2017 rok pod wieloma względami był rekordowy dla sektora motoryzacyjnego w naszym kraju. Nienotowane wcześniej wartości osiągnęły zarówno produkcja sprzedana, zatrudnienie oraz eksport.
Dostępne dane za trzy kwartały wskazują, że wzrosty w 2018 roku nie były już tak wysokie jak rok wcześniej i pobicie ostatnich rekordów będzie trudne.
Produkcja sprzedana
Po trzech kwartałach 2018 roku produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) osiągnęła najwyższy dla tego okresu poziom 113,91 mld złotych. W porównaniu do 2017 r. nastąpił wzrost o 2,6 proc.
Dostępne dane za trzy kwartały wskazują, że wzrosty w 2018 roku nie były już tak wysokie jak rok wcześniej i pobicie ostatnich rekordów będzie trudne.
Produkcja sprzedana
Po trzech kwartałach 2018 roku produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) osiągnęła najwyższy dla tego okresu poziom 113,91 mld złotych. W porównaniu do 2017 r. nastąpił wzrost o 2,6 proc.
Zatrudnienie
Przeciętne zatrudnienie przy produkcji motoryzacyjnej (PKD 29) wzrosło do 202,4 tys., o 4,3 proc. więcej (+8,4 tys. miejsc pracy) niż po trzech kwartałach 2017 roku. Branża przekroczyła w ten sposób rekordową barierę 200 tys.
Eksport
W okresie styczeń-wrzesień 2018 r. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski osiągnął poziom 19,14 mld euro. Choć wynik jest jedynie o 0,45 proc. wyższy niż rok wcześniej (+85,9 mln euro) to stał się on najwyższą wartością w dotychczasowej historii tego sektora.
Podsumowanie
Choć po trzech kwartałach zeszłego roku odnotowano najwyższe wartości (dla produkcji sprzedanej, przeciętnego zatrudniania i eksportu) w historii przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, to wyniki za cały 2018 r. nie będą już tak w pełni optymistyczne. - Z kwartału na kwartał widzimy, że dynamika wzrostu maleje. - zaznacza Rafał Orłowski. - Ponadto główne rynki, Niemcy, Francja, Włochy czy Wlk. Brytania, z którymi powiązany jest przemysł motoryzacyjny w Polsce, a przede wszystkim producenci części, odnotowały znaczące spadki w ostatnim kwartale zeszłego roku.
Więcej o wynikach przemysłu motoryzacyjnego w Polsce.
Przeciętne zatrudnienie przy produkcji motoryzacyjnej (PKD 29) wzrosło do 202,4 tys., o 4,3 proc. więcej (+8,4 tys. miejsc pracy) niż po trzech kwartałach 2017 roku. Branża przekroczyła w ten sposób rekordową barierę 200 tys.
Eksport
W okresie styczeń-wrzesień 2018 r. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski osiągnął poziom 19,14 mld euro. Choć wynik jest jedynie o 0,45 proc. wyższy niż rok wcześniej (+85,9 mln euro) to stał się on najwyższą wartością w dotychczasowej historii tego sektora.
Podsumowanie
Choć po trzech kwartałach zeszłego roku odnotowano najwyższe wartości (dla produkcji sprzedanej, przeciętnego zatrudniania i eksportu) w historii przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, to wyniki za cały 2018 r. nie będą już tak w pełni optymistyczne. - Z kwartału na kwartał widzimy, że dynamika wzrostu maleje. - zaznacza Rafał Orłowski. - Ponadto główne rynki, Niemcy, Francja, Włochy czy Wlk. Brytania, z którymi powiązany jest przemysł motoryzacyjny w Polsce, a przede wszystkim producenci części, odnotowały znaczące spadki w ostatnim kwartale zeszłego roku.
Więcej o wynikach przemysłu motoryzacyjnego w Polsce.