Przypomnijmy, że pierwsze auta w ówczesnej fabryce GM wyprodukowano w 1998 roku. Zakład w Gliwicach był pierwszą inwestycją typu greenfield w produkcję aut w Polsce. W ciągu dwudziestu lat historia zatoczyła koło. W maju 2019 roku nowy właściciel, Grupa PSA, ogłosiła decyzję o uruchomieniu całkowicie nowego rodzaju produkcji w tym mieście. Francuski koncern samochodowy zdecydował, że w Gliwicach będą wytwarzane pojazdy użytkowe (LCV).
Budowa nowego kompleksu typu greenfield rozpoczęła się w czerwcu 2019 roku. Nowy zakład powołanej kilka miesięcy temu spółki Stellantis Gliwice (obejmuje: zakład samochodów użytkowych w Gliwicach, fabryka silników Pure Tech w Tychach oraz Centra Usług Wspólnych w Gliwicach i Tychach) zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie fabryki samochodów osobowych PSA Manufacturing Poland, która zakończyła działalność pod koniec zeszłego roku.
W lipcu zeszłego roku w ramach fazy testowej została wyprodukowana pierwsza karoseria natomiast na początku września zmontowano pierwszy kompletny duży samochód użytkowy. Do końca 2021 roku w starych halach produkcyjnych trwały prace porządkowe, demontaże oraz prace wykończeniowe, ponieważ część powierzchni dawnego zakładu PSA Manufacturing Poland została wykorzystana jako np. hale magazynowe dla zakładu pojazdów użytkowych. Równolegle, w nowym zakładzie przeprowadzano testy systemów produkcyjnych, informatycznych i logistycznych, niektóre z nich we współpracy z dostawcami.
I kwartał 2022 roku był okresem rozruchu technicznego fabryki. Realizowana była produkcja pilotażowa, podczas której prowadzono ostatnie prace instalacyjne i kalibracyjne, zarówno urządzeń, jak i systemów informatyczno-logistycznych. Pojazdy, które zjeżdżają obecnie z linii produkcyjnej trafiają do centrów testowych i innych jednostek Stellantis. - Proces produkcyjny w nowej fabryce różni się diametralnie od tego z fabryki Opla Astry, nie tylko z oczywistego powodu, czyli znacznie większych gabarytów pojazdów, ale i z powodu innych założeń w zakresie samej organizacji produkcji - mówi Andrzej Korpak, Dyrektor Zakładu i Członek Zarządu Stellantis Gliwice Sp. z o.o. - Zespoły wszystkich wydziałów organizują się więc w nowej rzeczywistości, by idealnie zharmonizować proces produkcyjny. Równolegle wracają pracownicy z oddelegowań do innych fabryk Stellantis, gdzie pracowali w okresie ochrony ich polskich miejsc pracy, do czasu uruchomienia nowego miejsca pracy w Gliwicach.
Wydziały fabryki w Gliwicach
Fabryka Stellantis Gliwice ma 75 tys. m2 powierzchni. W jej skład wchodzi 6 wydziałów.Wydział Tłocznia
Tłocznia jest jedynym wydziałem byłej fabryki samochodów osobowych, który został włączony do struktur zakładu pojazdów użytkowych. Została ona odpowiednio przystosowywana do podjęcia całkowicie nowej produkcji. Wydział tłoczy nie tylko na potrzeby lokalnego zakładu. W ramach ISBU, czyli nowej jednostki globalnej: Injections & Stamping Business Unit, którą tworzą wszystkie wydziały Tłoczni, Matryc i Wtryskarek, należące do Stellantis, gliwicka tłocznia wytwarza panele także do innych pojazdów Grupy - w sumie do 15 modeli samochodów marek Peugeot, Citroen, DS, Opel.
Nowościami na tłoczni są:
- plan wdrożenia systemu kontroli wibracji i predykcji potencjalnych awarii na linii pras,
- zautomatyzowanie procesu ładowania paneli,
- tłoczenie kilku elementów na jednej prasie, co przekłada się na optymalizację zużycia energii.
Wydział Karoserii
Wydział jest praktycznie w 100 proc. zrobotyzowany i wyposażony w 398 robotów, w tym zaawansowane roboty na siedmiu osiach. Wydział charakteryzuje się wysokim udziałem wózków samojezdnych w transporcie materiałów - w zaopatrzeniu linii produkcyjnych wykorzystanych jest dziewięć autonomicznych, wewnętrznych pociągów (o udźwigu do 6 ton każdy), wykonujących pętlę transportową o długości ponad 1 100 metrów.
Lakiernia
W procesach lakierniczych stosowane są nowoczesne technologie, w tym dwa specjalistyczne roboty do malowania kabin Cargo od wewnątrz. Na tym wydziale warte uwagi są:
- zaawansowana cela z dwoma robotami, które aplikują płynne wygłuszenie karoserii,
- automatyczna, wewnętrzna Anoda do prawidłowej aplikacji powłok Elpo.
- technologia 4-Wet, pozwalająca na nakładanie lakieru od razu na mokre jeszcze uszczelnienie.
Produkowane pojazdy pilotażowe obecnie lakierowane są wyłącznie na biało. W planach jest poszerzenie palety kolorów o różne odcienie szarości i grafitu: Gris Artense, Thunder Grey, Iron Grey, Graphito Grey, Expedition Grey.
Wydział Montażu Głównego
Na wydziale odbywał się kompletny montaż pojazdów, w tym proces tak zwanego „ożenku”, czyli połączenie karoserii z zawieszeniem i napędem. Ciekawym rozwiązaniem jest 40-centymetrowy podest, po którym poruszają się platformy z samochodami. Podwyższenie wymaga jednak zastosowania specjalnej zawieszki, nazywanej swojsko „łapą” [o udźwigu do 5,5 tony]. Zawieszka pobiera samochód z linii, unosi do góry i odstawia na posadzkę. Po tej operacji pojazd jest po pierwszy uruchamiany i kierowany na testy.
Centrum Pokryw Baterii
Centrum Pokryw Baterii zostało zlokalizowane w starej lakierni samochodów osobowych i jest niezależnym, nowym wydziałem, który obecnie przygotowuje się do uruchomienia produkcji pokryw baterii.
Centrum Konwersji
Centrum Konwersji to również całkowita „nowość” w Gliwicach. Jego zadaniem jest dokonywanie adaptacji przestrzeni ładunkowej na życzenie klientów, np. doposażając ją w dodatkowe oświetlenie, różne elementy ergonomiczne, czy też w systemy telematyczne.
Cały artykuł jest dostępny w najnowszym wydaniu kwartalnika AutomotiveSuppliers.pl review.
Pobierz kwartalnik |
Archiwalne wydania „AutomotiveSuppliers.pl review” są dostępne bezpłatnie w serwisie AutomotiveSuppliers.pl (dla subskrybentów).