Innowacyjne projekty z obszaru cyklu życia baterii, czyli np. produkcji, recyklingu lub ponownego wykorzystania ogniw i baterii, mają szansę na wsparcie finansowe w ramach specjalnego mechanizmu finansowania IPCEI (Important projects of common European interest).
Zainteresowane przedsiębiorstwa do poniedziałku 6 maja mogą zgłaszać propozycje swoich projektów do Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. W dobie transformacji w stronę elektromobilności i odnawialnych źródeł energii, technologie związane z magazynowaniem energii są jednym z podstawowych zagadnień, jakimi się zajmujemy. W związku z tą transformacją Europa nie może być zależna od dwóch czy trzech liderów, którzy produkują poza Unią Europejską. Pomyślność konkurencyjności europejskiej gospodarki wobec rynków pozaeuropejskich wymaga uaktualnienia więzi gospodarczych pomiędzy europejskimi partnerami i wzniesienia ich na poziom bardziej zaawansowanych form współpracy - wyjaśniła Min. Jadwiga Emilewicz.
IPCEI to jeden z ważniejszych instrumentów, za pomocą których Komisja Europejska wspiera European Battery Alliance (EBA) - inicjatywę KE z 2017 r., której celem jest połączenie wysiłków europejskich państw oraz firm na rzecz budowy silnego europejskiego przemysłu produkcji ogniw i baterii. Szacuje się, że wartość tego rynku w Europie w 2025 roku osiągnie ok 250 miliardów euro.
Celem Komisji Europejskiej oraz europejskiej strategii przemysłowej jest uczynienie z UE światowego lidera w dziedzinie bezemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym. Jednym z kluczowych wymiarów transformacji w kierunku czystej mobilności jest podtrzymanie globalnej konkurencyjności europejskiego sektora motoryzacyjnego poprzez zbudowanie w Europie przemysłowych zdolności w zakresie pełnego cyklu życia ogniw i baterii. Kompetencje te w XXI w. mają strategiczne znaczenie gospodarcze i obejmuje obszary od produkcji surowców i materiałów, poprzez konstrukcję i produkcję ogniw i baterii, aż po ich powtórne wykorzystanie oraz recykling.
IPCEI to jeden z ważniejszych instrumentów, za pomocą których Komisja Europejska wspiera European Battery Alliance (EBA) - inicjatywę KE z 2017 r., której celem jest połączenie wysiłków europejskich państw oraz firm na rzecz budowy silnego europejskiego przemysłu produkcji ogniw i baterii. Szacuje się, że wartość tego rynku w Europie w 2025 roku osiągnie ok 250 miliardów euro.
Celem Komisji Europejskiej oraz europejskiej strategii przemysłowej jest uczynienie z UE światowego lidera w dziedzinie bezemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym. Jednym z kluczowych wymiarów transformacji w kierunku czystej mobilności jest podtrzymanie globalnej konkurencyjności europejskiego sektora motoryzacyjnego poprzez zbudowanie w Europie przemysłowych zdolności w zakresie pełnego cyklu życia ogniw i baterii. Kompetencje te w XXI w. mają strategiczne znaczenie gospodarcze i obejmuje obszary od produkcji surowców i materiałów, poprzez konstrukcję i produkcję ogniw i baterii, aż po ich powtórne wykorzystanie oraz recykling.
Polska uczestniczy w inicjatywie EBA Komisji Europejskiej dzięki staraniom Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz współpracuje w tym obszarze m.in. ze swoimi odpowiednikami w Niemczech - ministrem Peterem Altmaierem - oraz Francji m.in. ministrem Bruno Le Maire’em.
Minister Emilewicz zaznacza: Zachęcam firmy do składania projektów dotyczących szeroko pojętego łańcucha wartości pełnego cyklu życia ogniw oraz baterii nowej generacji dla pojazdów elektrycznych oraz stacjonarnych systemów magazynowania energii.
O jakich projektach mowa?
Projekt może uzyskać wsparcie finansowe z zastrzeżeniem, że jego przedmiot spełnia kryteria określone w pkt. 3. komunikatu Komisji (Dz. Urz. UE. 2014/C 188 /02). Koszty kwalifikowalne, to koszty wymienione w załączniku do komunikatu Komisji w sprawie kryteriów analizy zgodności pomocy państwa z rynkiem wewnętrznym w celu promowania realizacji ważnych projektów wspólnego, europejskiego interesu w granicach luki w finansowaniu projektu.
Treść przesłanych koncepcji uznana zostanie za tajemnicę przedsiębiorstwa tylko wówczas, gdy zgłaszający dokona wyraźnego zastrzeżenia na piśmie. Tożsamość podmiotów zgłaszających koncepcje pozostanie informacją publiczną.
Minister Emilewicz zaznacza: Zachęcam firmy do składania projektów dotyczących szeroko pojętego łańcucha wartości pełnego cyklu życia ogniw oraz baterii nowej generacji dla pojazdów elektrycznych oraz stacjonarnych systemów magazynowania energii.
O jakich projektach mowa?
Projekt może uzyskać wsparcie finansowe z zastrzeżeniem, że jego przedmiot spełnia kryteria określone w pkt. 3. komunikatu Komisji (Dz. Urz. UE. 2014/C 188 /02). Koszty kwalifikowalne, to koszty wymienione w załączniku do komunikatu Komisji w sprawie kryteriów analizy zgodności pomocy państwa z rynkiem wewnętrznym w celu promowania realizacji ważnych projektów wspólnego, europejskiego interesu w granicach luki w finansowaniu projektu.
Treść przesłanych koncepcji uznana zostanie za tajemnicę przedsiębiorstwa tylko wówczas, gdy zgłaszający dokona wyraźnego zastrzeżenia na piśmie. Tożsamość podmiotów zgłaszających koncepcje pozostanie informacją publiczną.