Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
automotiveBez poprawy popytu na samochody trudno wyobrazić sobie na dłuższą metę utrzymanie produkcji firm motoryzacyjnych - uważa wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak.

O pomoc do rządów zwróciły się niedawno zarządy międzynarodowych koncernów motoryzacyjnych, pogrążonych w kłopotach w związku ze spadkiem zapotrzebowania na samochody i kryzysem finansowym.

"Kiedyś mówiło się o pierwszym mieszkaniu, może teraz mówmy też o pierwszym samochodzie. W Argentynie przyjęto bardzo interesujące rozwiązanie, gdzie młodzi ludzie kupujący pierwszy samochód mają od firm motoryzacyjnych ofertę ekstra - samochody są dostępne z niższą marżą i mają kredyt z niskim oprocentowaniem" - powiedział w środę dziennikarzom Pawlak, który w Krakowie uczestniczył w Konwencie Marszałków Województw RP.

Według niego, są to rozwiązania, które mogą generować popyt na nowe samochody.

Jak zaznaczył wicepremier, w sektorze motoryzacyjnym potrzebne są rozwiązania spójne w całej UE i możliwie skoordynowane we wszystkich krajach.

"Dla konsumentów, osób indywidualnych bardzo istotne byłoby wprowadzenie łatwiejszych możliwości jeśli chodzi o leasing konsumencki" - mówił. "To dotyczy także spraw związanych np. z VAT i wielkością możliwego odpisu" - wyjaśnił.

"Jeżeli przyjęlibyśmy, że tworzymy warunki do rozwoju finansowania np. poprzez leasing, to warto rozważyć, czy nie można w tym przypadku w działalności gospodarczej potraktować VAT-u jako takiego, który może być w całości odliczony przy cenie samochodu. To by nam mogło upraszczać rozliczenia, a równocześnie generowałoby większy popyt na nowe samochody" -powiedział Pawlak.

Zdaniem ministra gospodarki, "powinniśmy odejść od remontowania staroci na rzecz kupowania nowych samochodów" i sprzedawania ich po kilku latach w dobrej cenie.

Perspektywie polskiego przemysłu motoryzacyjnego ma być poświęcone czwartkowe posiedzenie sejmowej Komisji Gospodarki. Pawlak podkreślił, że ważne będą wnioski posłów. "Bo tu potrzebne są pomysły wykraczające poza granice urzędów" - podkreślił.

Szef resortu gospodarki mówił dziennikarzom, że dla sektora motoryzacyjnego potrzebne są rozwiązania wpierające producentów oraz popyt. Jeśli chodzi o firmy, rząd szuka możliwości uwzględnienia formuły elastycznego podejścia do utrzymania zatrudnienia.(PAP)
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Lubricant Polska Sp. z o.o.
Etyfol
Mondi Simet Sp. z o.o.
MESH Works Inc.
SAFECHEM Europe GmbH
ITA Sp. z o. o.  Sp. k.