W 2008 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 3321 autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, czyli aż o 722 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 27,77%). - poinformowała firma Transinfo.pl.
Obecnie naszym najważniejszym kierunkiem eksportu są Niemcy –w 2008 r. do naszych zachodnich sąsiadów wysłaliśmy 895 autobusy. Drugie miejsce, „sezonowo” zajmują Zjednoczone Emiraty Arabskie (449 szt.), które po zakończeniu realizacji wszystkich zamówień MAN i Solarisa zapewne znikną na jakiś czas z naszej eksportowej mapy. Trzecie miejsce zajmuje W. Brytania (309 szt.), a czwarte - Szwecja (266 szt.).
Lista rankingowa
Osiągnięty w tym roku rewelacyjny wynik to efekt zwiększonych zamówień realizowanych przez trzech producentów autobusów miejskich: MAN-a, Scanii i Solarisa. Pierwszy z nich od trzech lat nieprzerwanie zajmuje pozycję lidera polskiego eksportu. W 2008 r. MAN wysłał do swoich zagranicznych klientów z Polski aż 1 347 autobusów, czyli o 440 szt. więcej niż przed rokiem (+ 48,51%). W zdecydowanej mierze trafiły one na rodzimy rynek producenta, czyli do Niemiec. Drugie miejsce zajęły Zjednoczonych Emiratów Arabskie, gdzie trafiło 224 autobusów Neoplan Centroliner, a trzecie - Szwecja .
W 2008 r. eksportowym wiceliderem zostało Volvo, które odnotowało podobny wynik jak rok wcześniej, czyli 725 wyeksportowane autobusy. Trafiły one głównie do Niemiec, Finlandii i Norwegii. Natomiast trzecie miejsce w eksportowym rankingu zajęła Scania, która odnotowała znaczący wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2008 r. firma wyeksportowała 559 autobusów, czyli o 161 szt. więcej (+ 40,45%) niż przed rokiem. Główne kierunki eksportu to Wielka Brytania, Szwecja i Francja. .
I czwarte miejsce –polski producent Solaris Bus &Coach, który w 2008 r. wysłał za granicę aż 544 autobusy, czyli o 176 szt. więcej niż przed rokiem (+ 47,82%). To najlepszy wynik w historii producenta z Bolechowa, a trzeba do tego jeszcze dodać 13 wyeksportowanych trolejbusów (Czechy i Estonia). Uzyskany rezultat to przede wszystkim efekt realizacji kontraktu na dostawę 225 autobusów dla RTA w Dubaju oraz dużych zamówień z rynku niemieckiego (185 szt.) –w tym m.in. z BVG Berlin (65 szt.) i BSAG Brema (69 szt.).
Kolejne miejsce w eksportowym rankingu zajmują: Kapena (74 szt.), która w zeszłym roku uruchomiła produkcję modeli Proxys / Proway dla potrzeb włoskiego koncernu Irisbus; Autosan (65 szt.), który staje coraz ważniejszym graczem na skandynawskim rynku i Solbus (7 szt.), który skoncentrował się na eksporcie w zasadzie tylko do W. Brytanii i mocno odczuł panujący tutaj kryzys finansowy.
Obecnie naszym najważniejszym kierunkiem eksportu są Niemcy –w 2008 r. do naszych zachodnich sąsiadów wysłaliśmy 895 autobusy. Drugie miejsce, „sezonowo” zajmują Zjednoczone Emiraty Arabskie (449 szt.), które po zakończeniu realizacji wszystkich zamówień MAN i Solarisa zapewne znikną na jakiś czas z naszej eksportowej mapy. Trzecie miejsce zajmuje W. Brytania (309 szt.), a czwarte - Szwecja (266 szt.).
Lista rankingowa
Osiągnięty w tym roku rewelacyjny wynik to efekt zwiększonych zamówień realizowanych przez trzech producentów autobusów miejskich: MAN-a, Scanii i Solarisa. Pierwszy z nich od trzech lat nieprzerwanie zajmuje pozycję lidera polskiego eksportu. W 2008 r. MAN wysłał do swoich zagranicznych klientów z Polski aż 1 347 autobusów, czyli o 440 szt. więcej niż przed rokiem (+ 48,51%). W zdecydowanej mierze trafiły one na rodzimy rynek producenta, czyli do Niemiec. Drugie miejsce zajęły Zjednoczonych Emiratów Arabskie, gdzie trafiło 224 autobusów Neoplan Centroliner, a trzecie - Szwecja .
W 2008 r. eksportowym wiceliderem zostało Volvo, które odnotowało podobny wynik jak rok wcześniej, czyli 725 wyeksportowane autobusy. Trafiły one głównie do Niemiec, Finlandii i Norwegii. Natomiast trzecie miejsce w eksportowym rankingu zajęła Scania, która odnotowała znaczący wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2008 r. firma wyeksportowała 559 autobusów, czyli o 161 szt. więcej (+ 40,45%) niż przed rokiem. Główne kierunki eksportu to Wielka Brytania, Szwecja i Francja. .
I czwarte miejsce –polski producent Solaris Bus &Coach, który w 2008 r. wysłał za granicę aż 544 autobusy, czyli o 176 szt. więcej niż przed rokiem (+ 47,82%). To najlepszy wynik w historii producenta z Bolechowa, a trzeba do tego jeszcze dodać 13 wyeksportowanych trolejbusów (Czechy i Estonia). Uzyskany rezultat to przede wszystkim efekt realizacji kontraktu na dostawę 225 autobusów dla RTA w Dubaju oraz dużych zamówień z rynku niemieckiego (185 szt.) –w tym m.in. z BVG Berlin (65 szt.) i BSAG Brema (69 szt.).
Kolejne miejsce w eksportowym rankingu zajmują: Kapena (74 szt.), która w zeszłym roku uruchomiła produkcję modeli Proxys / Proway dla potrzeb włoskiego koncernu Irisbus; Autosan (65 szt.), który staje coraz ważniejszym graczem na skandynawskim rynku i Solbus (7 szt.), który skoncentrował się na eksporcie w zasadzie tylko do W. Brytanii i mocno odczuł panujący tutaj kryzys finansowy.
Eksport autobusów w Polsce w 2008 r.
Producent | 2008 | proc. | 2007 |
MAN Bus Sp. z o. o. | 1 347 | 40,56 proc. | 907 |
Volvo Polska | 725 | 21,83 proc. | 767 |
Scania Production Słupsk | 559 | 16,83 proc. | 398 |
Solaris Bus &Coach | 544 | 16,38 proc. | 368 |
inni | 146 | 4,40 proc. | 159 |
RAZEM | 3 321 | 100 proc. | 2 599 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl