Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
Przemysł motoryzacyjny jest ważną częścią polskiej gospodarki. Jego rozwój nie byłby możliwy dzięki zmianom jakie nastąpiły na początku lat 90. XX wieku i ówczesnym inwestorom, takim jak Grupa Volkswagen.

Początki
Pierwsze lata ostatniej dekady XX wieku były czasem krytycznych zmian w większości gałęzi polskiej gospodarki, które były niedostosowane do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej. W przemyśle motoryzacyjnym, praktycznie wszyscy producenci pojazdów oraz ich dostawcy stanęli na skraju bankructwa. W 1993 roku ówczesne Ministerstwo Przemysłu i Handlu opracowało program restrukturyzacji przemysłu motoryzacyjnego, który zakładał znalezienie inwestorów zagranicznych dla państwowych zakładów produkcyjnych. Pierwszym inwestorem w Polsce dla został koncern Fiat, a drugim Volkswagen.

Początki Volkswagen Poznań Sp. z o.o. sięgają 26 listopada 1993 roku. Tego dnia powołana została do życia spółka joint-venture pomiędzy Volkswagen AG a Fabryką Samochodów Rolniczych Polmo. W spółce jv niemiecki koncern objął 25,4 proc. udziałów. Początkowe plany przewidywały prosty montaż lekkich samochodów użytkowych na rynek polski i krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Zakładano, że roczna produkcja wynosić będzie 5 tys. samochodów przy zatrudnieniu na poziomie 500 pracowników. Od grudnia 1993 roku rozpoczął się montaż modelu Volkswagen Transporter T4 wersji furgon oraz osobowej Caravelle.

Jednak firma od momentu powstania zaczęła się bardzo dynamicznie rozwijać. Już w 1994 roku uruchomiono montaż samochodów marki Škoda, początkowo w standardzie SKD. W kolejnych latach w poznańskiej fabryce montowano modele: Škoda Favorit (1994 - 1995), Škoda Felicia (1995 - 2001), Škoda Octavia (1997 - 2002), Škoda Fabia (2000 - 2002), Škoda Pickup (1998 - 2001). Pod koniec lat 90. montowano ponad 30 tys. rocznie sztuk samochodów tej marki.

W latach 1996-2002 w zakładzie w Antoninku montowano również auta marek SEAT i VW, w tym modele: SEAT Cordoba (1996 - 1999), SEAT Cordoba Vario (1997 - 1999), Inca (1997 - 1999) oraz Volkswagen Polo (1996 - 1999), Volkswagen Passat (1997 - 2001), Volkswagen Bora (1999 - 2001) i Volkswagen LT (1997 - 2002).

Dynamiczny rozwój w połowie lat 90. XX wieku polskiego rynku nowych samochodów, wpłynął na zmianę pierwotnych planów niemieckiego koncernu wobec fabryki w Poznaniu, co spowodowało, że do 1996 roku Volkswagen AG przejmował stopniowo udziały Tarpana, finalnie stając się jedynym właścicielem spółki.

W 1995 roku, Volkswagen Poznań jako pierwsza w Polsce firma motoryzacyjna otrzymała certyfikat DIN ISO 9002. Rok 1996 był jednym z ważniejszych w rozwoju firmy. Wtedy właśnie VW Poznań uruchomił nowe obszary działalności produkcyjnej. Pierwszym z nich stała się odlewnia, która obecnie dostarcza komponenty z aluminium do zakładów grupy VW w Europie, drugą zaś Zakład Zabudów Specjalnych, dostosowujący wytwarzane pojazdy do indywidualnych wymagań klientów. We wrześniu 1997 r. nastąpiła konsolidacja Volkswagen Poznań Sp. z o.o. z marką koncernu Volkswagen Samochody Użytkowe.

Rozwój sprawił, że w 2000 roku firma wyprodukowała już 70 tys. samochodów, a zatrudnienie wynosiło około 2 500 osób. Stopniowo VW Poznań ulegał przeobrażeniu w klasyczny zakład produkcyjny. W 2001 roku uruchomiona została nowoczesna lakiernia, a w 2002 roku przebudowano i rozbudowano fabrykę, co pozwoliło zwiększyć moce produkcyjne do około 150 tys. pojazdów rocznie.

W marcu 2003 roku uruchomiona została produkcja nowego transportera T5. W tym samym roku, w listopadzie, rozpoczęto również wytwarzanie modelu VW Caddy, który powstaje wyłącznie w Poznaniu. Cztery lata później, we wrześniu 2007 roku, rozpoczęto produkcję odmiany Caddy, o nazwie Caddy Maxi.

Września
Kolejnym kamieniem milowym było ogłoszenie w marcu 2014 roku decyzji o budowie kolejnego zakładu w Polsce marki Volkswagen Pojazdy Dostawcze. Ostateczny wybór padł na miejscowość Białężyce niedaleko Wrześni. Niemiecki koncern zadeklarował inwestycję 800 mln euro w zakład samochodów dostawczych o rocznych zdolnościach blisko 100 tys. aut, dedykowany nowej generacji VW Crafter . Kluczową osobą, która przyczyniła się do wyboru Polski pod nowy zakład był Jens Ocksen, ówczesny prezes zarządu Volkswagen Poznań. 13 listopada tego samego roku przedstawiciele Volkswagen AG, marki Volkswagen Samochody Dostawcze wraz z przedstawicielami władz państwowych i samorządowych dokonali uroczystego wmurowania kamienia węgielnego pod nową fabrykę we Wrześni. Pierwsze testowe egzemplarze Craftera zjechały już jesienią 2015 roku.

Najnowocześniejsza fabryka Grupy VW w Europie została zbudowana w rekordowym czasie 23 miesięcy. W jej oficjalnym otwarciu 24 października 2016 roku wzięło udział około 1 000 gości, a wśród nich przedstawiciele świata polityki i gospodarki, załogi i związków zawodowych z Polski i Niemiec oraz przedstawiciele zarządu marki Volkswagen Samochody Dostawcze i koncernu Volkswagen AG. W kwietniu 2017 roku we Wrześni zaczęły zjeżdżać pierwsze egzemplarze „bliźniaka” Craftera - MANa TGE. W niecałe dwa lata od oficjalnego otwarcia, w październiku 2018 roku, z linii montażowej zjechał 100 000 pojazd (VW Crafter). Natomiast w lipcu 2023 roku w zakładzie we Wrześni wyprodukowano półmilionowy pojazd.

Warto zaznaczyć, że inwestycja Volkswagena pod Wrześnią spowodowała, że w najbliższej okolicy zlokalizowane zostały nowe zakłady takich dostawców jak SITECH (obecnie Brose SITECH), Benteler czy KIRCHHOFF. Pełna wersja artykułu jest dostępna w najnowszym wydaniu kwartalnika AutomotiveSuppliers.pl review online.
 
automotivesuppliers pl review 63 Pobierz kwartalnik


0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

BARIBAL Group
Link International Transport
3D Center Sp. z o.o.
Nifco Poland Sp. z o.o.
T.ERRE POLSKA Sp. z o.o.
Takoni Sp. z o.o.