Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Zastosowanie robotów mobilnych jest wciąż relatywnie nowym rozwiązaniem w transporcie wewnętrznym zakładów produkcyjnych. Dość szybko adaptuje je branża motoryzacyjna, która jest najbardziej otwarta na wschodzące technologie - mówi Jesper Sonne Thimsen, dyrektor sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Mobile Industrial Robots

Wdrożenia w zakładach takich jak Ford Valencia, Visteon Slovakia czy Nidec GPM w niemieckiej Turyngii potwierdzają, że dzięki robotom mobilnym zadania transportowe można zautomatyzować w prosty, wydajny i ekonomiczny sposób, a tym samym zwiększyć elastyczność produkcji i przesunąć personel do innych obszarów wymagających wsparcia. Firmy często rozpoczynają automatyzację pojedynczych procesów z jednym robotem, po czym stopniowo wdrażają kolejne roboty i rozszerzają zakres ich pracy.

W zakładzie Ford w Walencji trzy roboty mobilne MiR100 przewożą materiały przemysłowe i spawalnicze, w słowackim Visteon cztery roboty MiR200 realizują trzy rodzaje zadań: transport materiałów, usuwanie odpadów i współpraca z maszynami wtryskowymi, natomiast w Nidec GPM trzy roboty MiR100 optymalizują transport materiałów pomiędzy magazynem a linią montażową. We wszystkich zakładach rezultatem wdrożenia było usprawnienie intralogistyki. Elastyczność zapewniania przez autonomiczne roboty mobilne to element, na który zwraca uwagę zarówno Ford, Nidec GPM i Visteon. Każdy z zakładów podkreśla, że roboty mogą być wykorzystywane w szeregu różnych zadań transportowych - w zależności od potrzeb są wyposażone w odpowiednie moduły nastawne lub system MiRHook. Autonomiczna nawigacja i zdolność do pracy w dynamicznych warunkach z jednej strony maksymalizują użyteczność AMR, natomiast z drugiej przyspieszają procesy i eliminują przestoje. Kolejnym istotnym elementem jest brak konieczności zmiany infrastruktury lub layoutu zakładu - umożliwia to szybkie wdrożenie nowej technologii. Dla wszystkich użytkowników istotna jest także prostota obsługi i programowania robotów MiR - operatorzy bez doświadczenia z robotyką mogą efektywnie współpracować z robotami zlecając im zadania, a firmy nie muszą zatrudniać dodatkowych osób do zarządzania automatyką.

Ciągłość produkcji w Ford Walencja
 
Ford jest jednym z wiodących producentów samochodów na świecie. Fabryki Forda są wysoce zautomatyzowane, a kluczowym elementem są w nich roboty przemysłowe. W zakładzie w Almussafes-Valencia w Hiszpanii, jednej z najbardziej innowacyjnych fabryk Forda w Europie produkującej wiele popularnych modeli, takich jak Kuga, Mondeo i S-Max zastosowano roboty mobilne. Zakład ten wytwarza około 2000 samochodów dziennie. W tak ogromnym obiekcie Fordowi udało się zoptymalizować wewnętrzną logistykę dzięki trzem autonomicznym robotom mobilnym MiR100.

Niezakłócone przerwami dostawy materiałów przemysłowych i spawalniczych do poszczególnych stanowisk pracy w wytwórni nadwozi są niezbędne do utrzymania ciągłości produkcji samochodów Forda. Przeprowadzone w fabryce testy wykazały, że jeden robot mobilny uwalnia do 40 roboczogodzin dziennie, co pozwala pracownikom poświęcić się bardziej wymagającym zadaniom. Zastosowane roboty mobilne miały jedną kluczową cechę istotną z punktu widzenia producenta samochodów - do nawigacji robota nie były potrzebne żadne elementy zewnętrzne, takie jak lampy sygnalizacyjne, magnesy lub znajdujące się na podłodze taśmy.

Wszechstronność i elastyczność robotów mobilnych w Visteon Electronics Slovakia
 
Visteon Electronics Slovakia produkuje deski rozdzielcze m.in. dla Volkswagena, Skody Auto, BMW, Forda i Citroena. W zakładzie zastosowano cztery roboty MiR200, które realizują trzy różne zadania. Dwa roboty co godzinę dostarczają płytki PCB potrzebne na 9 automatycznych liniach montażowych elektroniki SMT (Surface Mount Technology). Jeden z robotów usuwa odpady, a czwarty pracuje w budynku przeznaczonym do formowania wtryskowego, obsługując trzy maszyny produkcyjne. Roboty w pełni autonomicznie poruszają się na terenie zakładu produkcyjnego. Otwierają bramy za pomocą modułu Wi-Fi, przejeżdżają przez tunel, omijają przeszkody i zatrzymują się w zaprogramowanej pozycji w trakcie automatycznego załadunku. Są w stanie ocenić zdefiniowaną trasę i zawsze wybrać tę optymalną, bez ingerencji ze strony człowieka.

Technologia robotów mobilnych zapewnia Visteon elastyczność - ten sam robot może być wykorzystywany w różnych aplikacjach w wielu budynkach, przy minimalnych modyfikacjach układu produkcyjnego. Dzięki prostocie obsługi robotom można szybko zlecać zadania, a pracownicy nie muszą znać specyfiki programowania. Zadania dla robota przekazuje się za pomocą funkcjonalnego, atrakcyjnego wizualnie interfejsu użytkownika. Roboty są przyjazne i intuicyjne w użytkowaniu - operator może zlecić przejazd robota za pomocą zaledwie jednego przycisku.

Roboty mobilne w NIDEC GPM Group same odnajdują najszybszą trasę do celu

NIDEC GPM Group jest dostawcą dla sektora motoryzacyjnego. Zastosowanie autonomicznych robotów mobilnych pozwoliło firmie zwiększyć efektywność procesów i obniżyć poziom magazynowanych zapasów. Pracujące w NIDEC 3 roboty mobilne MiR100 zostały wyposażone w system do holowania MiRHook. Roboty przewożą materiały i puste pojemniki pomiędzy magazynem, a linią produkcyjną w zakładzie w Auengrund w niemieckiej Turyngii. Jeden z robotów dostarcza materiały w niemal kompletnie zautomatyzowanym środowisku. Dwa pozostałe dostarczają komponenty do 10 linii produkcyjnych.

Roboty mobilne samodzielnie wybierają najszybszą trasę do celu. Zastosowany hak holowniczy umożliwia idealne mocowanie wózków, także piętrowych i transportowanie ładunków o masie do 300 kg. Roboty autonomicznie nawigują pomiędzy magazynem, a linią montażową, przewożąc pokrywy pomp olejowych, łożyska pomp wodnych i wały napędowe wszędzie tam, gdzie są one potrzebne.
 
Zwrot z inwestycji

Wdrażając roboty mobilne, firmy nie muszą wprowadzać zmian w istniejącym układzie fabryki, a integracja z istniejącą infrastrukturą jest dość prosta, co przekłada się na niskie koszty początkowe. Ponadto, roboty mobilne są niezawodną siłą roboczą, która może pracować przez około 12-15 godzin bez przerwy. W czasie gdy nie mają innych zadań do wykonania zasilane prądem roboty mogą być doładowywane automatycznie, co zapewnia płynność produkcji i ułatwia optymalizację wewnętrznej logistyki. W zależności od aplikacji jeden robot uwalnia w fabryce około dwóch pełnoetatowych pracowników od monotonnej pracy związanej z transportem wewnętrznym, co oznacza, że zwrot z inwestycji jest często krótszy niż rok.

0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Kempny Komponenty
ANT Solutions Sp. z o.o.
Deltax Programming Sp. z o.o.
HQ Plastics
Link International Transport
Etyfol