Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
Firma Mitsubishi Electric dostarcza rozwiązania automatyki i robotyki do przemysłu motoryzacyjnego.

Dostarczamy rozwiązania dla zrobotyzowanch cel:
  • montażowych,
  • kontrolno-testowy
  • lutujących dla układów elektroniki dla motoryzacji
  • dozujących smary

Głównie koncentrujemy się na częściach samochodowych oraz takich elementach jak:
  • elementy wnętrza,
  • części układu napędowego oraz silnika,
  • finalny montaż baterii dla samochodów elektrycznych.

Jak ostatnio przedstawił AutomotiveSuppliers.pl powołując się na S&P Global Mobility liczba samochodów lekkich jaka może być wyprodukowana w 2022 roku może wynieść 81,6mln sztuk. Jest to zatem spadek o 2,6mln przed tym zanim doszło do agresji Rosji na Ukrainę. Porównajmy to z rokiem 2021 gdzie produkcja wyniosła 80,1 mln sztuk. W 2020 było to 77,6 mln sztuk (źródło: https://www.oica.net/category/production-statistics/2021-statistics/)

Światowa produkcja samochodów szacowana była w okresie pandemii nawet na spadek do 70 mln sztuk. To wszystko powoduje „rollercoaster” zamówień jakie OEM wysyłają do swoich dostawców części. Z tym spotykamy się na co dzień przedstawiając roboty do określonych projektów maszyn. Terminy się często zmieniają co spowodowane jest sinusosoidą ze zmienną amplitudą wspomnianych zamówień.

Do czego powyższe doprowadza?
Dzisiejsze aplikacje zrobotyzowane nie będą pracowały jak kiedyś 6 dni w tygodniu na 2 zmiany przez kilkanaście miesięcy a nawet lat. Głównie będą bowiem pracowały w cyklu zmiennym, dostosowując się do zmiennych zamówień OEM.

Tym samym chciałbym tu wprowadzić porównanie z samochodami. Okres pracy na „home office” doprowadził do tego, że samochodem również jeździliśmy nieregularnie, a u wielu osób praca zdalna utrzymuje się do dziś. I tu pozostaje pytanie, czy przy obecnych syntetycznych olejach samochodowych rzeczywiście jest potrzeba wymieniać go co roku lub co 15 000km. Co jeżeli ten olej dalej po roku spełnia swoje wymagane przez producenta właściwości? Oczywiście nie chcę tu wchodzić w polemikę i kwestię trwałości silnika, więc tą sprawę zostawiam.

Natomiast chciałbym przejść do robotów. Mitsubishi Electric wprowadziło do swojej oferty kartę Melfa Smart Plus. Karta służy do realizacji jednej ze strategii utrzymania ruchu jaką jest podejście prewencyjne i predykcyjne. Dziś jednak chciałbym się skupić na podejściu prewencyjnym

Miejsce montażu i widok na kartę można zobaczyć poniżej (Rys. 1).

 melfa
Rys. 1.


Jedną z funkcji karty jest wspomniane utrzymanie ruchu prewencyjne. Karta rozszerza standardową funkcjonalność robotów tj. liczenie czasu jego włączenia do sieci elektrycznej i czasu realnej pracy (do wykonania serwisu) do aktualnego zużycia części serwisowych i części robota.

Części serwisowe, czyli stan zużywania się smarów oraz pasków.

Części robota to przekładnie, łożyska oraz śruba kulowa w przypadku robotów SCARA (czyli robotów 4 osiowych wykorzystywanych np. dla lutowania albo przekładania produktów.)

Karta pozwala na realizacją strategii utrzymania ruchu prewencyjnego bowiem monitoruję wspomniane powyższe parametry. Jak widać je w interfejsie robota można zobaczyć na Rys. 2.

 melfa
Rys. 2.


Rola karty Melfa Smart Plus to wsparcie przy realizacji serwisu robotów wtedy, kiedy one tego wymagają. Zatem realizując serwis oparty na realnym zużyciu możemy dostosować serwis do zmiennych zamówień generowanych przez OEM dla TIER. Tym samym, obrazując to na przykładzie samochodów, skoro nie będę realizował serwisu samochodu co 15 000 km lub co rok, tylko wtedy, kiedy ten olej rzeczywiście się zużyje to mogę optymalizować koszty serwisowe aplikacji zrobotyzowanych. Realne oszczędności będą zależały od wielkości zmian produkcyjnych.

Im bardziej stabilna produkcja części w aplikacjach zrobotyzowanych tj. praca przez 330 dni w roku, tym serwis oparty o czas pracy będzie wtedy realizowany raz do roku. Wtedy karta nie jest zawsze jest niepotrzebna, Tylko to nie jedyna rola karty. Im produkcja zrobotyzowana wykazująca się większą fluktuacją tym może się okazać, że wystarczy serwis raz na 18 lub 20 miesięcy - wtedy pomocna okazuje się rola karty.

Dodatkowo kolejną funkcją karty jest pomiar zużywania się komponentów robota. A zatem drugą jej rolą jest zapobieganie postoju robota poprzez np. zużyte łożysko. Karta zgłosi wcześniej informacji, że należy zaplanować wymianę łożyska. Takie podejście pozwoli na uniknięcie kosztów związanych z postojem robotem a tym samym całej linii.

Więcej informacji przedstawię podczas prezentacji na 11. Forum MotoSolutionsMitsubishi Electric Europe B.V. (Sp. z o.o.) jest Partnerem Branżowym tego wydarzenia (Kraków, 19-20 maja). Porozmawiamy również o tym w jaki sposób te dane monitorować przez gotowe systemy lub systemy, które są już u Państwa.

Serdecznie zapraszam

Jacek Taczała
Robot Product Manager
Mitsubishi Electric Europe B.V. (Sp. z o.o.).

mitsubishi motosolutions


Bliższe informacje o Forum są dostępne na www.motosolutions.pl lub pod tel. 22 215-05-05 i mailem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

RABUGINO Sp. z o.o.
BARIBAL Group
CVGS Sp. z o.o. Sp. k.
Oerlikon Balzers Coating Poland Sp. z o.o.
RADMOT Sp. z o.o.
VEOLIA Water Technologies Sp. z o.o.