Firma MAN zainwestowała w rozbudowę polskiego zakładu produkcyjnego około 200 milionów euro. Zakład został powiększony o około jedną trzecią swojej dotychczasowej powierzchni i zajmuje obecnie 41 hektarów – niemal tyle co 60 boisk piłkarskich. Wcześniej produkowano tu tylko ciężkie samochody ciężarowe, lecz od teraz zakład będzie produkował także pojazdy lekkie i średnie. Po przebudowie z linii montażowej w Krakowie będzie zjeżdżać około 300 pojazdów i kabin dziennie w systemie trzyzmianowym, a zatem trzykrotnie więcej niż dotychczas. Ponadto wybudowano nową ciepłownię na pelet, która z kolei wnosi swój wkład w planowaną neutralność zakładu w zakresie emisji CO2.
Podczas ceremonii otwarcia z udziałem polityków, władz lokalnych i innych zaproszonych gości Alexander Vlaskamp, prezes zarządu MAN Truck & Bus SE, powiedział: "Rozbudowa zakładu jest kluczowym elementem transformacji firmy MAN. Głęboko zrestrukturyzowaliśmy naszą sieć produkcyjną. Dzięki temu jesteśmy znacznie bardziej konkurencyjni w tych trudnych czasach."
Wraz z rozbudową utworzono około 1 500 nowych miejsc pracy. Obecnie w zakładzie pracuje łącznie ponad 2 600 pracowników - trzykrotnie więcej niż przed rozbudową. Oznacza to, że 15 lat po otwarciu najmłodszy zakład w sieci produkcji samochodów ciężarowych może kontynuować swoją historię sukcesu jako wydajny zakład produkcyjny i najlepszy pracodawca.
|
"Kraków to zakład o wysokiej efektywności i wysokich kwalifikacjach. Jest tu montowanych około dwóch trzecich wszystkich ciężarówek MAN i kabin pojazdów ciężarowych o najwyższej jakości. Ponadto, dzięki zmodyfikowanym ciężarówkom oferujemy pojazdy indywidualnie dostosowane do potrzeb naszych klientów" - mówi szef produkcji MAN Michael Kobriger.
W ramach rozbudowy powstała hala o powierzchni 32 000 metrów kwadratowych przeznaczona do produkcji kabin oraz hala o powierzchni 10 000 metrów kwadratowych przeznaczona na Centrum Modyfikacji Ciężarówek i montaż końcowy. Uzyskano wszystkie niezbędne certyfikaty a odbiory zostały pomyślnie zakończone. Intensywne szkolenia nowych pracowników w zakresie systemów i narzędzi odbyło się w zakładzie w Monachium, co zapewni jednolite standardy w sieci produkcyjnej.
Dzięki przejęciu lekkich i średnich serii krakowski zakład MAN nadal jest w stanie oferować pełną gamę samochodów ciężarowych w najwyższej jakości. Ponadto, w przypadku pojazdów ciężkich Kraków pełni rolę zakładu równoważącego możliwości produkcji dla zakładu głównego w Monachium, gdzie potrzebne jest miejsce na mieszaną produkcję konwencjonalnych i akumulatorowo-elektrycznych pojazdów ciężarowych. Monachium jest obecnie w trakcie przebudowy pod kątem elektryfikacji. Już w przyszłym roku rozpocznie się tam seryjna produkcja pierwszego MAN eTruck. Kraków i Monachium stanowią zatem silny duet partnerski w grupie ciężarówek.