Polska jest jednym z dwóch krajów Europy Środkowo-Wschodniej, obok Węgier, w którym znacząco rozwijane są projekty producentów baterii do aut elektrycznych i ich dostawców. Przed rokiem przedstawiliśmy kilka inwestycji, które w owym czasie zostały zapowiedziane. Sprawdźmy na jakim etapie jest ich realizacja.
Dynamicznie rozwija działalność podwrocławska fabryka LG Chem Energy Wrocław. To pierwsza i obecnie jedyna w pełni zintegrowana fabryka baterii litowo-jonowych w Europie, w której produkowane są wszystkie ich elementy, od elektrod po ogniwa, moduły i gotowe baterie. Zakład w Kobierzycach dzięki inwestycji wynoszącej 2,8 miliarda euro (realizowanej w trzech etapach) po finalnym ukończeniu w 2022 roku ma osiągnąć moc produkcyjną około 65-70 GWh rocznie. Dzięki temu wytwarzane w Polsce baterie będą mogły trafić do miliona pojazdów elektrycznych rocznie.
W grudniu 2019 roku Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzielił spółce długoterminowej pożyczki w wysokości 250 mln euro na realizowane inwestycje na Dolnym Śląsku. W lutym tego roku koncern LG Chem podpisał umowę przejęcia obiektu w Biskupicach Podgórnych, należącego dotychczas do tureckiej firmy Vestel. Transakcja dotyczyła zakupu niedziałającego zakładu, o powierzchni ponad 200 tys. m2 za cenę 31,4 mln dolarów. Akwizycja pozwoli spółce LG Chem Energy Wrocław zwiększyć moce produkcyjne baterii litowo-jonowych.
W następnym miesiącu Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) podpisał umowę o kredyt w wysokości 480 mln euro z LG Chem Wrocław Energy. Środki te zostaną przeznaczone na budowę i obsługę wysoko zautomatyzowanych i innowacyjnych zakładów produkujących zaawansowane ogniwa litowo-jonowe i baterii do pojazdów elektrycznych. Finansowanie EBI pokryje około jedną trzecią całkowitych kosztów projektu, szacowanych na 1,5 mld EUR. Projekt rozbudowy zakładu w Kobierzycach został wsparty kredytami w wysokości 550 milionów euro udzielonymi przez trzy południowokoreańskie banki (Korea Development Bank, Export-Import Bank of Korea i NH Nonghyup).
Obecnie LG Chem Wrocław Energy zatrudnia 6,1 tys. osób.
Na ostatniej prostej jest rozruch najnowszej inwestycji na Dolnym Śląsku. Przypomnijmy, że w styczniu 2019 r. Daimler AG poinformował, że w Jaworze, na terenie fabryki silników wysokoprężnych i benzynowych, zostanie ulokowana, kosztem ponad 100 mln euro, fabryka baterii litowo-jonowych do osobowych modeli Mercedesa. To jeden z kilku projektów inwestycyjnych, dzięki którym sieć zakładów baterii elektrycznych Mercedes-Benz Cars wzrośnie do dziewięciu fabryk na świecie (Europa, Ameryka i Azja).
Pełna wersja artykułu jest dostępna w najnowszym wydaniu kwartalnika AutomotiveSuppliers.pl review .
Pobierz kwartalnik |