Jednocześnie skonsolidowany poziom środków pieniężnych z działalności operacyjnej osiągnął prawie 50 mln PLN (+146% rdr). - W każdych warunkach dążymy do wypracowania solidnych wyników i generowania wartości dla akcjonariuszy. Z jednej strony oczywiście widzimy cykliczne schłodzenie sektora motoryzacyjnego, któremu towarzyszy rosnąca presja producentów pojazdów na koszty. Natomiast z drugiej strony jesteśmy w trakcie kosztownych procesów uruchamiania produkcji dla zupełnie nowych modeli samochodów, które postrzegamy jako czynnik wzrostowy dla Grupy Sanok Rubber w perspektywie długoterminowej - komentuje Piotr Szamburski, Prezes Zarządu Sanok Rubber Company S.A.
- W perspektywie krótkoterminowej pierwszego półrocza spiętrzenie nowych projektów przy niższej skali tych najbardziej dojrzałych powoduje istotny spadek rentowności. To normalne, że w początkowym okresie realizacji kontraktów marże znajdują się zdecydowanie poniżej zakładanych docelowo, czyli po okresie optymalizacji procesu produkcyjnego, który trwa przynajmniej 6-9 miesięcy - dodaje Prezes Szamburski.
Segment wyrobów dla motoryzacji odpowiada za około 60% sprzedaży Grupy Sanok Rubber, a poza zakładami w Polsce kluczem do zwiększania rentowności są zakłady zlokalizowane w Niemczech oraz Meksyku.
- Niemiecki Draftex rozpoczął realizację nowych kontraktów dla jednego z producentów samochodów segmentu premium w oparciu o nową technologię produkcji uszczelek. To było dla nas duże wyzwanie. Z kolei w Meksyku również wystartowaliśmy z produkcją, w sierpniu realizujemy pierwsze sprzedaże. Te dwa zakłady wpływają i będą w istotny sposób wpływać na nasze wyniki jako globalnego dostawcy elementów gumowych dla motoryzacji - wskazał Prezes Piotr Szamburski.
Dla segmentu motoryzacyjnego, który w I półroczu 2019 wzrósł o 8 proc., niezwykle ważny jest realizowany program inwestycyjny na lata 2018-2019 w ramach którego realizowana jest budowa dodatkowej hali w Sanoku na potrzeby produkcji uszczelek karoserii samochodowych. Zgodnie z harmonogramem, zakończenie prac powinno nastąpić pod koniec bieżącego roku.
W samym drugim kwartale warto zwrócić uwagę na segment uszczelek budowlanych (stolarkowe oraz samoprzylepne), który wzrósł o 13 proc. rdr i odpowiada obecnie za około 10 proc. sprzedaży Grupy. Niestety, w ślad za uwarunkowaniami pogodowymi spadła o blisko 5 proc. rdr sprzedaż w segmencie przemysł i rolnictwo, w tym w szczególności w grupie produktowej pasów klinowych dla rolnictwa, odpowiadających w dalszym ciągu za około 15 proc. całkowitej sprzedaży. Relatywnie suche lato (III kw. to okres żniw) nie sprzyja popytowi na pasy klinowe do kombajnów, podczas gdy uwarunkowania pogodowe nie mają bezpośredniego wpływu na pozostałe segmenty sprawozdawcze Spółki.
- W środowisku rosnących kosztów (surowce i rynek pracy), cykliczności koniunktury na rynku automotive oraz przejściowego obniżenia ogólnej rentowności poprzez „pokoleniową” zmianę kontraktów motoryzacyjnych Grupa Sanok Rubber kontynuuje procesy optymalizacyjne. Utrzymujemy bezpieczne wskaźniki finansowe i silną pozycję gotówkową, pozwalającą realizować zarówno program inwestycyjny, jak również politykę dywidendową - podkreśla Piotr Dołęga, Członek Zarządu ds. Finansowych w Sanok Rubber Company S.A.
Sanok Rubber Company (do 2015 r. jako Stomil Sanok) to producent i dostawca wyrobów gumowych z blisko 90-letnią tradycją. Produkty ze względu na technologie wytwarzania można podzielić na artykuły formowe, artykuły wytłaczane, pasy klinowe i mieszanki gumowe. Wyroby wykorzystywane są w motoryzacji (systemy uszczelnień karoserii, systemy antywibracyjne), budownictwie (uszczelki stolarkowe, uszczelki samoprzylepne), a także w przemyśle (pasy klinowe, wyroby dla farmacji, wyroby dla AGD). Grupa Sanok Rubber posiada zakłady produkcyjne w Polsce, Niemczech, Chinach, Meksyku i na Białorusi, a sprzedaż realizowana jest globalnie. Od 1997 roku Sanok RC jest spółką notowaną na rynku głównym GPW.