iBooster firmy Bosch zwiększa bezpieczeństwo jazdy poprzez skrócenie drogi hamowania. iBooster jest ważnym elementem systemu hamowania w pojazdach hybrydowych i elektrycznych.
Firma Bosch rozpoczyna w Polsce produkcję iBoostera 2. Jest to druga generacja innowacyjnego komponentu układów hamulcowych, który stosowany jest głównie w pojazdach hybrydowych i elektrycznych.
iBooster firmy Bosch to system wspierający układ hamulcowy pojazdu, który umożliwia skrócenie drogi hamowania, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy. iBooster jest rozwiązaniem elektromechanicznym, niewymagającym użycia wspomagania próżni, która w pojazdach konwencjonalnych wytwarzana jest bezpośrednio przez silnik spalinowy lub pompę próżniową, w przypadku silnika diesla. Z tego względu system ten stosowany jest przede wszystkim w samochodach hybrydowych oraz elektrycznych.
iBooster nie tylko skraca drogę hamowania, ale współpracuje też z systemami wspomagania kierowcy i odgrywa ważną rolę m.in. w procesie hamowania awaryjnego i przy hamowaniu z aktywnym tempomatem. Jest więc ważnym elementem umożliwiającym rozwój zautomatyzowanej jazdy.
- System hamulcowy w pojazdach musi być niezawodny. Jesteśmy dumni z tego, że fabryka w Mirkowie została wybrana jako miejsce produkcji iBoostera drugiejStrona 2 z 4 generacji, ważnego elementu nowoczesnych układów hamulcowych. Ta decyzja pokazuje, że koncern Bosch docenia doświadczenie i wyniki polskiego zespołu oraz wysoką jakość naszej pracy. Do roku 2027 roku w iBooster 2 wyprodukowany przez nasz zakład zostanie wyposażonych aż 10 milionów samochodów - mówi Piotr Pyzio, Dyrektor Fabryki w Mirkowie i Członek Zarządu firmy Robert Bosch w Polsce.
Fabryka w Mirkowie zdobyła cenne doświadczenia w zakresie produkcji elementów nowoczesnych systemów hamulcowych przy produkcji iBoostera pierwszej generacji.
- Podejmując decyzję o miejscu produkcji iBoostera 2, braliśmy pod uwagę wiele aspektów. Fabryka Bosch w Mirkowie posiada mocne atuty: na pewno duże znaczenie miały dla nas umiejętności i zaangażowanie całego zespołu. Cieszę się, że możemy dalej rozwijać produkcję innowacyjnych układów hamulcowych w Polsce - podkreśla Ulrich Schmidt, Wiceprezes Bosch Chassis Systems
Control.
Nowoczesna linia produkcyjna z technologią Przemysłu 4.0
Nowa linia produkcyjna w fabryce Bosch w Mirkowie to ponad 100 metrów procesu produkcyjnego, na który składają się 44 zautomatyzowane stacje montażowe. Stacje wyposażono w zaawansowane systemy montażu, kontroli, detekcji wizyjnej i dozowania. Linia wyposażona jest w siedem nowoczesnych robotów. Nad prawidłowym przebiegiem procesu produkcyjnego czuwają też tysiące czujników, które pomagają usprawniać i optymalizować proces.
- Dostarczamy do samochodów ważną część systemu hamowania, od której zależy bezpieczeństwo użytkowników pojazdów i pozostałych uczestników ruchu. Najwyższa jakość jest w tym przypadku priorytetem. Dlatego naszą nową linię produkcyjną wyposażyliśmy w nowoczesne rozwiązania wykorzystujące technologie Przemysłu 4.0, które pomagają efektywnie nadzorować proces produkcji - wyjaśnia Mateusz Borgul, Kierownik Projektu uruchomienia linii iBoostera 2 w fabryce Bosch w Mirkowie.
System czujników RFID, w które wyposażono maszyny produkcyjne, na bieżąco rejestruje dane i wyniki procesów. Na ich podstawie automatycznie generowane są raporty z analizą stanu maszyn oraz tempa produkcji, a wyniki tych analiz przekazywane są niezwłocznie do osób nadzorujących pracę linii.
- Na nowej linii maszyna sama informuje nas, która stacja montażowa pracuje zbyt wolno i wymaga korekty. To znacząco usprawnia pracę: jesteśmy w stanie sprawniej eliminować ewentualne nieprawidłowości i zapobiegać przestojom - dodaje Borgul.
80 mln inwestycji: linia produkcyjna i nowe kompetencje zespołu
Projekt uruchomienia produkcji iBoostera 2 w fabryce Bosch w Mirkowie trwał ponad dwa lat. Sama budowa linii montażowej zajęła 11 miesięcy - zaangażowane było w nią ponad 50 osób. Inwestycja objęła także rozwój kompetencji pracowników fabryki. Grupa inżynierów z podwrocławskiego zakładu przeszła trwający osiem miesięcy cykl szkoleń w Polsce i w Niemczech, obejmujący zagadnienia związane zarówno z produktem jak i procesem montażowym iBoostera drugiej generacji. Znakomite przygotowanie zespołu zaowocowało bardzo dobrym wynikiem audytów przeprowadzonych przez pierwszych klientów - w iBooster 2 z podwrocławskiej fabryki wyposażane będą nowe modele aut elektrycznych i hybrydowych dwóch globalnych koncernów motoryzacyjnych. Rozmowy z kolejnymi producentami zainteresowanymi tym rozwiązaniem są w toku.
- Nowa inwestycja Grupy Bosch w Polsce pokazuje, że koncern chce umacniać swoją obecność w naszym kraju. Realizacja wizji bezwypadkowej, zautomatyzowanej i niskoemisyjnej jazdy zależy w dużej mierze od dostępności innowacyjnych rozwiązań, dostosowanych do nowego typu pojazdów.
Dostarczając na rynek iBooster 2 zespół fabryki w Mirkowie bierze udział w tworzeniu mobilności przyszłości, z czego możemy być bardzo dumni - podkreśla Rafał Rudziński, Prezes firmy Robert Bosch i reprezentant Grupy Bosch w Polsce.
Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie k. Wrocławia od 1996 roku produkuje zespoły mocy oraz podzespoły do układów hamulcowych dla przemysłu motoryzacyjnego. Produkty z fabryki dostarczane są do większości globalnych producentów samochodów, m. in. do BMW, Citroena, Fiata, Forda, Nissana, Opla/GM, Peugeota, Renault, Suzuki czy Toyoty. W fabryce zatrudnionych jest ponad 900 osób. W 2012 roku w fabryce stworzono dział Badań i Rozwoju - dziś ponad 60 inżynierów pracuje w nim nad konstrukcją, rozwojem i walidacją zbiorników płynu hamulcowego dla zespołów mocy.
W Polsce Grupa Bosch jest obecna od roku 1992. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch Sp. z o.o.; Bosch Rexroth Sp. z o.o.; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o.; i sia Abrasives Polska Sp. z o.o. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia ponad 7 400 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2018). W 2018 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót w wysokości 5,4 mld złotych.