Oto kilka liczb, które pokazują, jak w ostatnich latach gwałtownie wzrosło znaczenie oprogramowania dla sektora motoryzacyjnego: dziesięć lat temu wszystkie elektroniczne jednostki sterujące pojazdu klasy kompaktowej składały się z dziesięciu milionów linii kodu oprogramowania. W obecnych modelach liczba ta osiągnęła 100 milionów linii kodu, podczas gdy luksusowe pojazdy mogą pochwalić się nawet 150 milionami.
Jednym z czynników stojących za rosnącym udziałem oprogramowania w pojazdach są zmiany w oczekiwaniach klientów końcowych wobec przyszłych samochodów osobowych. Kierowcy chcą korzystać z funkcji dodatkowych i wspomagających w inny sposób: z elastyczną aktywacją i możliwością opłacenia ich w razie potrzeby, natychmiast i bez konieczności jazdy do warsztatu. Chcą mieć płynny dostęp do aplikacji na własnych smartfonach, nawet w samochodzie; albo: nie chcą już posiadać własnych pojazdów, ale raczej rezerwować je w krótkim czasie za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Pojazd definiowany programowo (SDV) jest odpowiedzią na wiele z tych życzeń na przyszłość.
Już teraz widać, że samochód definiowany programowo to znacznie więcej niż "smartfon na kółkach", nawet jeśli działanie pojazdu coraz bardziej przypomina działanie smartfona. Różnica polega na jakości i ilości komponentów sprzętowych, które muszą być inteligentnie połączone przez platformę oprogramowania, aby umożliwić wygodne i bezpieczne przemieszczanie się.
"W miarę jak branża zmierza w kierunku pojazdów definiowanych programowo, które obejmują scentralizowaną domenę i kontrolery strefowe, ZF wykorzystuje swoje wieloletnie doświadczenie w zakresie sprzętu i oprogramowania do sterowania ruchem pojazdów, aby pomóc w tworzeniu nowych funkcjonalności i zwiększenia poziomów autonomiczności," zwraca uwagę Rafał Zatorski, dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Polsce.
Większa moc obliczeniowa - nowe architektury elektroniczne
Takie podejście to coś więcej niż przyszły trend. Stało się ono bowiem rzeczywistością w działach rozwoju producentów samochodów i ich dostawców technologii, w tym Grupy ZF. Ma to konkretne podłoże techniczne: "Nowoczesne samochody osobowe mają dostęp do ogromnej mocy obliczeniowej - tak zwanych komputerów o wysokiej wydajności" - wyjaśnia dr Dirk Walliser, starszy wiceprezes ds. badań i rozwoju, innowacji i technologii oraz produktów i usług cyfrowych w ZF. "To z kolei umożliwia tworzenie nowych architektur elektroniki: Bardziej złożone oprogramowanie może kontrolować, koordynować i łączyć wiele systemów". Oznacza to, że w przyszłości oprogramowanie będzie odgrywać znacznie większą rolę w wyznaczaniu możliwości samochodu. Sprzęt, tj. elementy wykonawcze, takie jak układ kierowniczy i hamulcowy, już dziś można kontrolować cyfrowo - między innymi dzięki inteligentnym systemom steer-by-wire firmy ZF..
Pełna wersja artykułu jest dostępna w kwartalniku AutomotiveSuppliers.pl review 3/2023.
Pobierz kwartalnik |
Archiwalne wydania „AutomotiveSuppliers.pl review” są dostępne bezpłatnie w serwisie AutomotiveSuppliers.pl (dla subskrybentów).