Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
dekra logoWiele miejsca w poprzednim wydaniu „AutomotiveSuppliers.pl Review” (nr 4/2017) poświęciliśmy zagadnieniu systemów opakowań zwrotnych w systemie dostaw. Czym taki system się charakteryzuje?

Warto zaznaczyć na początek, że nie mówimy o jednym systemie, a o wielu, ponieważ każdy producent samochodów stosuje własne rozwiązania, jak np. VW-Behaeltermanagement, IFAST, Volvo czy BMW, by wymienić tylko kilka z nich. Najogólniej rzecz ujmując system opakowań zwrotnych polega na ustandaryzowaniu typów i wymiarów pojemników oraz dopasowaniu ich do wymogów dostaw on-line. Obrót pojemnikami najpierw odbywa się bezpłatnie. Dopiero po przekroczeniu pewnej liczby dni w obiegu naliczane są koszty. Okres ten ustalony jest w kontrakcie.

Tomasz KilkaJaką korzyść czerpie producent pojazdów z zastosowania takiego systemu?

System opakowań zwrotnych optymalizuje proces transportu części z zakładu kooperanta do macierzystego zakładu producenta samochodów, niemalże bezpośrednio na jego własną linię produkcyjną (JIT) i w określonej sekwencji.

Stąd konieczność wdrożenia systemu opakowań zwrotnych przez dostawców części i komponentów.

Bez spełnienia wymogu wdrożenia systemu opakowań zwrotnych, wskazanego przez producenta samochodów, wytwórca części nie może zostać jego poddostawcą.

To tylko jedna strona medalu, bo – poza możliwością nawiązania współpracy z producentem – system opakowań daje dostawcy części także inne korzyści.

Tak. Stosowanie systemu opakowań wielokrotnego użytku pozwala na optymalizację kosztów po stronie producentów części i podzespołów, ponieważ pojemniki nie są już jednorazową pozycją kosztową. Przy czym system ten wymaga ze strony osób odpowiedzialnych za zarządzenie nim pewnej systematyczności i uwagi. Wspomniałem wcześniej o tym, że dopiero po określonym czasie, w którym opakowania pozostają w obiegu, system zaczyna generować koszty. Istotą systemu jest, aby tych kosztów uniknąć.

Obserwujemy jednak, że w firmach z branży motoryzacyjnej, gdzie systemy te zostały wdrożone, nie działają one w pełni optymalnie. Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka. Producenci części nie mają świadomości, że zarządzanie opakowaniami może dać im oszczędności, a nasze obserwacje pokazują aż 12% potencjał w tym zakresie. Brakuje specjalistów z tej dziedziny lub zatrudnienie ich jest bardzo trudne. Wyzwanie stanowi też brak polskojęzycznych przewodników i szkoleń dotyczących zarządzania systemami opakowań.

W jaki sposób Grupa DEKRA w Polsce wspiera dostawców części i podzespołów w dostosowaniu do wymogów stosowania systemów opakowań zwrotnych?

W dwojakiej formie. Pomagamy identyfikować i usuwać braki zarówno w warstwie procesowej, jak i personalnej. Po pierwsze, wraz z naszymi partnerami, realizujemy audyty, w ramach których sprawdzamy, czy system opakowań został wdrożony prawidłowo i czy zarządzany jest we właściwy sposób przez odpowiednio przygotowane do tego osoby. Jeżeli pojawiają się jakieś nieprawidłowości, wskazujemy pole do poprawy.

Po drugie, prowadzimy szkolenia, które mają dać uczestnikom pełną wiedzę dotyczącą kluczowych aspektów systemu opakowań zwrotnych. Pozwoli im ona unikać pułapek organizacyjnych i finansowych, związanych z brakiem świadomości na temat zasad korzystania z tego typu opakowań i podejmować optymalne decyzje w zakresie ich wyboru.

Dziękuję za rozmowę

Więcej informacji nt. szkoleń DEKRA pod linkiem.

0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Link International Transport
YETICO S.A.
Sigfox Poland Sp. z o.o.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
VIA Technika Obróbki Powierzchniowej Sp. z o.o.
SAFECHEM Europe GmbH