Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Technologia rzeczywistości rozszerzonej (Augmented Reality, AR) kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnymi grami smartfonowymi, które łączą prawdziwy świat fizyczny (ulice, budynki, ukształtowanie terenu) z wirtualnymi obiektami nałożonymi na to, co widzimy poprzez ekran urządzenia.

Obrazy z naszej rzeczywistości, rejestrowane przez kamerę smartfona, zsynchronizowane zostają z animacjami trójwymiarowymi i statycznymi grafikami, generowanymi komputerowo w taki sposób, aby ich odbiorca miał poczucie, że obie te sfery stanowią jedność. Wystarczy wspomnieć o grach typu Pokemon Go lub aplikacjach wykorzystywanych przez popularne firmy meblarskie. Prawdziwy świat fizyczny zostaje „rozszerzony” o obiekty wirtualne - w przeciwieństwie do technologii rzeczywistości wirtualnej (Virtual Reality, VR), która w całości symuluje świat stworzony komputerowo.

Rzeczywistość rozszerzona służy nie tylko do rozrywki. To także poważne rozwiązania przemysłowe i niezwykle skuteczne wsparcie dla pracowników, zwłaszcza w tworzeniu prototypów, w procesach planowania produkcji i logistyki jak również utrzymania ruchu. Tam, gdzie potrzebna jest precyzja, gdzie tworzy się innowacyjne projekty i gdzie jest możliwość zwiększenia produktywności pracowników, dzięki rozwiązaniom Przemysłu 4.0 technologia AR sprawdza się znakomicie.

Technologia rzeczywistości rozszerzonej coraz silniej gości w przemyśle motoryzacyjnym. Od kilku miesięcy stosowane jest w obu fabrykach Volkswagen Poznań, w Poznaniu i we Wrześni. Wybrano rozwiązanie wykorzystujące technologię AR, ponieważ do jej wykorzystania potrzebne są tylko: okulary obsługujące technologię AR, serwer oraz modele w odpowiednim formacie. Wybrane rozwiązanie jest stosunkowo tanim rozwiązaniem, ponieważ nie wymaga dużych inwestycji początkowych oraz kosztów utrzymania natomiast obecnie funkcjonujący proces jest bardzo długotrwały i kosztowny. Jest to pierwsze takie rozwiązanie na miarę całego koncernu VW.
Slajd5
Rozwiązanie stosowane w polskich fabrykach marki VW Samochody Użytkowe powstało we współpracy z poznańską firmą Apzumi. System opracowany przez Apzumi łączy funkcje AR z algorytmami uczenia maszynowego i integruje dane z wewnętrznych systemów. Wykorzystywana jest możliwości okularów Hololens, przez pracowników produkcyjnych, inżynierów i projektantów w sektorze przemysłowym. Innowacyjność zaprojektowanego rozwiązania tkwi w połączeniu funkcji rozpoznawania przestrzeni, wyświetlania obiektów holograficznych i elementów sztucznej inteligencji, przy jednoczesnym postrzeganiu otaczającej pracownika rzeczywistości (łączenie hologramów z rzeczywistością). Takie rozwiązanie daje użytkownikowi wiele korzyści - może on oglądać wyświetlany hologram z różnej perspektywy, ponieważ zachowuje on stałe położenie w przestrzeni. Dodatkowo może za pomocą komend głosowych i gestów wchodzić w interakcję z obiektami (przenosić, obracać, itp.)

Od projektu do wdrożenia
Celem projektu realizowanego w Volkswagen Poznań było usprawnienie projektowania oraz testowania pojemników specjalnych - jednej z krytycznych składowych systemu logistycznego w przemyśle motoryzacyjnym. W ciągu roku w fabrykach VW w Poznaniu i Wrześni wprowadzanych jest nawet kilkadziesiąt nowych konstrukcji pojemników specjalistycznych, w których transportowane są części wymagające szczególnej ochrony w procesie od dostawców do fabryki. Największe konstrukcje podłogi pojemników osiągają wymiary nawet do 5,4 x 2,2 m. Każdy pojemnik musi zostać zaprojektowany uwzględniając specyfikę transportowanych elementów. Dopasowywane są wymiary, elementy wzmacniające oraz mechanizmy blokujące. Wykorzystanie AR pozwala na szybsze opracowanie i zwizualizowanie koncepcji przyszłego pojemnika. Co więcej, całość odbywa się przy wykorzystaniu modeli 3D bez konieczności posiadania fizycznych części.

Po zaprojektowaniu pojemniki są testowane pod kątem kompatybilności z systemami transportu, docelowymi lokalizacjami i otoczeniem linii montażowej. Dzięki rozszerzonej rzeczywistości weryfikowane jest dopasowanie części, wykorzystanie przestrzeni i ergonomia pracy. Pozwala to na znaczne oszczędności, gdyż cały proces jest możliwy do zrealizowania bez konieczności budowy fizycznego prototypu pojemnika.

- Wdrożenie AR Container Planning to przede wszystkim oszczędność kosztów transportu pojemników prototypowych wysyłanych od firm konstrukcyjnych. Wirtualny model pojemnika może być sprawdzony przez planistę w dowolnym otoczeniu i czasie przed ostatecznym wybudowaniem pojemnika i transportem do naszego zakładu produkcyjnego - wyjaśnia Tomasz Rudalski, Projekt Manager wdrożenia w fabryce VW we Wrześni.


Pełna wersja artykułu jest dostępna w najnowszych wydaniu kwartalnika AutomotiveSuppliers.pl review.
 
automotivesuppliers pl review 44 Pobierz kwartalnik
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
Linde  Material Handling Polska Sp. z o. o.
Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.
EFAFLEX Polska Sp. z o.o.
Gotec Plastics Polska sp. z o.o.
Bodycote Polska Sp. z o.o.