Wymiana starego taboru oraz zakup nowoczesnych aut, w tym napędzanych prądem elektrycznym - to tylko niektóre założenia wdrażanego przez Pocztę Polską projektu związanego z budową Nowej Architektury Logistycznej.
Usprawnianie usług związanych z rozwojem eCommerce to odpowiedź narodowego operatora na zmiany zachodzące na rynku.
Poczta Polska ma obecnie więcej nowych aut niż jeszcze rok temu. Spółka dysponuje flotą składającą się z ok. 5 tysięcy pojazdów własnych (część jest dzierżawiona lub leasingowana) oraz ok. 2,5 tysiąca aut podwykonawców. W tym roku zasoby zostały wymienione o 54 ciężarówki o ładowności ponad 12 ton i ciągniki siodłowe z naczepami. Średni wiek pojazdów z III i IV kategorii (III kategoria to ciężarówki o ładowności od 8 do 12 ton , IV kategoria to ciężarówki o ładowności ponad 12 ton i ciągniki siodłowe z naczepami) to ok. 2 lat, od 2017 roku obniżył się ponad dwukrotnie.
- Nowoczesna flota zapewnia sprawną realizację usług oraz komfort pracy naszych kierowców. Ważny jest także fakt, że nowoczesne samochody nie zanieczyszczają tak bardzo środowiska jak dotychczas użytkowane. Ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na 20 pojazdów elektrycznych. Liczymy, że już po wakacjach, kierowcy Poczty Polskiej będą jeździć pierwszymi takimi modelami - mówi Jerzy Garycki, dyrektor Pionu Operacji Logistycznych Poczty Polskiej. W pierwszej kolejności operator narodowy chce pozyskać samochody dostawcze o ładowności do 800 kg i dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
Strategia spółki zakłada rozwój oferty logistycznej przy wykorzystaniu nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań. Obecnie pocztowcy przygotowują postępowanie przetargowe na wymianę ponad tysiąca pojazdów w tym głównie w I kategorii (do 3,5 t) oraz III kategorii pojazdów (do 8 t). W planach jest także pozyskanie ponad stu bankowozów.
Od 1 lutego br. Poczta Polska wprowadziła do swojej oferty nową usługę, która umożliwia dostarczenie towarów na paletach do dowolnego miejsca w Europie jak i z Europy do Polski na podstawie stałych umów lub jednorazowych zleceń. Międzynarodowa Przesyłka Paletowa zapewnia obniżenie kosztów transportu, możliwość śledzenia przesyłki, stałe i regularne dostawy w Europie, dostawy do klientów z rozproszoną infrastrukturą oraz dostawy do magazynów centralnych, sieci handlowych i detalicznych.
Spółka chce zmienić sieć logistyczną, której struktura musi zostać dostosowana do potrzeb rynkowych, np. zwiększającego się strumienia przesyłek paczkowych oraz przesyłek międzynarodowych, również tych dostarczanych do Polski spoza Unii Europejskiej. W nowej perspektywie strategicznej do 2023 r. przychody z przesyłek paczkowo-kurierskich mają się podwoić. Rynek przesyłek KEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczkowe) w Polsce wyniesie 10 mld zł. W najbliższych latach będzie on stabilnie wzrastał na poziomie ok. 10 proc. rocznie.