W pierwszej połowie br. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1748 szt, informuje serwis infobus.pl. To o 670 szt. (- 27,7%) mniej niż przed rokiem.
Tak fatalne wyniki zawdzięczamy spadkom sprzedaży zarówno na europejskim, jak i polskim rynku. Aby utrzymać doskonałe wyniki z poprzednich lat zabrakło po prostu eksportu, który cały czas (a przede wszystkim przy bardzo słabej koniunkturze na krajowym rynku) utrzymywał na plusie całą naszą produkcję autobusów.
W ciągu sześciu miesięcy br. najwięcej autobusów w Polsce wyprodukowało Volvo - 445 autobusów, czyli o 33 szt. więcej niż przed rokiem (+ 8%). Fabryka z Wrocławia zaimponowała w pierwszej połowie br. mocnym przyspieszeniem w zakresie realizacji dostaw na autobusy międzymiastowe. Zdecydowaniem lepiej niż przed rokiem wygląda sytuacja w segmencie miejskim.
Drugie miejsce zajmuje Solaris Bus&Coach, który wyprodukował 396 autobusów oraz 26 trolejbusów. To oznacza spadek autobusowej produkcji o 86 szt. (- 17,84%) w porównaniu do sytuacji sprzed roku.
Trzecie miejsce w produkcyjnym rankingu w I połowie br. zajmuje Scania - tegoroczny lider w zakresie eksportu. W ciągu 6 miesięcy br. firma wytworzyła 386 pojazdów. To wynik minimalnie gorszy niż w zeszłym roku (- 6 szt. / - 1,53%), świadczącym jednak o stabilnym portfelu zamówień.
I czwarte miejsce, ostatnie z „wielkiej eksportowej czwórki” zajmuje po I połowie MAN. Wieloletni lider mocno odczuł skutki zeszłorocznego kryzysu, ale coraz szybciej rozkręca swoją produkcję. W zasadzie wyniki firmy za I kwartał br. to efekt pracy tylko w marcu, gdyż wcześniej zakłady w Sadach i Starachowicach czasowo wstrzymały swoją produkcję. Wówczas bramy fabryki w Sadach opuściło 113 kompletnych autobusów. Natomiast w II kwartale br. suma ta urosła już do poziomu 271 szt., także nie jest wykluczone, że na koniec roku firma wróci na pozycję lidera produkcji autobusów w Polsce. Łącznie w I połowie MAN wyprodukował 384 autobusy –aż o 480 szt. mniej niż przed rokiem (- 55,55%).
Niemiecki producent zamyka I ligę producentów w Polsce, którą od pozostałych graczy dzieli olbrzymia różnica. Na piątej pozycji znajduje się CMS z wynikiem 75 wyprodukowanych minibusów, a za nim jest Autosan (41 szt.) i Kapena (19 szt.).
Tak fatalne wyniki zawdzięczamy spadkom sprzedaży zarówno na europejskim, jak i polskim rynku. Aby utrzymać doskonałe wyniki z poprzednich lat zabrakło po prostu eksportu, który cały czas (a przede wszystkim przy bardzo słabej koniunkturze na krajowym rynku) utrzymywał na plusie całą naszą produkcję autobusów.
W ciągu sześciu miesięcy br. najwięcej autobusów w Polsce wyprodukowało Volvo - 445 autobusów, czyli o 33 szt. więcej niż przed rokiem (+ 8%). Fabryka z Wrocławia zaimponowała w pierwszej połowie br. mocnym przyspieszeniem w zakresie realizacji dostaw na autobusy międzymiastowe. Zdecydowaniem lepiej niż przed rokiem wygląda sytuacja w segmencie miejskim.
Drugie miejsce zajmuje Solaris Bus&Coach, który wyprodukował 396 autobusów oraz 26 trolejbusów. To oznacza spadek autobusowej produkcji o 86 szt. (- 17,84%) w porównaniu do sytuacji sprzed roku.
Trzecie miejsce w produkcyjnym rankingu w I połowie br. zajmuje Scania - tegoroczny lider w zakresie eksportu. W ciągu 6 miesięcy br. firma wytworzyła 386 pojazdów. To wynik minimalnie gorszy niż w zeszłym roku (- 6 szt. / - 1,53%), świadczącym jednak o stabilnym portfelu zamówień.
I czwarte miejsce, ostatnie z „wielkiej eksportowej czwórki” zajmuje po I połowie MAN. Wieloletni lider mocno odczuł skutki zeszłorocznego kryzysu, ale coraz szybciej rozkręca swoją produkcję. W zasadzie wyniki firmy za I kwartał br. to efekt pracy tylko w marcu, gdyż wcześniej zakłady w Sadach i Starachowicach czasowo wstrzymały swoją produkcję. Wówczas bramy fabryki w Sadach opuściło 113 kompletnych autobusów. Natomiast w II kwartale br. suma ta urosła już do poziomu 271 szt., także nie jest wykluczone, że na koniec roku firma wróci na pozycję lidera produkcji autobusów w Polsce. Łącznie w I połowie MAN wyprodukował 384 autobusy –aż o 480 szt. mniej niż przed rokiem (- 55,55%).
Niemiecki producent zamyka I ligę producentów w Polsce, którą od pozostałych graczy dzieli olbrzymia różnica. Na piątej pozycji znajduje się CMS z wynikiem 75 wyprodukowanych minibusów, a za nim jest Autosan (41 szt.) i Kapena (19 szt.).
Produkcja autobusów w Polsce w I półroczu 2010 r.
Producent |
01-06.2010 | proc. | 01-06.2009 |
Volvo Polska |
445 |
25,46 proc. |
412 |
Solaris Bus & Coach |
396 | 22,65 proc. | 482 |
Scania Production Słupsk | 386 | 22,08 proc. |
392 |
MAN Bus Sp. z o. o. | 384 | 21,97 proc. | 864 |
inni |
137 |
7,84 proc. | 268 |
RAZEM |
1 748 |
100 proc. | 2 418 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl