Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Niezależnie od poglądów i opinii elektrosceptyków i entuzjastów napędów elektrycznych w samochodach, przemysł związany z elektromobilnością w Polsce rozwija się bardzo.

A z przemysłem tym ściśle związana jest produkcja baterii - krytycznie istotnego elementu, warunkującego zadowolenie każdego kierowcy z osiągów i zasięgu. Świadomość tego mają także producenci samochodów zaliczanych do najwyższej klasy pod względem luksusu i elegancji.

Doskonałym tego przykładem jest koncern Daimler AG, który kilka tygodni temu rozpoczął produkcję baterii w swojej polskiej fabryce Mercedes-Benz Manufacturing Poland w Jaworze. Zakład, który do tej pory wytwarzał tylko bardzo zaawansowane technologicznie czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, został rozbudowany o dodatkową powierzchnię produkcyjną na potrzeby elektromobilności. Dzięki temu produkowane są w nim właśnie baterie do napędu elektrycznych samochodów osobowych Mercedes-Benz. Sama fabryka jest przy tym znakomitym przykładem realizacji strategii Przemysł 4.0, czego przejawem jest między innymi fakt, że pracuje w niej ponad 100 robotów i porusza się ponad 220 pojazdów autonomicznych.

Kolejnym elementem opisanej strategii jest korzystanie z dużych zbiorów danych - Big Data. Przykładem tego są pomiary geometrii wytwarzanych elementów za pomocą najbardziej rozwiniętych technologicznie optycznych urządzeń skanujących. Do tego celu w procesie kontroli jakości baterii w zakładzie Mercedes-Benz w Jaworze, wykorzystywany jest nowoczesny laserowy skaner HandySCAN BLACK ELITE firmy Creaform - pioniera w skanerach laserowych opartych o światło niebieskie. Skaner ten dostarczony i zainstalowany przez firmę ITA, służy zarówno do pomiarów cech geometrycznych dla pierwszych sztuk odbiorczych jak i do pomiarów bieżącej produkcji.

Całość procesu skanowania odbywa się bez konieczności pokrywania części substancją matującą (np. kredą), co eliminuje czasochłonną i zanieczyszczającą konieczność specjalnego przygotowania części do pomiarów. Nie wymaga ponadto mycia i czyszczenia produkowanych części po pomiarze. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnej technologii, polegającej na zastosowaniu źródła światła laserowego o barwie niebieskiej, które znacznie lepiej nadaje się do skanowania części obrobionych w porównaniu do światła strukturalnego. Uzyskane ze skanera dane 3D porównywane są z nominalnymi danymi z pliku CAD, a wynikiem jest zbiór odchyłek (plik Big Data), który graficznie reprezentuje kolorowa mapa odchyłek. Oczywiście pliki danych z pomiarów można w łatwy sposób wykorzystać w optymalizacji procesu produkcyjnego, wykorzystując sprzężenie zwrotne z obrabiarkami realizującymi operacje i zabiegi technologiczne na liniach produkcyjnych. Dodatkowo dane w postaci numerycznej trafiają do systemu statystycznego gdzie są archiwizowane i analizowane w celu weryfikacji stabilności procesu produkcyjnego. Dzięki takim działaniom jakiekolwiek odchylenie od zadanych wartości wykrywane jest od razu, co jednocześnie daje gwarancję, że wszystkie produkty opuszczające halę produkcyjną zakładu Mercedes-Benz w Jaworze są w pełni zgodne z założeniami produkcyjnymi.

HandySCAN BLACK Elite Car Part Inspection 1
Proces skanowania części przy użyciu skanera HandySCAN BLACK ELITE


Należy również zauważyć, że w pomiarach baterii Mercedes-Benz jest na terenie Polski pionierem w wykorzystaniu tak nowoczesnej i innowacyjnej technologii jaką jest skanowanie laserowe w oparciu o światło niebieskie. Wybór urządzenia pomiarowego nie był jednak przypadkowy, ale został poparty testami różnych rozwiązań dostępnych na rynku. Ostatecznie zakład postawił na system firmy Creaform, przede wszystkim z uwagi na unikalną jakość pozyskiwanych danych, czas akwizycji danych oraz użyteczność oferowanego rozwiązania.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Bodycote Polska Sp. z o.o.
Mondi Simet Sp. z o.o.
Linde  Material Handling Polska Sp. z o. o.
TUV NORD Polska Sp. z o.o.
Etisoft Sp. z o.o.
GABEC