Większość producentów z branży motoryzacyjnej poszukuje technologii automatyzacji, aby sprostać wyzwaniom, zarówno w produkcji, jak i logistyce.
Wyzwania
Segment motoryzacyjny jest najbardziej zrobotyzowaną branżą. Zarówno producenci OEM, jak i ich dostawcy mogą nadal czerpać korzyści z ciągłych postępów w tej dziedzinie. Wielu z nich dostrzega, że autonomiczne roboty mobilne (AMR) zapewniają atrakcyjne możliwości automatyzacji logistyki wewnętrznej i obsługi materiałów w szerokim zakresie procesów i zakładów produkcyjnych.
Oto niektóre z obecnych wyzwań logistycznych, przed którymi stoją producenci samochodów:
- Zakłócenia w łańcuchu dostaw: Niedobory chipów, brakujące materiały i inne części powodują cięcia w produkcji, opóźnienia w dostawach i wyższe koszty logistyczne. Wymagane są inteligentne magazynowanie i intralogistyka.
- Niedobór siły roboczej: Branża motoryzacyjna poszukuje sposobu na przejęcie niewartościowych zadań związanych z transportem wewnętrznym i optymalizację produktywności, by umożliwić firmom wykorzystanie pracowników przy wartościowych zadaniach.
- Zwiększone bezpieczeństwo: Zakłady motoryzacyjne działają w dynamicznych środowiskach, gdzie bezpieczeństwo pracowników jest główną troską. Producenci szukają bezpiecznej alternatywy dla wózków widłowych, które są podatne na uszkodzenia.
- Maksymalna elastyczność: Istniejące sztywne systemy logistyczne nie są w stanie dostosować się do dynamicznych układów fabryk i zmieniających się ustawień. Modele transportu wewnętrznego muszą być szybsze i zdolne do łatwego dostosowania się do konfiguracji intralogistycznej.
Zautomatyzowana logistyka wewnętrzna
Autonomiczne roboty mobilne mogą wspierać szereg procesów. Przykładowo, roboty AMR mogą przenosić materiały, części lub komponenty pomiędzy liniami produkcyjnymi, komórkami lub działami. W zależności od potrzeb mogą jeździć po określonej trasie w sposób ciągły lub odbierać i dostarczać towary na żądanie – w pełni automatycznie.
Pracownicy firmy Faurecia, spędzali 8 godzin dziennie, transportując produkty ze spawalni, przez lakiernię do linii montażowych. Każdy, kto wcześniej wykonywał transport ręczny, zwykle musiał pokonać dystans 8-10 kilometrów w czasie jednej zmiany.
Faurecia opracowała własny moduł górny umożliwiający automatyczny załadunek i rozładunek materiałów. MiR dostarcza elastyczne platformy robotów, na których można łatwo zamontować moduł górny, usprawniając w ten sposób procesy zachodzące wewnątrz firmy. Ponadto Faurecia zintegrowała roboty MiR500 ze swoim systemem ERP, dzięki czemu urządzenia AMR automatycznie otrzymują zamówienia. Wszystko to oznacza, że firma była w stanie w pełni zautomatyzować swój wewnętrzny transport części.
Logistyka przychodząca i utylizacja odpadów
Urządzenia AMR mogą również zastąpić wózki widłowe w długich trasach pomiędzy logistyką przychodzącą a magazynem, aby zoptymalizować transport przychodzących towarów. Mogą też pomóc producentom samochodów w utrzymaniu tzw. szczupłej produkcji, zabierając odpady w trakcie procesu, zgodnie z harmonogramem, albo na żądanie. Wytrzymałe urządzenia AMR mogą być używane do usuwania pustych palet z magazynu lub do umieszczania ich tam.
Visteon Electronics Slovakia produkuje kokpity dla kilku producentów OEM w branży motoryzacyjnej, w tym Volkswagen, Skoda Auto, BMW, Ford, czy Citroen. Kilka lat temu firma używała ręcznych podnośników palet obsługiwanych przez pracowników. Zostały one zastąpione automatycznie kierowanymi pojazdami (AGV), które są nawigowane przez system pasków magnetycznych. Jednak w przypadku konieczności zmiany układu produkcyjnego i infrastruktury wymagają wiele czasu i kosztów.
Firma zdecydowała się na wdrożenie technologii MiR, która obecnie znacząco wspomaga pracę, eliminując potrzebę ręcznego transportu materiału z miejsca A do B. W zakładzie cztery urządzenia MiR200 są wykorzystywane do trzech różnych zadań: dostarczania płytek PCB do linii SMT, zbierania odpadów oraz transportu gotowych elementów z tworzyw sztucznych. Dwa roboty MiR200 dostarczają puste PCB do 9 automatycznych linii SMT, gdzie co godzinę płytki drukowane są uzupełniane o części elektroniczne. Jeden robot pracuje w zakładzie formowania wtryskowego, obsługując trzy maszyny produkcyjne na żądanie. Dodatkowo, inny robot zbiera materiały odpadowe, odkładane przez operatorów i usuwają je z hali produkcyjnej w celu utrzymania szczupłej produkcji.
Konfigurowalność AMR
Powszechność i użyteczność robotów mobilnych w motoryzacji dynamicznie rośnie. Dzięki jednej z największych zalet AMR – ich konfigurowalności – roboty bezproblemowo pracują w ramach danego środowiska pracy i procesów. Dzieje się tak za sprawą otwartości platformy, którą łatwo zintegrować ze sprzętem, jak i oprogramowaniem. Na przykład największy istniejący ekosystem dla zastosowań AMR, MiRGo, oferuje obecnie ponad 140 aplikacji umożliwiających łatwe dostosowanie zautomatyzowanego rozwiązania logistycznego do potrzeb firm produkcyjnych z różnych branż.