Szwedzki portal carup.se opublikował zdjęcia SUV na warszawskich tablicach rejestracyjnych, który został zauważony w mieście Västerås. „Samochód nie przypomina niczego, co jest dostępne obecnie na rynku. Wiele wskazuje na to, że chodzi o nowy polski samochód elektryczny Izera Z100, który powstanie w oparciu o tę samą technologię, co Volvo EX30", sugeruje carup.se.
Według ustaleń AutomotiveSuppliers.pl zauważony samochód nie jest jednak Izerą. Dlatego? Po pierwsze, tablice rejestracyjne widoczne na zdjęciach należą do nowego modelu Geely o kodzie E245, znanego bardziej jako Geely Galaxy E5. Pierwsze oficjalne zdjęcia tego auta chiński koncern opublikował na początku roku. Produkcja Galaxy E5, wyposażonego w silnik o maksymalnej mocy 160 kW, rozpocznie się w tym półroczu w fabryce Geely Auto w Guiyang. SUV będzie zasilany przez akumulator Shendun (marka własna Geely) litowo-żelazowo-fosforanowy, który ma zapewnić zasięg do 2 000 kilometrów!
Nasze ustalenia potwierdza także porównanie elementów karoserii ze zdjęciami udostępnionymi przez Geely. Auto „przyłapane” w Szwecji ma takie same lampy tylne i zderzak co Galaxy E5.
I po trzecie, auto nie jest specjalnie testowane wyłączenie zagranicą. Pod koniec kwietnia rzeczony samochód elektryczny, z tymi samymi numerami rejestracyjnymi, można było spotkać na polskich drogach, o czym informował portal autokult.pl.
Jest więc praktycznie pewne, że zauważone pojazd jest jednym z kilku (?) testowanych prototypów lub egzemplarzy preserii Galaxy E5. Co ciekawe, auto zarejestrowała spółka powstała w Polsce w połowie 2023 roku, a której właścicielami są dwaj obywatele Chin. Jedną z tych osób można powiązać z Geely Auto Innovation Design Centre Italy, które chiński koncern otworzyło na początku zeszłego roku w Mediolanie.
Czy pierwszy SUV marki Izera może być zbliżony wyglądem do Geely Galaxy E5? Oczywiście, że tak. Chińskie auto powstało na bazie architektury Geely Electric Architecture (GEA), a ta wywodzi się z architektury Sustainable Experience Architecture (SEA). Tej samej, na którą Electromobility Poland podpisało pod koniec 2022 roku umowę licencyjną. Tezę o pokrewieństwie sylwetek obu aut mogliby potwierdzić dziennikarze, którzy widzieli Izerę w listopadzie zeszłego roku w siedzibie Pinifarina, odpowiedzialnej za design marki. Niestety wiąże ich klauzula poufności.