Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
Przyszły rok będzie obfitował w nowe uruchomienia w produkcji pojazdów w Polsce. Nowe projekty pojawią się u każdego z producentów ale tylko w Gliwicach mamy do czynienia z inwestycją typu greenfield.

Historia produkcji aut w tym mieście ma już ponad 20 lat. W 1998 roku w ówczesnym zakładzie Opel Polska uruchomiono produkcję samochodów osobowych. Po modelu Astra Classic, w kolejnych latach wytwarzano między innymi takie modele jak Agila, Zafira czy kolejne generacje Astry. W grudniu 2018 roku nowy właściciel, Grupa PSA, ogłosiła decyzję o uruchomieniu całkowicie nowego rodzaju produkcji w Gliwicach. Francuski koncern samochodowy zdecydował, że w Polsce będą wytwarzane pojazdy użytkowe (LCV).

Budowa kompleksu typu greenfield o powierzchni 75 tys. m2 ruszyła w czerwca 2019 roku. Nowy zakład spółki noszącej obecnie nazwę PSA Manufacturing Poland (PSAMP) jest zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie fabryki samochodów osobowych Opel Manufacturing Poland. W tym samym roku inwestycja uzyskała wsparcie ze strony polskiego rządu w wysokości 78,75 mln złotych, której transze będą wypłacane w latach 2019-2022.

Równolegle do budowy zakładu prowadzony był proces szkoleń. - Mamy znakomitych fachowców, z wieloletnim doświadczeniem w produkcji samochodów, a tak zwana jakość z Gliwic jest bardzo ceniona przez klientów - mówi Andrzej Korpak, dyrektor zarządzający PSA Manufacturing Poland - Oczywiście, mówimy o samochodach osobowych, jednak nie mamy najmniejszych wątpliwości, że gliwicki zespół szybko odnajdzie się w nowej produkcyjnej rzeczywistości. Plan szkoleniowy jest gotowy już od dawna. Korzystają z niego byli pracownicy fabryki samochodów osobowych, którzy są zatrudniani w PSAMP na potrzeby rozruchu nowej fabryki. Kolejne grupy osób przechodzące do nowego zakładu są automatycznie włączane do planu szkoleń i taki proces będzie trwał do kwietnia przyszłego roku. - Współpracujemy w tym obszarze z naszym nowym siostrzanym zakładem, włoską Atessą, obecnym producentem dużych samochodów dostawczych - dodaje Andrzej Korpak.

W lipcu 2021 roku w ramach fazy testowej została wyprodukowana pierwsza karoseria. Na początku września został zmontowany pierwszy kompletny duży samochód dostawczy. - Produkowaliśmy samochody o różnych specyfikach - sportowe, w wersji dostawczej, kabriolety, mini i mikrowany. Potrafimy naprawdę elastycznie i szybko się uczyć i przystosowywać się do nowych projektów - mówi Andrzej Korpak. - Jednak muszę powiedzieć, że moment, w którym „odpaliliśmy” pierwszy, wyprodukowany przez nas duży samochód dostawczy, był zupełnie nowym przeżyciem. Jak mówi szef nowej fabryki ogromne słowa uznania należą się zespołowi, który go wyprodukował, testując jednocześnie linie produkcyjne na kolejnych wydziałach.

Inwestycja jest, w zasadzie w całości, ukończona. Trwają obecnie ostatnie montaże i prace finalnego etapu przygotowań przed rozruchem nowego zakładu. Tłocznia kończącej działalność fabryki samochodów osobowych jest jedynym wydziałem, który został włączony do struktur zakładu pojazdów użytkowych.

Pełna wersja artykułu jest dostępna w najnowszym wydaniu kwartalnika.
 
automotivesuppliers pl review 55 Pobierz kwartalnik

Archiwalne wydania „AutomotiveSuppliers.pl review” są dostępne bezpłatnie w serwisie AutomotiveSuppliers.pl (dla subskrybentów).
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Pol-Technology Sp. z o.o.
Stokvis Tapes Polska Sp. z o.o.
RABUGINO Sp. z o.o.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
GABEC
Mondi Simet Sp. z o.o.