Trzy kwartały 2020 r. to był jeden z najtrudniejszych okresów dla fabryk autobusów w naszym kraju i to wyraźnie widać w produkcyjnych statystykach.
Mimo to wszystkie fabryki autobusów w Polsce świetnie sobie radzą z kryzysem wywołanym przez przez pandemię COVID-19. Łącznie pięć polskich fabryk w okresie od stycznia do października br. wyprodukowało 3736 szt. autobusów o DMC powyżej 8 t (-350 szt. / -8,5% r/r/).
Liderem autobusowej produkcji w Polsce po III kwartałach jest cały czas MAN, który w Starachowicach wytworzył 1429 szt. kompletnych pojazdów (-177 szt. / -11,2% r/r).
Wiceliderem w produkcyjnym rankingu po trzech kwartałach br. został Solaris Bus&Coach, który w porównaniu do 2019 r. wyprzedził w produkcyjnym rankingu Volvo. W tym roku bramy fabryki w Bolechowie opuściło 936 autobusów 24 szt. / +2,6% r/r, a dodając do tego trolejbusy (80) mamy imponujący wynik 1016 szt. Dla porównania – wynik za cały 2019 rok wyniósł 1226 autobusów, a dodając do tego trolejbusy – 1597 szt.
Trzecie miejsce to Volvo z wynikiem 798 szt. (-194 szt. / -19,0% r/r). Odnotowany spadek to efekt bardzo szerokiego portfolio wrocławskiej fabryki, które obejmuje zarówno autobusy miejskie, jak i międzymiastowe oraz turystyczne. Ta ostatnia kategoria została szczególnie mocno dotknięta przez kryzys i stąd słabsze obroty.
Czwarte miejsce w rankingu zajmuje Scania z rezultatem 523 szt. (+17 szt. / +3,3%). Słupska fabryka z roku na rok zwiększa produkcję, nie straszny jej nawet kryzys, a równolegle wprowadzana linie nową generację Citywide oraz międzymiastową serię Interlink LD.
Końcówka produkcyjnego rankingu należy do polskiego Autosanu, który w ciągu trzech kwartałów br. wytworzył 50 szt. autobusów (-10 szt. / -16,6%). Na koniec roku spodziewamy się tutaj dobrego finiszu i mocnego przyspieszenia w roku 2021 – m.in. w efekcie realizacji warszawskiego kontraktu na autobusy LNG.
Więcej w portalu InfoBus.
Polska
InfoBus: produkcja autobusów w Polsce po III kwartałach 2020 r.
- Szczegóły
- Autor: InfoBus