W I połowie br. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 2151 autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. To aż o 625 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 40,95%) - poinformowała firma JMK analizy rynku transportowego.
W tym roku wszystko wskazuje na to, że podniesiemy tą poprzeczkę znacznie wyżej i to mimo gospodarczego spowolnienia. O ile doskonały wynik z I kwartału był kontynuacją zeszłorocznych zamówień to podobny rezultat osiągnięty w II kwartale br. jest potwierdzeniem tezy, że globalny kryzys finansowy jeszcze nie dotknął naszego eksportu autobusów. Czy dekoniunktura w ogóle dotrze w tym roku do autobusowych fabryk w Polsce? Na to pytanie ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć. Patrząc na procesy restrukturyzacji zatrudnienia w niektórych fabrykach autobusowych w Polsce należałoby spodziewać się znaczącego ograniczenia liczby produkowanych pojazdów.
Obecnie naszym najważniejszym kierunkiem eksportu są Niemcy - w I połowie 2009 r. do naszych zachodnich sąsiadów wysłaliśmy 376 autobusów.
Wzrost osiągnęły wszystkie firmy wchodzące w skład naszej „wielkiej eksportowej czwórki”, czyli: MAN (wzrost + 24% w porównaniu z I połową 2009 r.), Solaris (+ 102%), Volvo (+ 10%) i Scania (83%). Pierwszy z nich od trzech lat nieprzerwanie zajmuje pozycję lidera polskiego eksportu. W 2008 r. MAN wysłał do swoich zagranicznych klientów aż 1347 autobusów, natomiast w I połowie br. –-836 szt., czyli o 163 szt. więcej niż rok temu. W zdecydowanej mierze trafiły one na rodzimy rynek producenta, czyli do Niemiec.
W I połowie 2009 r. eksportowym wiceliderem został polski Solaris Bus &Coach, który łącznie wyeksportował aż 417 autobusów, czyli o 211 szt. więcej niż przed rokiem.
Tuż za Solarisem - na trzecim miejscu uplasowało się Volvo z wynikiem 412 wyeksportowanych autobusów, czyli o 38 szt. więcej niż przed rokiem. Główne kierunki eksportu producenta to Norwegia (duży kontrakt na dostawę autobusów międzymiastowych V8700) oraz Niemcy i Francja.
I czwarte miejsce - Scania Bus Production Słupsk, które odnotowała zdecydowanie lepszy wynik niż 2008 r. Zagraniczni klienci odebrali łącznie 385 autobusów szwedzkiego producenta, czyli o 175 szt. więcej niż rok temu. Trafiły one głównie do Wielkiej Brytanii, Szwecji i Danii.
W tym roku wszystko wskazuje na to, że podniesiemy tą poprzeczkę znacznie wyżej i to mimo gospodarczego spowolnienia. O ile doskonały wynik z I kwartału był kontynuacją zeszłorocznych zamówień to podobny rezultat osiągnięty w II kwartale br. jest potwierdzeniem tezy, że globalny kryzys finansowy jeszcze nie dotknął naszego eksportu autobusów. Czy dekoniunktura w ogóle dotrze w tym roku do autobusowych fabryk w Polsce? Na to pytanie ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć. Patrząc na procesy restrukturyzacji zatrudnienia w niektórych fabrykach autobusowych w Polsce należałoby spodziewać się znaczącego ograniczenia liczby produkowanych pojazdów.
Obecnie naszym najważniejszym kierunkiem eksportu są Niemcy - w I połowie 2009 r. do naszych zachodnich sąsiadów wysłaliśmy 376 autobusów.
Wzrost osiągnęły wszystkie firmy wchodzące w skład naszej „wielkiej eksportowej czwórki”, czyli: MAN (wzrost + 24% w porównaniu z I połową 2009 r.), Solaris (+ 102%), Volvo (+ 10%) i Scania (83%). Pierwszy z nich od trzech lat nieprzerwanie zajmuje pozycję lidera polskiego eksportu. W 2008 r. MAN wysłał do swoich zagranicznych klientów aż 1347 autobusów, natomiast w I połowie br. –-836 szt., czyli o 163 szt. więcej niż rok temu. W zdecydowanej mierze trafiły one na rodzimy rynek producenta, czyli do Niemiec.
W I połowie 2009 r. eksportowym wiceliderem został polski Solaris Bus &Coach, który łącznie wyeksportował aż 417 autobusów, czyli o 211 szt. więcej niż przed rokiem.
Tuż za Solarisem - na trzecim miejscu uplasowało się Volvo z wynikiem 412 wyeksportowanych autobusów, czyli o 38 szt. więcej niż przed rokiem. Główne kierunki eksportu producenta to Norwegia (duży kontrakt na dostawę autobusów międzymiastowych V8700) oraz Niemcy i Francja.
I czwarte miejsce - Scania Bus Production Słupsk, które odnotowała zdecydowanie lepszy wynik niż 2008 r. Zagraniczni klienci odebrali łącznie 385 autobusów szwedzkiego producenta, czyli o 175 szt. więcej niż rok temu. Trafiły one głównie do Wielkiej Brytanii, Szwecji i Danii.
Eksport autobusów z Polski w I półroczu 2009 r.
Producent | 01-06.2009 | proc. | 01-06.2007 |
MAN Bus Sp. z o. o. | 836 | 38,87 proc. | 673 |
Solaris Bus & Coach | 417 | 19,39 proc. | 206 |
Volvo Polska | 412 | 19,15 proc. | 374 |
Scania Production Słupsk | 385 | 17,90 proc. | 210 |
inni | 101 | 4,70 proc. | 63 |
RAZEM | 2 151 | 100 proc. | 1 526 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl