W swoim serwisie internetowym Komisja Międzyzakładowa Komisja NSZZ "Solidarność" GM Manufacturing Poland zamieściła treść pisma jaki 26 października br. skierowała do Wicepremiera i Min. Gospodarki.
"Pan Waldemar Pawlak
Wicepremier
Minister Gospodarki
W związku z publicznie deklarowanym udziałem Rządu RP w sprawie sprzedaży gliwickiego zakładu Opla firmie Magna, chcemy poinformować Rząd o zaistniałej sytuacji.
Toczące się negocjacje pomiędzy Organizacją Zakładową NSZZ „Solidarność” General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o. a Magną nie zmierzają do porozumienia. Magna nie chce zgodzić się na zagwarantowanie dla zakładu minimalnych warunków niezbędnych do funkcjonowania w latach 2010 - 2014. Organizacja zakładowa „Solidarność” domaga się od Magny włączenia do porozumienia jedynie tych zapisów, które Magna zawarła w biznesplanie,nie stawia dodatkowych żądań, tak jak to ma miejsce w innych lokalizacjach Opla w Europie.
Brak gotowości Magny do wpisania do porozumienia deklarowanych w innych lokalizacjach Opla warunków (modele, wielkości produkcji) jest odbierany przez naszą Organizację jako brak rzeczywistej woli do podjęcia jakichkolwiek zobowiązań prowadzących do utrzymania miejsc pracy w Gliwicach i do rozwoju naszego zakładu w latach następnych. Obawiamy się, że nasz akład jest traktowany jako przewidziany do likwidacji w perspektywie kilku następnych lat pomimo gwarancji deklarowanych przez rząd RP. Nie do przyjęcia jest dla nas fakt, że w niektórych lokalizacjach zachodnioeuropejskich Magna jest w stanie zobowiązać się do zachowania limitu produkcji, ograniczenia redukcji zatrudnienia i niezamykania zakładów przy jednoczesnym braku takich gwarancji dla zakładu gliwickiego.
Jesteśmy pewni, że brak porozumienia w Gliwicach i jednocześnie zawarcie stosownych porozumień w innych zakładach świadczy o nierównych warunkach restrukturyzacji Opla.
Restrukturyzacja ta odbywa się kosztem zakładu najefektywniejszego (najniższy koszt na samochód), który dał z siebie już tak wiele w ostatnim czasie (redukcja jednej zmiany, tysiąc osób zwolnionych z terenu zakładu) by ratować firmę Opel.
Oczekujemy od Rządu RP pilnego skierowania do Komisji Europejskiej i Rządu Niemiec stanowiska dotyczącego sytuacji w zakładzie Opla w Gliwicach. Liczymy także na włączenie się Rządu w toczące się negocjacje, poprzez występowanie w roli mediatora, tak jak to jest w innych krajach, gdzie Opel posiada swoje zakłady, oraz zaoferowanie gwarancji rządowych tylko w przypadku uzyskania od Magny takich gwarancji w zakresie utrzymania wolumenu produkcji i poziomu zatrudnienia, jak w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii."
"Pan Waldemar Pawlak
Wicepremier
Minister Gospodarki
W związku z publicznie deklarowanym udziałem Rządu RP w sprawie sprzedaży gliwickiego zakładu Opla firmie Magna, chcemy poinformować Rząd o zaistniałej sytuacji.
Toczące się negocjacje pomiędzy Organizacją Zakładową NSZZ „Solidarność” General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o. a Magną nie zmierzają do porozumienia. Magna nie chce zgodzić się na zagwarantowanie dla zakładu minimalnych warunków niezbędnych do funkcjonowania w latach 2010 - 2014. Organizacja zakładowa „Solidarność” domaga się od Magny włączenia do porozumienia jedynie tych zapisów, które Magna zawarła w biznesplanie,nie stawia dodatkowych żądań, tak jak to ma miejsce w innych lokalizacjach Opla w Europie.
Brak gotowości Magny do wpisania do porozumienia deklarowanych w innych lokalizacjach Opla warunków (modele, wielkości produkcji) jest odbierany przez naszą Organizację jako brak rzeczywistej woli do podjęcia jakichkolwiek zobowiązań prowadzących do utrzymania miejsc pracy w Gliwicach i do rozwoju naszego zakładu w latach następnych. Obawiamy się, że nasz akład jest traktowany jako przewidziany do likwidacji w perspektywie kilku następnych lat pomimo gwarancji deklarowanych przez rząd RP. Nie do przyjęcia jest dla nas fakt, że w niektórych lokalizacjach zachodnioeuropejskich Magna jest w stanie zobowiązać się do zachowania limitu produkcji, ograniczenia redukcji zatrudnienia i niezamykania zakładów przy jednoczesnym braku takich gwarancji dla zakładu gliwickiego.
Jesteśmy pewni, że brak porozumienia w Gliwicach i jednocześnie zawarcie stosownych porozumień w innych zakładach świadczy o nierównych warunkach restrukturyzacji Opla.
Restrukturyzacja ta odbywa się kosztem zakładu najefektywniejszego (najniższy koszt na samochód), który dał z siebie już tak wiele w ostatnim czasie (redukcja jednej zmiany, tysiąc osób zwolnionych z terenu zakładu) by ratować firmę Opel.
Oczekujemy od Rządu RP pilnego skierowania do Komisji Europejskiej i Rządu Niemiec stanowiska dotyczącego sytuacji w zakładzie Opla w Gliwicach. Liczymy także na włączenie się Rządu w toczące się negocjacje, poprzez występowanie w roli mediatora, tak jak to jest w innych krajach, gdzie Opel posiada swoje zakłady, oraz zaoferowanie gwarancji rządowych tylko w przypadku uzyskania od Magny takich gwarancji w zakresie utrzymania wolumenu produkcji i poziomu zatrudnienia, jak w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii."