Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce w porównaniu do roku ubiegłego utrzymuje trend wzrostowy - informuje IBRM Samar.
W marcu sprzedano 31 106 samochodów, o 3,0% więcej niż w lutym. W porównaniu do marca 2008 roku wzrost wyniósł niemal 2,4%. Łącznie w pierwszym kwartale sprzedano 87 966 samochodów, o 1,20% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Obserwowany wzrost sprzedaży samochodów to w znacznym stopniu wynik zakupów dokonywanych przez klientów zagranicznych - Niemców i Słowaków, dla których polska oferta, za sprawą słabej złotówki, jest dzisiaj bardzo atrakcyjna, a premie płacone przez rządy tych państw dodatkowo zmniejszają koszty zakupu auta.
Jednym z dwóch producentów, którzy w marcu przekroczyli pułap 3000 aut miesięcznej sprzedaży, jest Fiat. Wynik uzyskany w trzecim miesiącu roku wyniósł 3 347 sztuk, co oznacza wzrost o 3,9% w porównaniu do poprzedniego miesiąca, a o 27,4% - w stosunku do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Tym samym Fiat zdecydowanie umocnił się na pozycji lidera polskiego rynku. Łączna sprzedaż samochodów Fiata wyniosła od początku roku 9 385 sztuk, o 20,3% (1 582 sztuki) więcej niż rok wcześniej, i stanowi obecnie 10,7% rynku, podczas gdy przed rokiem - niespełna 9,0%.
Na pozycji wicelidera rynku umocniła się Skoda. Polscy klienci kupili w pierwszym kwartale 9 019 czeskich samochodów osobowych, co pozwoliło przełamać dotychczasową, spadkową tendencję sprzedaży sumarycznej. Tegoroczny wynik jest obecnie o 4,7% większy niż uzyskany w porównywalnym okresie ubiegłego roku, a udział Skody w rynku zwiększył się z 9,9 do 10,3%. To właśnie Skoda jest drugim producentem, który osiągnął w marcu wynik powyżej 3000 sztuk, sprzedając 3 271 swoich aut, o 12,5% więcej niż miesiąc wcześniej, a o 17,6% więcej niż przed rokiem.
Na kolejnych dwóch pozycjach nastąpiła zamiana w porównaniu z poprzednim miesiącem: na trzecim stopniu podium znalazła się Toyota, której samochody znalazły w marcu 2 936 nabywców, natomiast poza podium spadł Opel, który sprzedał w ciągu miesiąca 2 522 auta. W stosunku do ubiegłego roku obie marki wykazały spadki zarówno miesięcznej sprzedaży (Toyota o 31,6%, Opel o 13,8%), jak i sumarycznej: w przypadku Toyoty rezultat 7 866 sprzedanych aut jest o 25,8% mniejszy, w przypadku Opla - 7 514 sztuk to o 9,7% mniej niż przed rokiem. W konsekwencji obaj producenci odnotowali spadek udziału w polskim rynku, dla Toyoty bardziej dotkliwy - z 12,2 do 8,9%; dla Opla nieco łagodniejszy - z 9,6 do 8,5%.
Więcej w serwisie IBRM Samar.