Już 9. na 10. dostawców dla sektora samochodowego w Polsce potwierdza, że w III kwartale 2021 roku problem z chipami negatywnie wpłyną na poziom ich produkcji. To jeden z wniosków z przeprowadzonej przez firmę analityczną AutomotiveSuppliers.pl IV edycji „Barometru Dostawców Motoryzacyjnych w Polsce". - Zgodnie z naszymi oczekiwaniami, niestety w ciągu trzech ostatnich miesięcy znacząco wzrósł odsetek dostawców odczuwających skutki trwającego kryzysu - mówi Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl. - Pogorszenie nastrojów rośnie tak naprawdę od początku roku. W I kwartale negatywny wpływ wskazało 55,5 proc. ankietowanych menadżerów zarządzających. Kwartał później już 72,4 procent. Teraz w III kwartale aż 92,6 proc.
W III kwartale 2021 roku ograniczenia w produkcji wpłynęły na pogorszenie sprzedaży w stosunku do prognoz budżetowych na ten okres. W poprzedniej III edycji Barometru (przeprowadzonej w czerwcu br.) 41,4 proc. menadżerów zakładało, że ich przychody w tym kwartale pokryją się z wcześniejszą prognozą. 25,9 proc. ankietowanych prognozowało w III kwartale wzrost sprzedaży a pozostałe 32,7 proc. - jej spadek.
Trzy miesiące później ocena sprzedaży w III kwartale 2021 r. jest zdecydowanie gorsza. 3 na 4 menadżerów (77,9 proc.) informuje, że finalnie ich przychody w analizowanym kwartale będą gorsze o wcześniejszych założeń budżetowych. Największą grupę stanowią dostawcy, którzy zanotowali spadek sprzedaży w przedziale 11-20 proc. (32,4 proc. wszystkich odpowiedzi).
Sprawdziliśmy ponownie jakie obecne są wyzwania stojące przed dostawcami motoryzacyjnymi. W aktualnym Barometrze menadżerowie podtrzymali znaczenie wzrostu cen surowców (stali, aluminium, tw. sztucznych). Na ten element wskazało 88,2 proc. ankietowanych wobec 82,2 proc. w poprzednim Barometrze. Jeszcze bardziej na znaczeniu zyskała niestabilność i niepewność zamówień od klientów (86,8 proc., wobec 74,1 proc. w Barometrze za II kwartał 2021 r.).- Nadal ważnym czynnikiem pozostaje również zapewnienie ciągłości dostaw od własnych dostawców - dodaje Rafał Orłowski. - Firmy muszą też stawić czoła rosnącej presji na podnoszenie wynagrodzeń. Blisko połowa ankietowanych wskazała, że ten element jest ijuż obecnie istotnym wyzwaniem.
- Należy podkreślić, że badanie przeprowadziliśmy w I połowie września - zaznacza Małgorzata Zborowska-Stęplewska, Partner w AutomotiveSuppliers.pl. - Ocena ankietowanych menadżerów nie uwzględnia więc skutków ograniczeń w produkcji jakie nastąpiły w II połowie miesiąca. Zapewne wpłynęłyby na jeszcze bardziej negatywną ocenę sprzedaży w III kwartale i prognoz na IV kwartał 2021 r.
W IV edycji „Barometru Dostawców Motoryzacyjnych w Polsce” zapytaliśmy także o:
- fabryki jakich marek mają największy wpływ na spadek produkcji dostawców w Polsce?
- jakie były trendy w zatrudnieniu? - większość firm starało się utrzymać dotychczasowy poziom zatrudnienia, ale wzrósł odsetek dostawców, którzy dokonali redukcji miejsc pracy.
- kondycję łańcucha dostaw - wzrosła liczba respondentów, którzy deklarują, że kondycja finansowana ich dostawców uległa pogorszeniu.
Metodologia badania:
Barometr został przeprowadzony pomiędzy pomiędzy 7 września a 17 września 2021 r. przez AutomotiveSuppliers.pl poprzez indywidualne ankiety online. W badaniu wzięło udział 68 menadżerów zarządzających (dostawcy) zakładami produkującymi części i komponenty dla przemysłu motoryzacyjnego (TIER1, TIER2).
W przypadku większości pytań uzyskano odpowiedzi od wszystkich ankietowanych.