W I kwartale 2009 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1 148 szt., czyli o 284 szt. (+ 32,87%) więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku - poinformowała firma JMK analizy rynku transportowego.
Ten dobry wynik zawdzięczamy rosnącemu eksportowi przy bardzo słabej koniunkturze panującej na krajowym rynku. O sile eksportu w polskim przemyśle autobusowym świadczy układ w „produkcyjnym”rankingu.
Po I kwartale br. najwyższe miejsca zajmują główni eksporterzy autobusów, czyli: MAN, Solaris Scania i Volvo, a osiągnięty pozytywny bilans produkcyjny to także w zasadzie wyłączna zasługa eksportu, który w ciągu I kwartału br. osiągnął poziom 1004 autobusów. To oznacza, że tylko 144 autobusy wyprodukowane w fabrykach zlokalizowanych w naszym kraju zostały zakupionych przez polskich przewoźników.
Zdecydowanym liderem po I kwartale br. jest tutaj MAN z liczbą 435 wyprodukowanych autobusów miejskich. Za nim jest Solaris z doskonałym wynikiem 237 autobusów miejskich.
W I kwartale br. „pod kreską” znalazł się segment autobusów międzymiastowych, gdzie wyprodukowano łącznie 141 szt. - o 48 szt. mniej niż przed rokiem (- 25,39%). To efekt m.in. słabego popytu na takie autobusy ze strony krajowych przewoźników oraz utrzymującego się na początku roku niskiego poziomu produkcji międzymiastowego modelu Volvo 8700, który jest podstawą eksportu w tym segmencie. Po I kwartale br. liderem w produkcji międzymiastowych pojazdów jest Kapena z modelem Irisbus Proway.
Pozytywna sytuacja panuje w segmencie autobusów turystycznych, gdzie wyprodukowano w I kwartale br. r. łącznie 68 autokarów - o 22 szt. więcej niż przed rokiem (+ 47,82%).
Ten dobry wynik zawdzięczamy rosnącemu eksportowi przy bardzo słabej koniunkturze panującej na krajowym rynku. O sile eksportu w polskim przemyśle autobusowym świadczy układ w „produkcyjnym”rankingu.
Po I kwartale br. najwyższe miejsca zajmują główni eksporterzy autobusów, czyli: MAN, Solaris Scania i Volvo, a osiągnięty pozytywny bilans produkcyjny to także w zasadzie wyłączna zasługa eksportu, który w ciągu I kwartału br. osiągnął poziom 1004 autobusów. To oznacza, że tylko 144 autobusy wyprodukowane w fabrykach zlokalizowanych w naszym kraju zostały zakupionych przez polskich przewoźników.
Zdecydowanym liderem po I kwartale br. jest tutaj MAN z liczbą 435 wyprodukowanych autobusów miejskich. Za nim jest Solaris z doskonałym wynikiem 237 autobusów miejskich.
W I kwartale br. „pod kreską” znalazł się segment autobusów międzymiastowych, gdzie wyprodukowano łącznie 141 szt. - o 48 szt. mniej niż przed rokiem (- 25,39%). To efekt m.in. słabego popytu na takie autobusy ze strony krajowych przewoźników oraz utrzymującego się na początku roku niskiego poziomu produkcji międzymiastowego modelu Volvo 8700, który jest podstawą eksportu w tym segmencie. Po I kwartale br. liderem w produkcji międzymiastowych pojazdów jest Kapena z modelem Irisbus Proway.
Pozytywna sytuacja panuje w segmencie autobusów turystycznych, gdzie wyprodukowano w I kwartale br. r. łącznie 68 autokarów - o 22 szt. więcej niż przed rokiem (+ 47,82%).
Produkcja autobusów w Polsce w w I kwartale 2009 r.
Producent | 01-03.2009 | proc. | 01-03.2007 |
MAN Bus Sp. z o. o. | 435 | 27,89 proc. | 344 |
Solaris Bus & Coach | 237 | 20,64 proc. | 86 |
Scania Production Słupsk | 224 | 19,51 proc. | 115 |
Volvo Polska | 119 | 10,37 proc. | 98 |
inni | 133 | 11,59 proc. | 221 |
RAZEM | 1 148 | 100 proc. | 864 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl