Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
rafako logo Innowacyjne rozwiązania napędu, możliwość zastosowania kolejnych generacji baterii, w miarę rozwoju technologii oraz modułowa konstrukcja - pozwalająca na bazie jednego projektu produkować różne wersje pojazdu – to podstawowe zalety elektrycznego autobusu z RAFAKO Grupa PBG.
 
Pojazd zaprezentowano 19 grudnia 2018 r. w fabryce w Raciborzu, na drogi może trafić już w połowie 2019 roku. Autobus został zaprojektowany i wykonany od początku jako autobus z elektrycznym układem napędowym i zasilaniem bateryjnym, optymalnie umiejscowionym w konstrukcji pojazdu.

Autobus zaprojektowany jest w trzech wersjach – szkolnej, podmiejskiej i miejskiej. W zależności od wersji ma od 20 do 40 miejsc siedzących i długość do 8.5 m. Jego ogromną zaletą jest wysokość - wynosząca niewiele ponad 3 metry. Pozwoli mu to wjeżdżać pod praktycznie każdy wiadukt w miastach. Wysokość 3.2 metra uzyskano poprzez umieszczenie baterii pod podłoga, a nie jak jest to najczęściej dotąd praktykowane - na dachu pojazdu. Dodatkowo – uwolniona w ten sposób powierzchnia dachu, będzie można wykorzystać np. na umieszczenie tam ogniw fotowoltaicznych. Do napędu przewidziano trójfazowy silnik synchroniczny o mocy 140 kW o dużej sprawności - rzędu 96 %, znacznie wyższej od stosowanych dotychczas rozwiązań.

W wersji szkolnej i podmiejskiej przewidziano baterie NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok 140 km, w wersji miejskiej baterie LTO o pojemności  61 kWh - tu zasięg naładowanego busa wynosi  70 km. Zastosowanie innowacyjnych baterii do szybkiego ładowania typu LTO (Lithium Titanium Oxide), umożliwi szybkie (ok. 15 minut - podczas postoju na pętli) naładowanie baterii do 90% pojemności. Liczba cykli ładowania przewidzianych dla takich baterii wynosi ponad 10.000.
RAFAKO EBUS_2
- Zamocowanie akumulatorów pod podwoziem ma jeszcze tę zaletę, że znacząco obniży środek ciężkości autobusu a w konsekwencji wpłynie na znaczną poprawę stabilności toru jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów, Mówiąc wprost - dzięki takiej konstrukcji autobus jest bardziej bezpieczny - powiedział Michał Maćkowiak, odpowiedzialny w RAFAKO za projekt E – busa. - Jednocześnie jest to pojazd bardzo praktyczny i z ogromnymi możliwościami różnorodnych zastosowań.  Co ważne, biorąc pod uwagę, jak szybkie zmiany zachodzą szczególnie w technologiach związanych z ogniwami do pojazdów elektrycznych, przygotowaliśmy nasz projekt tak, aby można w nim wykorzystać efekty postępu technicznego. Dzięki temu to nie jest projekt na najbliższy rok czy dwa, ale na lata, bo możemy w nim bez problemu stosować coraz nowsze baterie i inne rozwiązania, które dziś są w fazach teoretycznych rozważań.

 Sam autobus to również bardzo innowacyjna konstrukcja. Dach pojazdu i szkielet ścian  będą wykonane z lekkich materiałów, co zmniejszy jego wagę – czyli parametr bardzo istotny dla zasięgu każdego pojazdu elektrycznego. Szkielet wykonany jest w technologii samonośnej (bez oddzielnej ramy nośnej) z lekkich otworowanych i giętych elementów ze stali nierdzewnej oraz z lekkich i wytrzymałych elementów z laminatów poliestrowych - zapewniający odpowiednią wytrzymałość a zarazem bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy. Nowoczesna przestrzenna konstrukcja umożliwi swobodną aranżacje wnętrza i łatwe przystosowanie pojazdu zarówno na potrzeby autobusu szkolnego, do potrzeb komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Autobus oczywiście jest przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ANT Solutions Sp. z o.o.
YETICO S.A.
Kempny Komponenty
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
LIBELI Sp. z o.o.
Mondi Simet Sp. z o.o.