Nie wszyscy wiedzą, że Polska jest jednym z największych producentów elektrycznych autobusów w Europie.
Niedawno produkcję swoich pojazdów rozpoczął w Polsce także niemiecki MAN Truck & Bus.
Polska, w przekonaniu wielu opóźniona w wypełnianiu unijnych zobowiązań odnośnie ochrony środowiska, przoduje w dziedzinie produkcji autobusów elektrycznych. Do trzeciego co do wielkości europejskiego producenta autobusów elektrycznych, firmy Solaris, dołączył obecnie MAN Truck & Bus, którego pierwsze pojazdy pasażerskie zjechały z linii produkcyjnej w Starachowicach już w październiku.
- Polski oddział MAN, należący do koncernu Volkswagen, zamierza do końca roku dostarczyć pierwszych 17 autobusów elektrycznych do przedsiębiorstwa transportu publicznego Hamburg-Holstein (VHH). Od Nobina Sverige, największego szwedzkiego przewoźnika autobusowego nadeszło już zamówienie na 22 sztuki i szykują się dalsze zamówienia - jak poinformowała firma.
Decyzja MAN o produkcji w Polsce jest postrzegana jako traf szczęścia dla Polski. „Nowa inwestycja MAN zdecydowanie wzmacnia pozycję Polski w segmencie bezemisyjnego transportu publicznego” - powiedział DW Jan Wiśniewski z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Rafako, polska firma, niedawno przejęta przez Państwową Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP), planuje również rozpocząć produkcję autobusów elektrycznych w 2021 r. - powiedział DW Michał Maćkowiak, wiceprezes zarządu. „Przygotowujemy się teraz do seryjnej produkcji na poziomie równie wysokim, a nawet wyższym niż MAN”.
Natomiast wrocławski zakład Volvo jest jedynym zakładem produkcyjnym firmy w Europie, który produkuje autobusy elektryczne. Zakład pozyskał ostatnio zamówienia na ponad 850 takich pojazdów. Także Scania zecydowala się na lokalizacje w Polsce i produkuje autobusy elektryczne w Słupsku. Szacuje się, że około jednej trzeciej wszystkich autobusów elektrycznych w Europie jest produkowanych w Polsce, na czele z firmą Solaris Bus & Coach, od 2018 roku należącą do hiszpańskiego CAF.
- W pierwszych trzech kwartałach 2020 roku Solaris miał największy udział we flocie nowo zarejestrowanych autobusów z silnikami elektrycznymi w Europie zachodniej. W tym okresie na ulice europejskich miast wyjechały 242 autobusy Urbino electric - powiedział Wiśniewski z PSPA.
Pionier branży
Spośród 1000 nowo zarejestrowanych autobusów elektrycznych od stycznia do września 2020 r. prawie jedna czwarta została wyprodukowana przez firmę Solaris. W Polsce 96 proc. ze 114 nowo zarejestrowanych autobusów elektrycznych nosi logo tej firmy. Udział Solaris w nowo dostarczonych autobusach elektrycznych wyniósł 83 proc. na rynku włoskim i 43 proc. na rynku niemieckim. Firma ma około 18-procentowy udział w rynku w całej Europie.
Mateusz Figaszewski z Solaris powiedział DW, że wejście MAN do Polski i sektora autobusów elektrycznych nie było żadnym zaskoczeniem. „To wspaniale, że Polska jest postrzegana jako doskonale miejsce do wytwarzania takich produktów i na pewno pomoże to krajowemu łańcuchowi dostaw, tyle że my mamy bardziej międzynarodową perspektywę niż inni, więc nie ma to na nas większego wpływu” - zaznaczył, dodając, że Solaris bacznie przygląda się rozwojowi produkcji autobusów elektrycznych napędzanych wodorem: z linii produkcyjnej zjechało już 69 sztuk takich pojazdów.
Mały krok dla MAN, wielki krok dla Polski
- Atutami Polski jest kombinacja wsparcia rządowego, dobrego położenia geograficznego dla zbytu w Europie, dobrze rozwiniętej sieci dostaw i lokalnych producentów części, w tym producentów baterii, i nadal jest konkurencyjna cenowo - wylicza Maćkowiak.
Ekoenergetyka-Polska z siedzibą w Zielonej Górze należy do czołowych dostawców infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych. Firma do tej pory wyprodukowała stacje ładowania e-autobusów dla 70 miast w 16 krajach Europy, takich jak Niemcy, Hiszpania, Francja, Szwecja czy Norwegia.
Silną bazę produkcyjną w Polsce wzmacnia również rosnąca własna flota autobusów elektrycznych.
Więcej w Deutsche Welle.
Polska
E-autobusy z Polski podbijają europejski rynek
- Szczegóły
- Autor: Deutsche Welle