W ciągu 9 miesięcy br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 2172 autobusy To o 341 pojazdów mniej niż przed rokiem (- 13,5%).
Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 38 trolejbusów oraz prawie 800 podwozi i szkieletów konstrukcyjnych.
Odnotowany prawie 14-procentowy spadek eksportu autobusów to efekt małej dynamiki europejskiego rynku autobusowego. Mimo ogólnego, 4-procentowwego wzrostu rejestracji w Europie w ciągu III kwartałów br. to niektóre kraje, które są strategiczne dla naszego eksportu wykazują znaczne spadki sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku. Do tego grona należą przede wszystkim Włochy (- 31,9%), a następnie Szwecja (- 10,2%) i Francja (- 6,4%). Szczęśliwie kondycja najważniejszego odbiorcy autobusów z Polski - Niemiec jest na razie jest dobra i sprzedaż tutaj na plusie, ale to tylko 2,2%. Panujący w Europie dodatni bilans jest znacznej mierze efektem doskonałej koniunktury w Wlk. Brytanii (dodatkowo mocno pobudzanej przez państwowe fundusze). Niestety - na Wyspy z Polski eksportuje tylko Scania i nie ma to za dużego przełożenia na nasz eksport. Mimo to uważamy, że poziom zagranicznej sprzedaży w tym roku jest stabilny i nie oznacza kolejnej fali kryzysu. To korekta przy zmieniającej się koniunkturze na poszczególnych rynkach w Europie. Pamiętajmy, że najnowsze wyniki porównujemy do doskonałych, zeszłorocznych rezultatów. Wówczas za nasze granice zostało wysłanych łącznie 3810 kompletnych pojazdów. Był to jeden z najlepszych eksportowych wyników w historii (tuż za rezultatem 3977 szt. z 2008 r.) i na pewno w najbliższym czasie ciężko będzie go powtórzyć.
Po 9 miesiącach br. na eksportowej liście rankingowej nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który wyeksportował w ciągu III kwartałów br. łącznie 907 autobusów (- 76 szt. / - 7,7% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.);drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 486 pojazdów (- 112 szt. / - 23,2% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.);trzeci jest polski Solaris Bus & Coach, który w ciągu tych dziewięciu miesięcy br. wysłał za granicę łącznie 332 autobusy i 38 trolejbusów, co daje razem wynik 370 szt. (- 123 szt. / - 39,29% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.) Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka słupska fabryka Scania ze sprzedażą 304 autobusów (- 105 szt. / - 25%). w dalszej części rankingowej listy znajdują się mniejsze firmy takie jak: Kapena, CMS Auto i Autosan.
Więcej w serwisie www.infobus.pl
Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 38 trolejbusów oraz prawie 800 podwozi i szkieletów konstrukcyjnych.
Odnotowany prawie 14-procentowy spadek eksportu autobusów to efekt małej dynamiki europejskiego rynku autobusowego. Mimo ogólnego, 4-procentowwego wzrostu rejestracji w Europie w ciągu III kwartałów br. to niektóre kraje, które są strategiczne dla naszego eksportu wykazują znaczne spadki sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku. Do tego grona należą przede wszystkim Włochy (- 31,9%), a następnie Szwecja (- 10,2%) i Francja (- 6,4%). Szczęśliwie kondycja najważniejszego odbiorcy autobusów z Polski - Niemiec jest na razie jest dobra i sprzedaż tutaj na plusie, ale to tylko 2,2%. Panujący w Europie dodatni bilans jest znacznej mierze efektem doskonałej koniunktury w Wlk. Brytanii (dodatkowo mocno pobudzanej przez państwowe fundusze). Niestety - na Wyspy z Polski eksportuje tylko Scania i nie ma to za dużego przełożenia na nasz eksport. Mimo to uważamy, że poziom zagranicznej sprzedaży w tym roku jest stabilny i nie oznacza kolejnej fali kryzysu. To korekta przy zmieniającej się koniunkturze na poszczególnych rynkach w Europie. Pamiętajmy, że najnowsze wyniki porównujemy do doskonałych, zeszłorocznych rezultatów. Wówczas za nasze granice zostało wysłanych łącznie 3810 kompletnych pojazdów. Był to jeden z najlepszych eksportowych wyników w historii (tuż za rezultatem 3977 szt. z 2008 r.) i na pewno w najbliższym czasie ciężko będzie go powtórzyć.
Po 9 miesiącach br. na eksportowej liście rankingowej nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który wyeksportował w ciągu III kwartałów br. łącznie 907 autobusów (- 76 szt. / - 7,7% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.);drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 486 pojazdów (- 112 szt. / - 23,2% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.);trzeci jest polski Solaris Bus & Coach, który w ciągu tych dziewięciu miesięcy br. wysłał za granicę łącznie 332 autobusy i 38 trolejbusów, co daje razem wynik 370 szt. (- 123 szt. / - 39,29% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.) Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka słupska fabryka Scania ze sprzedażą 304 autobusów (- 105 szt. / - 25%). w dalszej części rankingowej listy znajdują się mniejsze firmy takie jak: Kapena, CMS Auto i Autosan.
Eksport autobusów z Polski
Producent | 01-09.2012 | proc. | 01-09.2011 |
MAN Bus Sp. z o.o. | 907 | 41,76 proc. | 983 |
Volvo Polska | 486 | 22,38 proc. | 576 |
Solaris Bus & Coach | 332 | 15,29 proc. | 447 |
Scania Production Słupsk | 304 | 14,00 proc. | 409 |
inni | 143 | 6,58 proc. | 98 |
RAZEM | 2 172 |
100 proc. | 2 513 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl