Uzyskane wyniki branży, w tym eksportu, są gorsze niż w 2019 roku ale rozwój elektromobilności w Europie pozwolił znacząco zmniejszyć straty.
W 2020 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski1 wyniosła 28,59 mld euro. To o 5,60 proc. mniej (-1,7 mld euro) niż rok wcześniej. - Na tak relatywnie niski spadek wpłynął znaczący wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych - podkreśla Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl. - Bez tej grupy komponentów motoryzacyjnych spadek był większy i wyniósł 13,5 proc.
Podobnie jak w poprzednich latach naszym najważniejszym zagranicznym partnerem pozostają Niemcy (33,93 proc. całości). Eksport na ten rynek był o 9 proc. wyższy niż w 2019 r., głównie dzięki akumulatorom litowo-jonowym (wzrost o 684,9 proc.!). Kolejne miejsca należą do: Francji (7,46 proc. całości, spadek o 4 proc.), Włoch (6,54 proc., spadek o 9,7 proc.) i Czech (6,38 proc., spadek o 16 proc.).
Części i akcesoria
Od kilku lat najważniejszą grupą produktową są części i akcesoria. W minionym roku na rynki zagraniczne trafiły komponenty wyprodukowane w Polsce o wartości 10,73 mld euro. W stosunku do rekordowego 2019 roku (12,88 mld euro) nastąpił spadek o 16,7 proc. Na części i akcesoria przypadło 37,55 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski.
1 W 2020 roku AutomotiveSuppliers.pl do analizowanych grup produktów motoryzacyjnych dodał baterie (w tym litowo-jonowe) oraz opony.
Pobierz pełną wersję komunikatu |