Na końcu zeszłego roku obserwowaliśmy pierwsze symptomy ograniczania zatrudnienia u największych dostawców w naszym kraju, wynikające z malejącej produkcji samochodów w Europie. W ciągu 12 miesięcy 2019 roku analizowanej grupie firm nastąpił spadek o ponad 600 miejsc pracy (pracownicy etatowi oraz tymczasowi) choć nie każdy dostawca redukował zatrudnienie.
Dane GUS za I półrocze będą dostępne we wrześniu więc obecnie musimy oprzeć się na dostępnej informacji za I kwartał 2020 roku. Choć są to dane praktycznie sprzed epidemii COVID-19 w Europie, są one i tak niepokojące. Przeciętne zatrudnienie w sektorze motoryzacyjnym w Polsce (PKD 29, pow. 9 zatrudnionych) wyniosło 208,1 tys. W ciągu trzech miesięcy nastąpił spadek o 1,9 tys. W grupie zakładów średnich i dużych (powyżej 49 osób) w tym samym okresie przeciętne zatrudnienie spadło do 197,8 tys. wobec 199,5 tys. na koniec zeszłego roku (-2,3 tys.). Niezmiennie najwięcej miejsc pracy przypada na producentów części i akcesoriów (PKD 29.3). W porównaniu do końca 2019 roku (153,7 tys.) po I kwartale bieżącego roku ubyło 2,1 tys. miejsc pracy (151,6 tys.). Także w segmencie producentów przyczep i naczep osiągnięty wynik jest gorszy od zeszłorocznego (11,3 tys. po I kwartale 2020 wobec 11,5 tys. na koniec 2019 r.).
Jedyny wzrost odnotowano u producentów pojazdów i silników. Projekty realizowane w zakładach Toyoty i Mercedesa przyczyniły się do zwiększenia przeciętnego zatrudnienia 0,5 tys. do poziomu 34,9 tys. Trend ograniczania zatrudnienia w sektorze dostawczym możemy bardziej szczegółowo prześledzić na przykładzie największych pracodawców w tym segmencie. Na koniec zeszłego roku w siedmiu największych podmiotach zatrudnionych było 57,9 tys. osób, w tym blisko 52,3 tys. pracowników etatowych. O tym jak bardzo zmieniła się sytuacja świadczy fakt, że w ciągu sześciu miesięcy ubyło aż 7,5 tys. miejsc pracy. - Skala redukcji zatrudnienia jest bardzo znacząca - mówi Małgorzata Zborowska-Stęplewska, Partner w AutomotiveSuppliers.pl. - To tak jakby w ciągu jednego półrocza zniknęła jedna firma z grupy największych pracodawców.
Pełna wersja artykułu jest dostępna w najnowszych wydaniu kwartalnika AutomotiveSuppliers.pl review.
Pobierz kwartalnik |