Transport/ Logistyka i Produkcja przemysłowa
Warszawa, 7 grudnia 2010 r. – Jak wynika z opublikowanego dzisiaj raportu Barometr Manpower
Perspektyw Zatrudnienia polscy pracodawcy deklarują lekki spadek intencji zatrudniania nowych
pracowników w I kwartale 2011 r. Prognoza netto zatrudnienia dla Polski osiąga +5% i na tle
umiarkowanie optymistycznych w tym kwartale prognoz w krajach europejskich jest to dobry wynik.
W ujęciu kwartalnym odnotowujemy umiarkowany spadek prognozy o sześć punktów
procentowych, natomiast w ujęciu rocznym nastąpił wzrost o jeden punkt procentowy. Wśród
750 przebadanych pracodawców 17% deklaruje zwiększenie całkowitego zatrudnienia
w najbliŜszym kwartale, 12% planuje redukcję liczby etatów, a 68% nie planuje Ŝadnych zmian
personalnych.
„Wyniki Barometru Manpower Perspektyw Zatrudnienia dla I kwartału 2011 r. wskazują
na niewielkie pogorszenie koniunktury na polskim rynku pracy w pierwszych trzech miesiącach
2011 r. Są jednak powody do optymizmu, głównie jeśli porównamy aktualne wyniki z prognozami
sprzed kilku kwartałów,” uwaŜa Iwona Janas, Dyrektor Generalna Manpower Polska. „Pracodawcy
z sektora Produkcja przemysłowa przewidują tworzenie nowych etatów w I kwartale 2011 r.,
a plany firm z tego sektora są duŜo bardziej optymistyczne niŜ w 2009 r. i na początku 2010 r.
Dla sektora Transport/ Logistyka nie odnotowaliśmy tak wysokich prognoz od III kwartału 2008 r.
Nadal największe intencje do tworzenia nowych etatów obserwujemy wśród pracodawców
z sektora Instytucje sektora publicznego.”
Pracodawcy w sześciu z dziesięciu badanych sektorach1 planują zwiększać zatrudnienie
w I kwartale 2011 r. Instytucje sektora publicznego to sektor, w którym przewidywany jest
największy przyrost miejsc pracy, prognoza netto zatrudnienia wynosi +20%. Optymistyczne plany
zatrudnienia ustalono na podstawie deklaracji pracodawców z sektora Transport/ Logistyka, gdzie
prognoza netto zatrudnienia wynosi +16%. W sektorach Produkcja przemysłowa i Finanse/
Ubezpieczenia/ Nieruchomości/ Usługi większość pracodawców ma plany tworzenia niŜ redukcji
nowych etatów, prognoza netto zatrudnienia dla tych sektorów wynosi odpowiednio +13% i +12%.
Tymczasem dla sektora Rolnictwo/ Leśnictwo/ Rybołówstwo prognoza netto zatrudnienia jest
ujemna i bardzo niska, osiąga -10%.
W porównaniu z IV kwartałem 2010 r. pracodawcy są mniej optymistyczni, niŜszą prognozę
odnotowano w ośmiu z dziesięciu sektorach. Największy spadek optymizmu pracodawców,
o 15 punktów procentowych, ustalono dla sektora Rolnictwo/ Leśnictwo/ Rybołówstwo, a takŜe
dla sektora Kopalnie/ Przemysł wydobywczy, o 12 punktów procentowych. Znaczny spadek
prognozy odnotowano równieŜ dla sektorów Budownictwo i Instytucje sektora publicznego,
odpowiednio o 11 i 10 punktów procentowych. Poprawa prognozy o siedem punktów procentowych
nastąpiła dla sektora Transport / Logistyka, a o trzy punkty procentowe dla sektora Finanse/
Ubezpieczenia/ Nieruchomości/ Usługi.
W porównaniu z I kwartałem 2010 r. pracodawcy w pięciu sektorach wykazują większy optymizm.
Największy wzrost, o 18 punktów procentowych, odnotowano dla sektora Produkcja przemysłowa,
o dziewięć punktów procentowych wzrosła prognoza dla sektora Instytucje sektora publicznego.
Spadek intencji pracodawców do zatrudniania nowych pracowników odnotowano w pięciu
sektorach, w tym w sektorze Restauracje/ Hotele, w którym prognoza spadła najbardziej, o siedem
punktów procentowych. W sektorze Kopalnie/ Przemysł wydobywczy prognoza spadła o sześć
punktów procentowych, zaś w sektorze Rolnictwo/ Leśnictwo/ Rybołówstwo o pięć punktów
procentowych.
Prognoza zatrudnienia dla I kwartału 2011 r. jest pozytywna w czterech z sześciu badanych
regionach Polski2. Największy optymizm w zatrudnianiu pracowników wykazują firmy z regionu
Centralnego (województwo łódzkie, mazowieckie), w którym prognoza netto zatrudnienia osiąga
+14%. Plany zwiększania zatrudnienia mają równieŜ pracodawcy z regionów Północno-
Zachodniego (województwo wielkopolskie, zachodniopomorskie, lubuskie) gdzie prognoza netto
zatrudnienia wynosi +8%, a takŜe Południowego (województwo małopolskie, śląskie), w którym
uzyskano prognozę +6%. NajniŜszą i jedyną ujemną w tym kwartale prognozę netto zatrudnienia
-3% odnotowano dla regionu Północnego (województwo kujawsko-pomorskie, warmińskomazurskie,
pomorskie).
1 Sektory uwzględnione w badaniu: Budownictwo, Energetyka/ Gazownictwo/ Wodociągi, Finanse/ Ubezpieczenia/ Nieruchomości/ Usługi,
Handel detaliczny i hurtowy, Instytucje sektora publicznego, Kopalnie/ Przemysł wydobywczy, Produkcja przemysłowa, Restauracje/ Hotele,
Rolnictwo/ Leśnictwo/ Rybołówstwo, Transport/ Logistyka.
2 Regiony Polski według podziału Eurostatu: Centralny (łódzkie, mazowieckie), Południowo-Zachodni (dolnośląskie, opolskie), Południowy (małopolskie, śląskie),
Północno-Zachodni (wielkopolskie, zachodniopomorskie, lubuskie), Północny (kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, pomorskie), Wschodni (lubelskie,
podkarpackie, świętokrzyskie, podlaskie).
W porównaniu z wynikami dla IV kwartału 2010 r. prognozy zatrudnienia są mniejsze
we wszystkich sześciu badanych regionach Polski. Najbardziej wyraźny spadek optymizmu
pracodawców, o odpowiednio 11 i 10 punktów procentowych, odnotowano w regionach
Południowym i Południowo-Zachodnim (województwo dolnośląskie, opolskie). W regionie
Wschodnim (województwo lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, podlaskie) prognoza jest
niŜsza o siedem punktów procentowych, natomiast w regionie Północnym o pięć punktów
procentowych.
W ujęciu rocznym obserwujemy wzrost optymizmu pracodawców w czterech regionach.
Dla regionu Północno-Zachodniego ustalono prognozę o siedem punktów wyŜszą niŜ przed rokiem.
W regionach Centralnym i Wschodnim prognoza wzrosła o cztery punkty procentowe. Spadek
prognozy o trzy punkty procentowe odnotowano dla regionu Południowego.
Analizując wyniki badania Manpower dla wszystkich 39 badanych krajów i terytoriów widzimy,
Ŝe w 32 krajach więcej pracodawców planuje zwiększać niŜ zmniejszać zatrudnienie w I kwartale
2011 r., jednak optymizm pracodawców jest bardzo zróŜnicowany. Prognozy pracodawców z Indii
(+42%), Chin (+40%), Tajwanu (+37%), Brazylii (+36%), Turcji (+27%) i Singapuru (+26%) są
najbardziej optymistyczne. Z kolei największą ostroŜność wykazują pracodawcy z Grecji (-15%),
Czech (-5%), Austrii i Irlandii (-3% dla obu) a takŜe Hiszpanii i Rumunii (-2% dla obu).
W ujęciu kwartalnym prognoza zatrudnienia jest niŜsza w 17 z 36 krajach, natomiast w ujęciu
rocznym plany dotyczące zatrudnienia wzrosły w 28 z 35 badanych krajach.
Raport Barometr Manpower Perspektyw Zatrudnienia jest bezpłatny i ogólnodostępny. Kolejny
raport z prognozami dla II kwartału 2011 r. będzie opublikowany w dniu 8 marca 2011r.
# # #
Informacja dla wydawców
Pełne wyniki badań dla kaŜdego z 39 krajów, w których prowadzone jest badanie w chwili obecnej
oraz wyniki dla regionów dostępne są w zakładce Press Room strony Manpower Inc.
na www.manpower.com/meos. Dodatkowo, pliki produkcyjne z tabelkami i grafami uŜytymi w raportach moŜna
pobrać z www.manpower.com/library.
Barometr Manpower Perspektyw Zatrudnienia to kwartalne badanie, które mierzy intencje pracodawców
związane ze zwiększeniem lub zmniejszeniem całkowitego zatrudnienia w ich oddziale w najbliŜszym kwartale.
Badanie jest przeprowadzane od ponad 47 lat, aktualnie wśród 64 000 pracodawców w 39 krajach i jest
jednym z najbardziej wiarygodnych badań rynku pacy na świecie. Raport dla I kwartału 2011 r. został
opracowany na podstawie wywiadów indywidualnych przeprowadzonych pomiędzy 14 a 27 października
2010 r. W Polsce wyniki Barometru Manpower Perspektyw Zatrudnienia publikowane są od II kwartału
2008 r., badanie przeprowadzane jest na reprezentatywnej grupie 750 pracodawców. Więcej informacji
na temat raportu Manpower dostępnych jest na www.manpower.pl w zakładce Badania/ Dla Mediów, w sekcji
Barometr Manpower Perspektyw Zatrudnienia.
O Manpower Polska
Manpower Polska Sp. z o.o. istnieje na polskim rynku od marca 2001 r. Pod marką Manpower w Polsce działa
prawie 50 agencji. W chwili obecnej usługi Manpower w Polsce obejmują pracę tymczasową, rekrutację
pracowników stałych, zatrudnienie zewnętrzne, outsourcing usług oraz doradztwo personalne. Z grupy
Manpower w Polsce obecne są równieŜ Manpower Professional, Manpower Business Solutions, Right
Management i Elan. Więcej informacji na temat Manpower moŜna znaleźć pod adresem www.manpower.pl.
O Manpower Inc.
Manpower Inc. (NYSE: MAN) jest światowym liderem w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań kadrowych;
firma tworzy i dostarcza usługi, które pozwalają naszym klientom odnieść sukces w zmieniającym się świecie
pracy. Dzięki ponad 60 letniemu doświadczeniu Manpower oferuje pracodawcom gamę usług dla całego cyklu
zatrudnienia i działalności, w tym pracę tymczasową, rekrutację pracowników stałych i kontraktowych, ocenę
i dobór pracowników, szkolenia, outplacement, zatrudnienie zewnętrzne i doradztwo. Światowa sieć Manpower
obejmująca 4000 biur w 82 krajach, pozwala firmie zaspokajać potrzeby 400 000 klientów rocznie, w tym
małych i średnich przedsiębiorstw ze wszystkich sektorów, a takŜe największych światowych korporacji.
W swej pracy Manpower kładzie nacisk na zwiększanie wydajności poprzez poprawę jakości, efektywności
i redukcję kosztów kadrowych, co pozwala klientom koncentrować się na ich podstawowej działalności.
Manpower Inc. skupia 5 marek: Manpower, Manpower Professional, Elan, Jefferson Wells i Right
Management. Więcej informacji na temat Manpower Inc. moŜna znaleźć pod adresem www.manpower.com.
- ### -
Monika Jabłońska
Manpower
+48 22 50 40 737
+48 660 453 775
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wyniki Barometru Manpower Perspektyw Zatrudnienia dla Polski wskazują
na spowolnienie tempa wzrostu zatrudnienia, jednak pracodawcy pozostają
umiarkowanie optymistyczni w I kwartale 2011 r.
Perspektywy zatrudnienia są największe dla Instytucji sektora publicznego,
a takŜe w sektorach Transport/ Logistyka i Produkcja przemysłowa
Warszawa, 7 grudnia 2010 r. – Jak wynika z opublikowanego dzisiaj raportu Barometr Manpower
Perspektyw Zatrudnienia polscy pracodawcy deklarują lekki spadek intencji zatrudniania nowych
pracowników w I kwartale 2011 r. Prognoza netto zatrudnienia dla Polski osiąga +5% i na tle
umiarkowanie optymistycznych w tym kwartale prognoz w krajach europejskich jest to dobry wynik.
W ujęciu kwartalnym odnotowujemy umiarkowany spadek prognozy o sześć punktów
procentowych, natomiast w ujęciu rocznym nastąpił wzrost o jeden punkt procentowy. Wśród
750 przebadanych pracodawców 17% deklaruje zwiększenie całkowitego zatrudnienia
w najbliŜszym kwartale, 12% planuje redukcję liczby etatów, a 68% nie planuje Ŝadnych zmian
personalnych.
„Wyniki Barometru Manpower Perspektyw Zatrudnienia dla I kwartału 2011 r. wskazują
na niewielkie pogorszenie koniunktury na polskim rynku pracy w pierwszych trzech miesiącach
2011 r. Są jednak powody do optymizmu, głównie jeśli porównamy aktualne wyniki z prognozami
sprzed kilku kwartałów,” uwaŜa Iwona Janas, Dyrektor Generalna Manpower Polska. „Pracodawcy
z sektora Produkcja przemysłowa przewidują tworzenie nowych etatów w I kwartale 2011 r.,
a plany firm z tego sektora są duŜo bardziej optymistyczne niŜ w 2009 r. i na początku 2010 r.
Dla sektora Transport/ Logistyka nie odnotowaliśmy tak wysokich prognoz od III kwartału 2008 r.
Nadal największe intencje do tworzenia nowych etatów obserwujemy wśród pracodawców
z sektora Instytucje sektora publicznego.”
Pracodawcy w sześciu z dziesięciu badanych sektorach1 planują zwiększać zatrudnienie
w I kwartale 2011 r. Instytucje sektora publicznego to sektor, w którym przewidywany jest
największy przyrost miejsc pracy, prognoza netto zatrudnienia wynosi +20%. Optymistyczne plany
zatrudnienia ustalono na podstawie deklaracji pracodawców z sektora Transport/ Logistyka, gdzie
prognoza netto zatrudnienia wynosi +16%. W sektorach Produkcja przemysłowa i Finanse/
Ubezpieczenia/ Nieruchomości/ Usługi większość pracodawców ma plany tworzenia niŜ redukcji
nowych etatów, prognoza netto zatrudnienia dla tych sektorów wynosi odpowiednio +13% i +12%.
Tymczasem dla sektora Rolnictwo/ Leśnictwo/ Rybołówstwo prognoza netto zatrudnienia jest
ujemna i bardzo niska, osiąga -10%.
W porównaniu z IV kwartałem 2010 r. pracodawcy są mniej optymistyczni, niŜszą prognozę
odnotowano w ośmiu z dziesięciu sektorach. Największy spadek optymizmu pracodawców,
o 15 punktów procentowych, ustalono dla sektora Rolnictwo/ Leśnictwo/ Rybołówstwo, a takŜe
dla sektora Kopalnie/ Przemysł wydobywczy, o 12 punktów procentowych. Znaczny spadek
prognozy odnotowano równieŜ dla sektorów Budownictwo i Instytucje sektora publicznego,
odpowiednio o 11 i 10 punktów procentowych. Poprawa prognozy o siedem punktów procentowych
nastąpiła dla sektora Transport / Logistyka, a o trzy punkty procentowe dla sektora Finanse/
Ubezpieczenia/ Nieruchomości/ Usługi.
W porównaniu z I kwartałem 2010 r. pracodawcy w pięciu sektorach wykazują większy optymizm.
Największy wzrost, o 18 punktów procentowych, odnotowano dla sektora Produkcja przemysłowa,
o dziewięć punktów procentowych wzrosła prognoza dla sektora Instytucje sektora publicznego.
Spadek intencji pracodawców do zatrudniania nowych pracowników odnotowano w pięciu
sektorach, w tym w sektorze Restauracje/ Hotele, w którym prognoza spadła najbardziej, o siedem
punktów procentowych. W sektorze Kopalnie/ Przemysł wydobywczy prognoza spadła o sześć
punktów procentowych, zaś w sektorze Rolnictwo/ Leśnictwo/ Rybołówstwo o pięć punktów
procentowych.
Prognoza zatrudnienia dla I kwartału 2011 r. jest pozytywna w czterech z sześciu badanych
regionach Polski2. Największy optymizm w zatrudnianiu pracowników wykazują firmy z regionu
Centralnego (województwo łódzkie, mazowieckie), w którym prognoza netto zatrudnienia osiąga
+14%. Plany zwiększania zatrudnienia mają równieŜ pracodawcy z regionów Północno-
Zachodniego (województwo wielkopolskie, zachodniopomorskie, lubuskie) gdzie prognoza netto
zatrudnienia wynosi +8%, a takŜe Południowego (województwo małopolskie, śląskie), w którym
uzyskano prognozę +6%. NajniŜszą i jedyną ujemną w tym kwartale prognozę netto zatrudnienia
-3% odnotowano dla regionu Północnego (województwo kujawsko-pomorskie, warmińskomazurskie,
pomorskie).
1 Sektory uwzględnione w badaniu: Budownictwo, Energetyka/ Gazownictwo/ Wodociągi, Finanse/ Ubezpieczenia/ Nieruchomości/ Usługi,
Handel detaliczny i hurtowy, Instytucje sektora publicznego, Kopalnie/ Przemysł wydobywczy, Produkcja przemysłowa, Restauracje/ Hotele,
Rolnictwo/ Leśnictwo/ Rybołówstwo, Transport/ Logistyka.
2 Regiony Polski według podziału Eurostatu: Centralny (łódzkie, mazowieckie), Południowo-Zachodni (dolnośląskie, opolskie), Południowy (małopolskie, śląskie),
Północno-Zachodni (wielkopolskie, zachodniopomorskie, lubuskie), Północny (kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, pomorskie), Wschodni (lubelskie,
podkarpackie, świętokrzyskie, podlaskie).
W porównaniu z wynikami dla IV kwartału 2010 r. prognozy zatrudnienia są mniejsze
we wszystkich sześciu badanych regionach Polski. Najbardziej wyraźny spadek optymizmu
pracodawców, o odpowiednio 11 i 10 punktów procentowych, odnotowano w regionach
Południowym i Południowo-Zachodnim (województwo dolnośląskie, opolskie). W regionie
Wschodnim (województwo lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, podlaskie) prognoza jest
niŜsza o siedem punktów procentowych, natomiast w regionie Północnym o pięć punktów
procentowych.
W ujęciu rocznym obserwujemy wzrost optymizmu pracodawców w czterech regionach.
Dla regionu Północno-Zachodniego ustalono prognozę o siedem punktów wyŜszą niŜ przed rokiem.
W regionach Centralnym i Wschodnim prognoza wzrosła o cztery punkty procentowe. Spadek
prognozy o trzy punkty procentowe odnotowano dla regionu Południowego.
Analizując wyniki badania Manpower dla wszystkich 39 badanych krajów i terytoriów widzimy,
Ŝe w 32 krajach więcej pracodawców planuje zwiększać niŜ zmniejszać zatrudnienie w I kwartale
2011 r., jednak optymizm pracodawców jest bardzo zróŜnicowany. Prognozy pracodawców z Indii
(+42%), Chin (+40%), Tajwanu (+37%), Brazylii (+36%), Turcji (+27%) i Singapuru (+26%) są
najbardziej optymistyczne. Z kolei największą ostroŜność wykazują pracodawcy z Grecji (-15%),
Czech (-5%), Austrii i Irlandii (-3% dla obu) a takŜe Hiszpanii i Rumunii (-2% dla obu).
W ujęciu kwartalnym prognoza zatrudnienia jest niŜsza w 17 z 36 krajach, natomiast w ujęciu
rocznym plany dotyczące zatrudnienia wzrosły w 28 z 35 badanych krajach.
Raport Barometr Manpower Perspektyw Zatrudnienia jest bezpłatny i ogólnodostępny. Kolejny
raport z prognozami dla II kwartału 2011 r. będzie opublikowany w dniu 8 marca 2011r.
# # #
Informacja dla wydawców
Pełne wyniki badań dla kaŜdego z 39 krajów, w których prowadzone jest badanie w chwili obecnej
oraz wyniki dla regionów dostępne są w zakładce Press Room strony Manpower Inc.
na www.manpower.com/meos. Dodatkowo, pliki produkcyjne z tabelkami i grafami uŜytymi w raportach moŜna
pobrać z www.manpower.com/library.
Barometr Manpower Perspektyw Zatrudnienia to kwartalne badanie, które mierzy intencje pracodawców
związane ze zwiększeniem lub zmniejszeniem całkowitego zatrudnienia w ich oddziale w najbliŜszym kwartale.
Badanie jest przeprowadzane od ponad 47 lat, aktualnie wśród 64 000 pracodawców w 39 krajach i jest
jednym z najbardziej wiarygodnych badań rynku pacy na świecie. Raport dla I kwartału 2011 r. został
opracowany na podstawie wywiadów indywidualnych przeprowadzonych pomiędzy 14 a 27 października
2010 r. W Polsce wyniki Barometru Manpower Perspektyw Zatrudnienia publikowane są od II kwartału
2008 r., badanie przeprowadzane jest na reprezentatywnej grupie 750 pracodawców. Więcej informacji
na temat raportu Manpower dostępnych jest na www.manpower.pl w zakładce Badania/ Dla Mediów, w sekcji
Barometr Manpower Perspektyw Zatrudnienia.
O Manpower Polska
Manpower Polska Sp. z o.o. istnieje na polskim rynku od marca 2001 r. Pod marką Manpower w Polsce działa
prawie 50 agencji. W chwili obecnej usługi Manpower w Polsce obejmują pracę tymczasową, rekrutację
pracowników stałych, zatrudnienie zewnętrzne, outsourcing usług oraz doradztwo personalne. Z grupy
Manpower w Polsce obecne są równieŜ Manpower Professional, Manpower Business Solutions, Right
Management i Elan. Więcej informacji na temat Manpower moŜna znaleźć pod adresem www.manpower.pl.
O Manpower Inc.
Manpower Inc. (NYSE: MAN) jest światowym liderem w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań kadrowych;
firma tworzy i dostarcza usługi, które pozwalają naszym klientom odnieść sukces w zmieniającym się świecie
pracy. Dzięki ponad 60 letniemu doświadczeniu Manpower oferuje pracodawcom gamę usług dla całego cyklu
zatrudnienia i działalności, w tym pracę tymczasową, rekrutację pracowników stałych i kontraktowych, ocenę
i dobór pracowników, szkolenia, outplacement, zatrudnienie zewnętrzne i doradztwo. Światowa sieć Manpower
obejmująca 4000 biur w 82 krajach, pozwala firmie zaspokajać potrzeby 400 000 klientów rocznie, w tym
małych i średnich przedsiębiorstw ze wszystkich sektorów, a takŜe największych światowych korporacji.
W swej pracy Manpower kładzie nacisk na zwiększanie wydajności poprzez poprawę jakości, efektywności
i redukcję kosztów kadrowych, co pozwala klientom koncentrować się na ich podstawowej działalności.
Manpower Inc. skupia 5 marek: Manpower, Manpower Professional, Elan, Jefferson Wells i Right
Management. Więcej informacji na temat Manpower Inc. moŜna znaleźć pod adresem www.manpower.com.
- ### -