Branża motoryzacyjna w Polsce będzie musiała wziąć udział w szybkim postępie technologicznym, aby utrzymać konkurencyjność w perspektywie rozwoju pojazdów elektrycznych. Czy jest na to gotowa?
Dwie trzecie ankietowanych przedstawicieli branży motoryzacyjnej z Europy Środkowo-Wschodniej uważa, że przedstawiony przez polski rząd plan rozwoju elektromobilności nie ma szans realizacji w zakładanych ramach czasowych i ilościowych. 21 proc. ankietowanych/badanych (do wykasowania) z nich wskazuje na niskie kompetencje i doświadczenie dostawców w Polsce, a 14 proc. na zbyt krótki czas pozostający na dostosowanie linii produkcyjnych w istniejących zakładach jako na największe wyzwania w realizacji planu rozwoju elektromobilności.
Przed producentami części do produkcji aut, które ulegną zmianie przy przestawianiu się na technologie elektryczne, stoi wiele wyzwań. Popyt na pewne rodzaje komponentów będzie systematycznie malał, wobec tego dostawcy muszą rozwijać nowe kompetencje, pozyskać finansowanie aby dokonać inwestycji w nowe technologie i nową infrastrukturę produkcyjną. Jednocześnie utrzymana musi być dotychczasowa produkcja. Choć wiadomo, które części i podzespoły znikną lub ulegną gruntownej zmianie, to w wielu obszarach nadal nie na pewności, jakie rozwiązania będę dominujące. Do tego niektórzy producenci pojazdów będą chcieli integrować produkcję wszystkich części do podzespołów pod swoim dachem. Co ciekawe, niektórzy gracze dotychczas spoza branży motoryzacyjnej mają w tym większe kompetencje od obecnych producentów.
Czynnikami decydującymi o udanej adaptacji będą bliskie relacje z klientami, posiadane i rozwijane kompetencje, dostępność finansowania, a także dobry „timing”. Z jednej strony potrzeba zmian już istnieje, zaś z drugiej obecny wczesny etap rozwoju elektromobilności oraz związany z nim relatywnie niewielki popyt oznaczają niską efektywność ekonomiczną produkcji i dokonywanych inwestycji.
Na pytanie jak elektromobilność wpłynie na branżę motoryzacyjną, w szczególności na łańcuch dostaw i jakie pojawią się wyzwania oraz szanse, postara się odpowiedzieć podczas Forum Motosolutions Sebastian Bihari z Grupy BNP Paribas.
Sebastian Bihari jest Dyrektorem Zarządzającym w BNP Paribas i nadzoruje bankową działalność inwestycyjną w sektorze motoryzacyjnym w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). W ramach swoich kompetencji, doradza dużym korporacjom jak również inwestorom finansowym w zakresie znaczących transakcji, w tym fuzji, przejęć, pierwszych ofert publicznych (IPO) oraz transakcji zbycia. Poprzednio zajmował stanowiska dotyczące fuzji i przejęć (M&A) w firmach Greenhill & Co. oraz Moelis & Company. Sebastian posiada tytuł magistra ekonomii międzynarodowej i biznesu uzyskany na Uniwersytecie w Insbrucku oraz tytuł MBA z Columbia Business School.
Dwie trzecie ankietowanych przedstawicieli branży motoryzacyjnej z Europy Środkowo-Wschodniej uważa, że przedstawiony przez polski rząd plan rozwoju elektromobilności nie ma szans realizacji w zakładanych ramach czasowych i ilościowych. 21 proc. ankietowanych/badanych (do wykasowania) z nich wskazuje na niskie kompetencje i doświadczenie dostawców w Polsce, a 14 proc. na zbyt krótki czas pozostający na dostosowanie linii produkcyjnych w istniejących zakładach jako na największe wyzwania w realizacji planu rozwoju elektromobilności.
Przed producentami części do produkcji aut, które ulegną zmianie przy przestawianiu się na technologie elektryczne, stoi wiele wyzwań. Popyt na pewne rodzaje komponentów będzie systematycznie malał, wobec tego dostawcy muszą rozwijać nowe kompetencje, pozyskać finansowanie aby dokonać inwestycji w nowe technologie i nową infrastrukturę produkcyjną. Jednocześnie utrzymana musi być dotychczasowa produkcja. Choć wiadomo, które części i podzespoły znikną lub ulegną gruntownej zmianie, to w wielu obszarach nadal nie na pewności, jakie rozwiązania będę dominujące. Do tego niektórzy producenci pojazdów będą chcieli integrować produkcję wszystkich części do podzespołów pod swoim dachem. Co ciekawe, niektórzy gracze dotychczas spoza branży motoryzacyjnej mają w tym większe kompetencje od obecnych producentów.
Czynnikami decydującymi o udanej adaptacji będą bliskie relacje z klientami, posiadane i rozwijane kompetencje, dostępność finansowania, a także dobry „timing”. Z jednej strony potrzeba zmian już istnieje, zaś z drugiej obecny wczesny etap rozwoju elektromobilności oraz związany z nim relatywnie niewielki popyt oznaczają niską efektywność ekonomiczną produkcji i dokonywanych inwestycji.
Na pytanie jak elektromobilność wpłynie na branżę motoryzacyjną, w szczególności na łańcuch dostaw i jakie pojawią się wyzwania oraz szanse, postara się odpowiedzieć podczas Forum Motosolutions Sebastian Bihari z Grupy BNP Paribas.
Sebastian Bihari jest Dyrektorem Zarządzającym w BNP Paribas i nadzoruje bankową działalność inwestycyjną w sektorze motoryzacyjnym w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). W ramach swoich kompetencji, doradza dużym korporacjom jak również inwestorom finansowym w zakresie znaczących transakcji, w tym fuzji, przejęć, pierwszych ofert publicznych (IPO) oraz transakcji zbycia. Poprzednio zajmował stanowiska dotyczące fuzji i przejęć (M&A) w firmach Greenhill & Co. oraz Moelis & Company. Sebastian posiada tytuł magistra ekonomii międzynarodowej i biznesu uzyskany na Uniwersytecie w Insbrucku oraz tytuł MBA z Columbia Business School.
Przemysł motoryzacyjny zmienia się teraz! Chcesz wiedzieć, jak elektromobilność wpłynie na całą branżę? - dołącz do uczestników Forum MotoSolutions!