Firma Oponiarska Dębica S.A., wiodący na polskim rynku producent opon do samochodów osobowych i ciężarowych, zanotowała w trzecim kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży w wysokości 451,3 mln złotych, o 4,3% niższe w ujęciu rok do roku.
Wyniki finansowe Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. po trzech kwartałach 2016 roku.
Firma Oponiarska Dębica S.A., wiodący na polskim rynku producent opon do samochodów osobowych i ciężarowych, zanotowała w trzecim kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży w wysokości 451,3 mln złotych, o 4,3% niższe w ujęciu rok do roku. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. były one niższe o 3,9% w stosunku do analogicznego okresu 2015 r.
Zysk EBIT w trzecim kwartale br. osiągnął poziom 19,2 mln zł i był niższy o 29,2% w stosunku do uzyskanego w tym samym okresie ubiegłego roku. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2016 r. EBIT wyniósł 74,8 mln zł, co oznacza spadek o 30,7% w porównaniu z tym samym okresem 2015 r. Zysk netto w trzecim kwartale 2015 r. sięgnął 22,3 mln zł, czyli był o 24,8% niższy niż w analogicznym okresie ub.r. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. zysk netto był niższy o 21% w porównaniu z tym samym okresem 2015 r.
Wpływ na dynamikę wyników minionych trzech kwartałów w ujęciu rok do roku miał dodatkowy przychód wynikający z rozliczenia związanego z mechanizmem wyrównywania marż w transakcjach z podmiotami Grupy Goodyear, który w okresie 9 miesięcy 2015 roku podwyższył uzyskaną marżę brutto o 43 mln zł, a który nie wystąpił w bieżącym roku.
Sprzedaż do podmiotów z Grupy Goodyear w trzecim kwartale 2016 r. stanowiła 90,4% sprzedaży ogółem, wobec 92,6% w analogicznym okresie 2015 r. Sprzedaż do podmiotów niepowiązanych wyniosła 130,4 mln zł, co oznacza, że wzrosła o 24,7% w ujęciu rok do roku. Jej udział w przychodach ogółem wzrósł z 7,4% do 9,6% (r/r). Przeciętne jednostkowe koszty produkcji były niższe w trzech kwartałach 2016 r. o 6,1% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, przede wszystkim dzięki niższym cenom surowców. Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wyniosły 61,2 mln zł, czyli były o 6,1% wyższe niż w okresie trzech kwartałów 2015 r. Wzrost tych kosztów wynikał m.in. z wyższych wydatków marketingowych oraz bonusów handlowych dla klientów Spółki.
W okresie trzech kwartałów 2016 roku wydatki inwestycyjne Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. wyniosły 54,9 mln zł. Przeznaczono je głównie na dostosowanie procesu produkcji opon do samochodów osobowych z wysokimi i bardzo wysokimi prędkościami (tj. opon High Performance i Ultra High Performance) oraz produkcji opon o rozmiarach 18 cali, które należą do najbardziej dochodowych segmentów rynku oponiarskiego.
- Potencjał rynkowy, zarówno w Polsce, jak i w Europie, w okresie trzech kwartałów 2016 roku oceniamy pozytywnie. Dynamicznie rosła sprzedaż opon do samochodów osobowych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, wzrosła także sprzedaż opon do samochodów ciężarowych w Europie Zachodniej, która jest dla nas głównym rynkiem sprzedaży tego produktu. W okresie trzech kwartałów znacząco zwiększyliśmy sprzedaż do podmiotów niepowiązanych - o 24,7%, w efekcie stanowiła ona w tym okresie blisko 10% naszej sprzedaży. Na bieżąco analizujemy tendencje rynkowe, w tym m.in. rosnące zapotrzebowanie na opony o wysokich osiągach, dostosowując naszą produkcję do zmieniających się potrzeb klientów - mówi Stanisław Cieszkowski, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.
Wyniki finansowe Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. po trzech kwartałach 2016 roku.
Firma Oponiarska Dębica S.A., wiodący na polskim rynku producent opon do samochodów osobowych i ciężarowych, zanotowała w trzecim kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży w wysokości 451,3 mln złotych, o 4,3% niższe w ujęciu rok do roku. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. były one niższe o 3,9% w stosunku do analogicznego okresu 2015 r.
Zysk EBIT w trzecim kwartale br. osiągnął poziom 19,2 mln zł i był niższy o 29,2% w stosunku do uzyskanego w tym samym okresie ubiegłego roku. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2016 r. EBIT wyniósł 74,8 mln zł, co oznacza spadek o 30,7% w porównaniu z tym samym okresem 2015 r. Zysk netto w trzecim kwartale 2015 r. sięgnął 22,3 mln zł, czyli był o 24,8% niższy niż w analogicznym okresie ub.r. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. zysk netto był niższy o 21% w porównaniu z tym samym okresem 2015 r.
Wpływ na dynamikę wyników minionych trzech kwartałów w ujęciu rok do roku miał dodatkowy przychód wynikający z rozliczenia związanego z mechanizmem wyrównywania marż w transakcjach z podmiotami Grupy Goodyear, który w okresie 9 miesięcy 2015 roku podwyższył uzyskaną marżę brutto o 43 mln zł, a który nie wystąpił w bieżącym roku.
Sprzedaż do podmiotów z Grupy Goodyear w trzecim kwartale 2016 r. stanowiła 90,4% sprzedaży ogółem, wobec 92,6% w analogicznym okresie 2015 r. Sprzedaż do podmiotów niepowiązanych wyniosła 130,4 mln zł, co oznacza, że wzrosła o 24,7% w ujęciu rok do roku. Jej udział w przychodach ogółem wzrósł z 7,4% do 9,6% (r/r). Przeciętne jednostkowe koszty produkcji były niższe w trzech kwartałach 2016 r. o 6,1% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, przede wszystkim dzięki niższym cenom surowców. Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wyniosły 61,2 mln zł, czyli były o 6,1% wyższe niż w okresie trzech kwartałów 2015 r. Wzrost tych kosztów wynikał m.in. z wyższych wydatków marketingowych oraz bonusów handlowych dla klientów Spółki.
W okresie trzech kwartałów 2016 roku wydatki inwestycyjne Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. wyniosły 54,9 mln zł. Przeznaczono je głównie na dostosowanie procesu produkcji opon do samochodów osobowych z wysokimi i bardzo wysokimi prędkościami (tj. opon High Performance i Ultra High Performance) oraz produkcji opon o rozmiarach 18 cali, które należą do najbardziej dochodowych segmentów rynku oponiarskiego.
- Potencjał rynkowy, zarówno w Polsce, jak i w Europie, w okresie trzech kwartałów 2016 roku oceniamy pozytywnie. Dynamicznie rosła sprzedaż opon do samochodów osobowych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, wzrosła także sprzedaż opon do samochodów ciężarowych w Europie Zachodniej, która jest dla nas głównym rynkiem sprzedaży tego produktu. W okresie trzech kwartałów znacząco zwiększyliśmy sprzedaż do podmiotów niepowiązanych - o 24,7%, w efekcie stanowiła ona w tym okresie blisko 10% naszej sprzedaży. Na bieżąco analizujemy tendencje rynkowe, w tym m.in. rosnące zapotrzebowanie na opony o wysokich osiągach, dostosowując naszą produkcję do zmieniających się potrzeb klientów - mówi Stanisław Cieszkowski, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.