Innowacyjne rozwiązania oparte na technologii blockchain czy przemysłowym internecie rzeczy będą rozwijane w ramach pierwszej edycji Pilot Maker Elektro ScaleUp.
Korporacje zaangażowane w program wybrały właśnie startupy, z którymi będą współpracować.
Spośród kilkudziesięciu startupów, które przystąpiły do pierwszego naboru do Pilot Maker Elektro ScaleUp, wybrano dziewięć, oceniając proponowane przez nie rozwiązania, jako możliwe do komercyjnego wdrożenia na dużą skalę. Z innowacji skorzystają partnerzy programu: TAURON, PKN ORLEN, Carrefour, Synerise, Siemens, PKP Telkol oraz fundusz inwestycyjny Larq, właściciel wypożyczalni rowerów miejskich NextBike.
- Oczekiwaniem startupów w programie Pilot Maker Elektro ScaleUp jest zdobycie pierwszego dużego klienta i wyskalowanie swojego rozwiązania. Korporacje dążą natomiast do zbudowanie nowego, dochodowego biznesu w obszarze elektromobilności - wyjaśnia Magdalena Jackowska-Rejman, prezes techBrainers, który został wybrany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na operatora programu. - Udało nam się uchwycić obie perspektywy, czego efektem będzie komercyjne wdrożenie prawdziwie innowacyjnych rozwiązań - dodaje.
- Cieszymy się, że duże firmy są zainteresowane innowacjami, tak istotnymi dla rozwoju polskiej gospodarki, i współpracują z młodymi przedsiębiorcami. Elektromobilność to branża, która potrzebuje silnego wsparcia, a jej potencjał jest ogromny. Dzięki współpracy korporacji i pomysłowych startupów mamy szansę wdrożyć przyszłościowe rozwiązania, które rozwiną polskie firmy, otwierając im drzwi na zdobycie zagranicznych rynków oraz podniosą nasz poziom technologiczny - powiedziała wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Startup Elmodis rozwinie przemysłowy internet rzeczy w infrastrukturze ładowania pojazdów elektrycznych. Pozwoli to szybko wykrywać problemy w ich działaniu poprzez diagnostykę anormalnych zachowań, w tym związanych z pojazdami, złączami czy kablami. - Nasze rozwiązania zwiększą efektywność działania ładowarek od kilku do kilkunastu procent. Przy kosztach eksploatacji sięgających kilkuset milionów złotych oferujemy więc oszczędności na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych - szacuje Artur Hanc, prezes Elmodisu.
Rozwój elektromobilności wymaga zaawansowanych rozwiązań informatycznych. Fleetnet rozbuduje oprogramowanie do bezobsługowego wynajmu samochodów elektrycznych. Projekt uwzględnia zdalną obsługę pojazdów poprzez komunikację z nimi za pomocą urządzeń telemetrycznych. Do zarządzania mocą w stacjach ładowania posłuży natomiast system tworzony przez Enelion - Jeśli w tym samym momencie sto tysięcy kierowców będzie chciało naładować swoje elektryczne samochody w ładowarkach niskiej mocy, w sieci pojawi się zapotrzebowanie na 1 gigawat mocy. To olbrzymia wartość! Dla porównania, obecna moc elektrowni w Polsce wynosi 20-25 gigawatów - wyjaśnia Krzysztof Wasielewski, prezes Enelionu. - Nasze oprogramowanie pozwoli dynamicznie reagować, gdy zapotrzebowanie na moc będzie zbyt duże. System będzie promował ładowanie pojazdów nocą, gdy występują nadwyżki produkcji energii -.
MC2 Energy oraz FlexiDao pracują natomiast nad wykorzystaniem w elektromobilności blockchainu. Zastosowanie tej technologii w procesie ładowania pojazdów elektrycznych pozwala zautomatyzować dostawy i rozliczenia między uczestnikami rynku elektromobilności: dostawcami energii, właścicielami gruntu, operatorami ładowarek czy pośrednikami płatności. Blockchain pozwoli też pokazać klientom, jakie jest źródło energii, którą ładują pojazd. Dzięki temu koncerny energetyczne będą mogły zagwarantować, że użyty prąd został wyprodukowany z odnawialnych źródeł energii.
Do kolejnej rundy Pilot Maker Elektro Scale Up trafił też startup Duellera, który chce stworzyć pierwszy w Polsce i jeden z nielicznych w Europie system długoterminowego wynajmu rowerów elektrycznych dla konsumentów indywidualnych i podmiotów grupowych, w tym samorządów. Firma chce dostarczać pojazdy spersonalizowane, dostosowane do potrzeb swoich klientów. Zaoferuje też narzędzia informatyczne do obsługi wynajmu, w tym aplikację mobilną, która za pośrednictwem specjalnych czytników skomunikuje się z pojazdem. Scentralizowany system ładowania baterii do rowerów elektrycznych stworzy natomiast BatteryCab. - Pracujemy nad specjalnymi szafami, w których będziemy bezpiecznie transportować baterie. Zwiększymy ich efektywność i zapewnimy im bezpieczeństwo - wyjaśnia Bartosz Częścik z BatteryCab.
- Pilot Maker Elektro Scale Up udowadnia, że w polskich firmach drzemie olbrzymi potencjał innowacji. Wydobywamy je i dajmy im szansę rozwinąć się na dużą skalę. Ten program realnie napędza rozwój zaawansowanych technologicznie urządzeń infrastruktury i systemów informatycznych dla rynku elektromobilności - mówi Marcin Seniuk, dyrektor Departamentu Rozwoju Startupów PARP. - W niedługiej przyszłości może być to ważny sektor polskiej gospodarki, produkujący również na eksport - ocenia.
Celem Pilot Maker Elektro Scale Up jest komercjalizacja 23 innowacji dla elektromobilności. Zakwalifikowane startupy otrzymują wsparcie ekspertów oraz mogą liczyć nawet na 550 tys. zł dofinansowania na rozwój swoich innowacji - tak wysokiej dotacji nie oferuje żaden inny program z serii Scale Up, zarządzanych przez Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Startupy zainteresowane udziałem w drugiej rundzie Pilot Maker Elektro Scale Up już dziś mogą zgłaszać się do programu za pośrednictwem strony www.pilotmaker.pl.
Spośród kilkudziesięciu startupów, które przystąpiły do pierwszego naboru do Pilot Maker Elektro ScaleUp, wybrano dziewięć, oceniając proponowane przez nie rozwiązania, jako możliwe do komercyjnego wdrożenia na dużą skalę. Z innowacji skorzystają partnerzy programu: TAURON, PKN ORLEN, Carrefour, Synerise, Siemens, PKP Telkol oraz fundusz inwestycyjny Larq, właściciel wypożyczalni rowerów miejskich NextBike.
- Oczekiwaniem startupów w programie Pilot Maker Elektro ScaleUp jest zdobycie pierwszego dużego klienta i wyskalowanie swojego rozwiązania. Korporacje dążą natomiast do zbudowanie nowego, dochodowego biznesu w obszarze elektromobilności - wyjaśnia Magdalena Jackowska-Rejman, prezes techBrainers, który został wybrany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na operatora programu. - Udało nam się uchwycić obie perspektywy, czego efektem będzie komercyjne wdrożenie prawdziwie innowacyjnych rozwiązań - dodaje.
- Cieszymy się, że duże firmy są zainteresowane innowacjami, tak istotnymi dla rozwoju polskiej gospodarki, i współpracują z młodymi przedsiębiorcami. Elektromobilność to branża, która potrzebuje silnego wsparcia, a jej potencjał jest ogromny. Dzięki współpracy korporacji i pomysłowych startupów mamy szansę wdrożyć przyszłościowe rozwiązania, które rozwiną polskie firmy, otwierając im drzwi na zdobycie zagranicznych rynków oraz podniosą nasz poziom technologiczny - powiedziała wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Startup Elmodis rozwinie przemysłowy internet rzeczy w infrastrukturze ładowania pojazdów elektrycznych. Pozwoli to szybko wykrywać problemy w ich działaniu poprzez diagnostykę anormalnych zachowań, w tym związanych z pojazdami, złączami czy kablami. - Nasze rozwiązania zwiększą efektywność działania ładowarek od kilku do kilkunastu procent. Przy kosztach eksploatacji sięgających kilkuset milionów złotych oferujemy więc oszczędności na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych - szacuje Artur Hanc, prezes Elmodisu.
Rozwój elektromobilności wymaga zaawansowanych rozwiązań informatycznych. Fleetnet rozbuduje oprogramowanie do bezobsługowego wynajmu samochodów elektrycznych. Projekt uwzględnia zdalną obsługę pojazdów poprzez komunikację z nimi za pomocą urządzeń telemetrycznych. Do zarządzania mocą w stacjach ładowania posłuży natomiast system tworzony przez Enelion - Jeśli w tym samym momencie sto tysięcy kierowców będzie chciało naładować swoje elektryczne samochody w ładowarkach niskiej mocy, w sieci pojawi się zapotrzebowanie na 1 gigawat mocy. To olbrzymia wartość! Dla porównania, obecna moc elektrowni w Polsce wynosi 20-25 gigawatów - wyjaśnia Krzysztof Wasielewski, prezes Enelionu. - Nasze oprogramowanie pozwoli dynamicznie reagować, gdy zapotrzebowanie na moc będzie zbyt duże. System będzie promował ładowanie pojazdów nocą, gdy występują nadwyżki produkcji energii -.
MC2 Energy oraz FlexiDao pracują natomiast nad wykorzystaniem w elektromobilności blockchainu. Zastosowanie tej technologii w procesie ładowania pojazdów elektrycznych pozwala zautomatyzować dostawy i rozliczenia między uczestnikami rynku elektromobilności: dostawcami energii, właścicielami gruntu, operatorami ładowarek czy pośrednikami płatności. Blockchain pozwoli też pokazać klientom, jakie jest źródło energii, którą ładują pojazd. Dzięki temu koncerny energetyczne będą mogły zagwarantować, że użyty prąd został wyprodukowany z odnawialnych źródeł energii.
Do kolejnej rundy Pilot Maker Elektro Scale Up trafił też startup Duellera, który chce stworzyć pierwszy w Polsce i jeden z nielicznych w Europie system długoterminowego wynajmu rowerów elektrycznych dla konsumentów indywidualnych i podmiotów grupowych, w tym samorządów. Firma chce dostarczać pojazdy spersonalizowane, dostosowane do potrzeb swoich klientów. Zaoferuje też narzędzia informatyczne do obsługi wynajmu, w tym aplikację mobilną, która za pośrednictwem specjalnych czytników skomunikuje się z pojazdem. Scentralizowany system ładowania baterii do rowerów elektrycznych stworzy natomiast BatteryCab. - Pracujemy nad specjalnymi szafami, w których będziemy bezpiecznie transportować baterie. Zwiększymy ich efektywność i zapewnimy im bezpieczeństwo - wyjaśnia Bartosz Częścik z BatteryCab.
- Pilot Maker Elektro Scale Up udowadnia, że w polskich firmach drzemie olbrzymi potencjał innowacji. Wydobywamy je i dajmy im szansę rozwinąć się na dużą skalę. Ten program realnie napędza rozwój zaawansowanych technologicznie urządzeń infrastruktury i systemów informatycznych dla rynku elektromobilności - mówi Marcin Seniuk, dyrektor Departamentu Rozwoju Startupów PARP. - W niedługiej przyszłości może być to ważny sektor polskiej gospodarki, produkujący również na eksport - ocenia.
Celem Pilot Maker Elektro Scale Up jest komercjalizacja 23 innowacji dla elektromobilności. Zakwalifikowane startupy otrzymują wsparcie ekspertów oraz mogą liczyć nawet na 550 tys. zł dofinansowania na rozwój swoich innowacji - tak wysokiej dotacji nie oferuje żaden inny program z serii Scale Up, zarządzanych przez Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Startupy zainteresowane udziałem w drugiej rundzie Pilot Maker Elektro Scale Up już dziś mogą zgłaszać się do programu za pośrednictwem strony www.pilotmaker.pl.