Mangata Holding, polska grupa przemysłowa działająca w segmentach produkcji podzespołów i komponentów dla motoryzacji, armatury i automatyki przemysłowej oraz elementów złącznych, po trzech kwartałach 2023 r. zaraportowała 748,6 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży.
Największy przychodowo segment podzespołów dla motoryzacji i komponentów (prawie 57% udziału w przychodach Grupy), za który odpowiadają spółki Kuźnia Polska oraz Masterform, odnotował spadek przychodów ze sprzedaży o 6,1% rdr. do wartości 425 mln zł.
Na sytuację w tym segmencie wpłynęły m.in. okresowe przestoje w fabrykach samochodów – strajki w USA czy sytuacja związana z wpływem czynników klimatycznych. Wyższy popyt na wyroby segmentu podzespołów dla motoryzacji i komponentów ukierunkowane do branży samochodów osobowych, częściowo zrekompensował spadki popytu z innych branż obsługiwanych przez spółki segmentu (w tym do maszyn rolniczych oraz hydrauliki). W perspektywie kolejnych miesięcy zakładane jest utrzymanie bezpiecznego portfela zamówień z branży automotive.
Jednak wyższy popyt na wyroby segmentu podzespołów dla motoryzacji i komponentów ukierunkowane do branży samochodów osobowych, częściowo zrekompensował spadki popytu z innych branż obsługiwanych przez spółki segmentu (w tym do maszyn rolniczych oraz hydrauliki). W perspektywie kolejnych miesięcy zakładane jest utrzymanie bezpiecznego portfela zamówień z branży automotive.
- Zaprezentowane wyniki są efektem presji niższego popytu na rynku. Należy też zwrócić uwagę na bardzo wysoką bazę odniesienia z roku 2022. Analogiczny okres w ubiegłym roku był dla holdingu rekordowy. W przeciwieństwie do poprzedniego okresu doświadczyliśmy niższych wolumenowo poziomów sprzedaży, których spadek szczególne dał się odczuć w drugim i trzecim kwartale - stwierdził Leszek Jurasz, prezes zarządu, dyrektor generalny spółki Mangata Holding – Działamy w warunkach szczególnych, niestabilnej gospodarki wynikającej z wysokiej inflacji i zmiennych warunków geopolitycznych. Podejmujemy szereg decyzji mających na celu poprawę efektywności operacyjnej. Dotyczy to połączenia spółek w segmencie podzespołów do motoryzacji oraz procesu reorganizacji w segmencie armatury i automatyki przemysłowej. To wszystko ma podnieść konkurencyjność Grupy i jeszcze lepiej przystosować ją do dynamicznych zmian, jakie zachodzą w światowym przemyśle – dodał prezes.
Pomimo niestabilnego otoczenia zewnętrznego Grupa Mangata Holding po trzech kwartałach br. wypracowała solidne wynik finansowe. W perspektywie najbliższych miesięcy holding oczekuje wpływu kolejnych, sukcesywnie wdrażanych projektów optymalizacyjnych.
- Efekty projektów przełożą się także na rok 2024. Spółki Grupy są w trakcie opracowywania budżetów na przyszły rok. Będziemy kontynuować realizację kluczowych założeń strategicznych dla poszczególnych segmentów, a szczególny nacisk będziemy kłaść na optymalne wykorzystanie dostępnych mocy produkcyjnych – zapewnił prezes Leszek Jurasz – W dłuższej perspektywie na popyt rynkowy we wszystkich segmentach operacyjnych Grupy wpłynąć może spowolnienie gospodarcze, które coraz wyraźniej widać u naszych partnerów w Europie Zachodniej. Jednym ze sposobów przeciwdziałania negatywnym następstwom globalnego spowolnienia będzie dalsza dywersyfikacja dostawców i zróżnicowanie rynków odbiorców i zleceniodawców. Zarówno w kraju, jak i za granicą - podsumował prezes zarządu.
Polska
Mangata Holding: silna pozycja na rynku automotive
- Szczegóły
- Autor: Mangata Holding