Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Sytuacja na polskim rynku motoryzacyjnym z miesiąca na miesiąc pogarsza się. Zniknęły wszelkie podstawy do optymizmu - uważa IBRM Samar.

Publikowane w mediach dane o sprzedaży samochodów osobowych nie odzwierciedlają, niestety, polskiej rzeczywistości. Owszem, sprzedaż wciąż utrzymuje się na poziomie nieco wyższym niż w roku ubiegłym (0,63% wzrostu), jednak rzeczywista liczba samochodów kupionych w maju przez polskich klientów - osoby prywatne i firmy nie tylko nie osiągnęła poziomu 20 tysięcy sztuk, ale najprawdopodobniej jest jeszcze niższa niż podaje to CEP.
 
Różnica pomiędzy danymi sprzedażowymi a liczbą samochodów osobowych zarejestrowanych w systemie CEP wyniosła na koniec maja ponad 17%. Najprawdopodobniej, rzeczywista różnica pomiędzy liczbą sprzedanych aut przez dealerów a liczbą aut zarejestrowanych ostatecznie na rynku polskim będzie jeszcze większa. Wynika to z faktu, iż część samochodów przed wysyłką jest rejestrowana w kraju i później dopiero po przekroczeniu granicy wyrejestrowywana. Z szacunków wynika, że różnica ta może znacząco przekraczać poziom 20%. Niektórzy dealerzy na podstawie własnych obserwacji twierdzą, że może ona sięgać nawet 30%. Na ostateczną ocenę trzeba będzie jeszcze nieco poczekać.
 
Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów, w ciągu ostatniego miesiąca zarejestrowano w Polsce zaledwie 18 120 samochodów osobowych, o 24,2% mniej niż w maju ubiegłego roku. W stosunku do kwietnia liczba zarejestrowanych samochodów zmniejszyła się o niemal 12%. Od początku roku zarejestrowano w sumie 114 634 samochody osobowe, o 16,2% mniej niż w roku ubiegłym. W tym samym czasie liczba sprowadzonych do Polski i zarejestrowanych  samochodów używanych zmniejszyła się o niemal 40% osiągając poziom 258 650 sztuk.
 
Zdecydowanie większe spadki notowane są po stronie klientów flotowych. W ciągu ostatnich 5 miesięcy firmy zakupiły 44 484 samochody osobowe, o niemal 29% mniej, niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Przyczyny obserwowanego spadku wydają się być jednoznaczne. Po pierwsze kryzys wymuszający na firmach oszczędności, prowadzące z jednej strony do wydłużania okresów eksploatacyjnych, z drugiej zaś do ograniczania parków firmowych. A po drugie, wciąż obecne zamieszanie wokół podatku VAT.

Więcej w serwisie IBRM Samar.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

CVGS Sp. z o.o. Sp. k.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
ABC Colorex Sp. z o.o.
Bodycote Polska Sp. z o.o.
Poliamid Plastics Sp. z o.o.
ZG Lighting Polska Sp. z o.o.